سرمقاله شماره چهار

بیت‌کوین از دل ریاضیات و تلاش برای آزادی به دنیا آمد و پشتوانه آن دهه‌ها تلاش تئوریک در دو شاخه رمزنگاری و اندیشه اقتصادی بوده است.

بیت‌کوین از دل ریاضیات، آنارشی و تلاش برای آزادی به دنیا آمد. درک این نکته اهمیت زیادی دارد که پشتوانه بیت‌کوین دهه‌ها تلاش تئوریک در دو شاخه رمزنگاری و البته اندیشه اقتصادی بوده است. در این شماره با یادداشت ارزنده شاهین زینعلی به پشتوانه تئوریک بیت‌کوین در ساختار اندیشه مدرن پرداخته‌ایم.

خوش‌بختانه مجوز و پروانه انتشار این ماهنامه اقتصادی با مدیرمسوولی مهسا سلطانی صادر شد و از این پس پژوهش‌نامه بلاک‌چین با نام رسمی «رمزدارایی‌ها» منتشر خواهد شد. رویکرد ما گردآوری و نشر دانش در حوزه بلاک‌چین، وب ۳ و رمزدارایی‌هاست. به نظر ما مهم‌ترین چالش این حوزه حکمرانی و سیاست‌گذاری است و بسیار خوش‌وقتم که فضای فعالیت قانونی برای این ماهنامه در سپهر رسانه‌ای کشور عزیزمان فراهم شد.

در روزهای گذشته جدای از قضایای مربوط‌به رمزدارایی‌ها، موضوع مقاومت فلسطین در صدر اخبار و توجه بین‌المللی قرار گرفت. در این شماره اقتصاد فلسطین تحت اشغال را مرور کرده‌ایم و در شماره آتی به کاربردهای کنونی، میزان فراگیری و فرصت‌های تازه رمزارزها برای فلسطین خواهیم پرداخت.

نمی‌شود اراده‌ای برای مقاومت باشد و رمزارزها را ندیده گرفت؛ نه‌تنها در فلسطین که در هرجای دنیا که عزمی برای رهایی و مقابله‌با نظام سلطه وجود دارد و به‌خصوص برای ایران، رمزارزها دنیایی از فرصت‌های مقاومتی را فراهم می‌کنند، فرصت‌هایی که متاسفانه با کوته‌بینی بعضی از دستگاه‌ها، غفلت یا شاید نفوذ سوزانده می‌شود. در این شماره به ادعاهای مطرح‌شده پیرامون خروج ارز و فرار سرمایه و دیوار کوتاه رمزارزها در مقاله‌ای به قلم علی میری پرداخته‌ شده است.

تورم بالای املاک به‌عنوان یک موضوع داخلی با ابعاد گسترده اقتصادی و اجتماعی بخش بزرگی از مردم ایران را تحت فشار قرار داده است. «توکنیزه کردن املاک» راهی موثر و علمی برای سهیم‌سازی اقشار کم‌برخوردار جامعه در بازار املاک و راهی موثر برای تامین مالی انبوه‌سازی مسکن است؛ پس در دو گزارش جداگانه سعی کردیم مخاطبان و تصمیم‌سازان محترم را با این پدیده‌ سازنده آشنا کنیم.

فائزه طاهری در گزارشی دقیق به زیر و بم «ستاد ملی رمزارزش» پرداخته و ضمن بررسی چالش‌های این ستاد گفت‌وگویی خواندنی با «محسن رضایی صدرآبادی» انجام داده است. امیدواریم این ستاد خالی از انفعال باشد و با قدرت، محور توسعه اقتصاد بلاک‌چین در کشور شود.

این ماهنامه برنامه جدی را برای ارتباط دست‌اول با افراد موثر و توسعه‌دهندگان فناوری بلاک‌چین در دنیا آغاز کرده است. وجود ارتباط مستقیم بین‌المللی  را یک ضرورت جدی می‌دانیم آن‌هم در شرایطی‌که رسانه‌های ایران اغلب به ترجمه اطلاعات می‌پردازند و فضای گفت‌گوی مستقیم بین فعالان ایرانی و جهانی این صنعت بسیار محدود است. ما این ارتباطات را از شماره پیش با گزارشی از پروژه متافلوئنس آغاز کردیم و در این شماره بهراد تیموریان در گزارشی ارزشمند با مدیران پروژه «ملت سفالی» یا ClayNation که متاورسی جذاب بر شبکه‌ کاردانو است، به گفت‌وگو نشسته است.

خبر آخر این‌که به‌زودی نسخه آنلاین ماهنامه در وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی به‌صورت متن و پادکست برای علاقه‌مندان در دسترس قرار می‌گیرد؛ پس مطمین باشید محتوای مورد علاقه شما به روش‌های مختلف در دسترس خواهد بود.

امیدوارم تلاش همکاران و محتوای منتشر‌شده مجله‌ای خواندنی را برای شما فراهم آورده باشد، تا شماره‌ای دیگر همراه باشید.

لینک کوتاه: https://www.bcamag.com/bit/qso1
پوریا آسترکی
پوریا آسترکی
مقاله‌ها: 14

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *