دست بایدن در جیب کاربران ارزهای دیجیتال- سرکوب رمزارزها با ابزارهای مالیاتی

: آینده صنعت رمزارزها در ایالات متحده به تحولات قوانین مالیاتی و نظارتی گره خورده و پیروزی یا شکست این صنعت به تاثیر این تدابیر وابسته است.

در سال‌های گذشته، با گسترش رمزارزها به‌عنوان یکی‌از تکنولوژی‌های نوظهور و مهم در دنیای امور مالی، تدابیر و قوانین مالیاتی مرتبط‌با آن‌ها به‌تازگی توجه بیشتری از سوی دولت‌ها و مقام‌های مالی کشورها را به خود جلب کرده است. در این میان، عملکرد دولت آمریکایی تحت ریاست بایدن نیز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین موضوع‌ها مورد بررسی قرار گرفته است. با معرفی دستورالعمل‌های مالیاتی جدید توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا، انتقاد‌ها و نگرانی‌ها نسبت به تاثیر این تدابیر بر صنعت رمزارزها و کاربران آن افزایش یافته است.

در این مقاله، به بررسی موج نارضایتی کاربران و کارشناسان از عملکرد دولت «جو بایدن» (Joe Biden) پس از معرفی دستورالعمل‌های مالیاتی جدید در زمینه رمزارزها پرداخته و نقدها و نگرانی‌های آن‌ها را برای آینده صنعت رمزارزها در ایالات متحده مورد بررسی قرار خواهیم داد. همچنین دیدگاه‌ها و نظرات مختلف ازجمله نقدها و حمایت‌ها از تدابیر مالیاتی جدید مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

دست ایالات متحده در جیب کاربران رمزارزها

روز جمعه ۲۵ اوت ۲۰۲۳ مورخ ۳ شهریور ۱۴۰۲ شمسی، بر اساس قانون پیشنهادی «وزارت خزانه‌داری ایالات متحده» (Treasury Department) دستورالعملی منتشر شد که در آن کارگزاران رمزارها، ازجمله صرافی‌ها و پردازندگان پرداخت رمزارزی، باید اطلاعات جدیدی را درباره فروش و مبادله دارایی‌های دیجیتال، به «سرویس درآمد داخلی ایالات متحده» (IRS) گزارش دهند.

چندی است ایالات متحده رویکرد سخت‌گیرانه‌ای در برابر رمزارزها داشته و این اقدام نیز جدیدترین تنظیم‌گری آن‌ها برای محدود کردن هرچه بیشتر این صنعت در این کشور است. این دستورالعمل را می‌توان بخشی از فشار گسترده‌تر کنگره و مقام‌های نظارتی برای کنترل یا حتی به‌گفته بعضی از منتقدان سرکوب کاربران رمزارزها دانست که ممکن است در پرداخت مالیات خود کوتاهی کنند.

وزارت خزانه‌داری در بیانیه خود اعلام کرد که فرم جدید پیشنهادی گزارش مالیاتی برای کمک به مالیات‌دهندگان منتشر شده است و به کاربران رمزارزها کمک می‌کند تا از انجام محاسبات پیچیده برای تعیین سود خود اجتناب کنند.

همچنین در ادامه بیانیه وزارت، اعلام شده است که کارگزاران دارایی‌های دیجیتال همچون باقی کارگزاران سایر ابزارهای مالی باید اطلاعات مشابهی را به سازمان درآمد داخلی گزارش دهند و از این به بعد فرقی میان این کارگزاران نخواهد بود.

طبق این تعریف، «کارگزار» شامل پلتفرم‌های معاملاتی دارایی دیجیتال متمرکز و غیرمتمرکز، پردازنده‌های پرداخت رمزارزی و کیف‌پول‌های آنلاین رمزارزی است که کاربران، دارایی‌های دیجیتال خود را درون آن‌ها ذخیره می‌کنند. این قانون شامل تمامی رمزارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین، اتریوم و همچنین توکن‌های غیرمثلی «NFT» می‌شود.

این الزامات جدید، ناشی از قانون سرمایه‌گذاری و مشاغل زیرساختی (Infrastructure Investment and Jobs Act) یک تریلیون دلاری سال  2021 است که هدف آن افزایش الزامات گزارش مالیاتی برای کارگزاران دارایی‌های دیجیتال بود.

طبق این دستورالعمل جدید که از سال ۲۰۲۵ اجرایی می‌شود، تمامی تراکنش‌های بالای ۱۰ هزار دلار در حوزه دارایی‌های دیجیتال باید توسط کارگزاران به سازمان درآمد داخلی ایالات متحده گزارش داده شود. در زمان تصویب این لایحه، تخمین زده می‌شود که این قوانین جدید در طول یک دهه نزدیک به ۲۸ میلیارد دلار درآمد برای ایالات متحده خواهد داشت.

«این تصمیم بخشی از تلاش گسترده‌ وزارت خزانه‌داری برای کاهش شکاف مالیاتی، رسیدگی به ریسک فرار مالیاتی ناشی از دارایی‌های دیجیتال و اطمینان از اجرا شدن یکسان قوانین برای همه است.»

بخشی از بیانیه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا

سازمان درآمد داخلی ایالات متحده در حال حاضر کاربران رمزارزها را ملزم می‌کند بسیاری از فعالیت‌های مربوط‌به این نوع دارایی‌ها را بدون توجه‌به این‌که آیا این فعالیت‌ها سودآور بوده‌اند یا نه، در گزارش مالیاتی خود را وارد کنند. در حال حاضر کاربران موظفند این محاسبات را خودشان انجام دهند و پلتفرم‌هایی که دارایی‌های دیجیتالی روی آن‌ها مبادله می‌شود، این اطلاعات را در اختیار این سازمان قرار نمی‌دهند.

این دستورالعمل در حال حاضر مورد انتقاد جامعه رمزارزها قرار گرفته و قرار است تا ۳۰ اکتبر این دو نهاد پیشنهادها و بازخوردها را دریافت و در ۷ و ۸ نوامبر، جلسه استماع برگزار کنند.

موج نارضایتی کاربران از بایدن و عملکرد او

موج نارضایتی کاربران از بایدن و عملکرد او

پس از این‌که این دستورالعمل‌های مالیاتی جدید در بیانیه وزارت خزانه‌داری معرفی شدند، خیل انتقادات به‌سمت عملکرد دولت بایدن روانه شد. بسیاری از کارشناسان برجسته رمزارزها نگران هستند که تشدید قوانین مالیاتی و نظارتی در این کشور عواقب ناخوشایندی را برای بازار رمزارزها داشته باشد که درنهایت به بی‌میلی فعالیت شرکت‌های رمزارزی در ایالات متحده منجر می‌شود. بسیاری در جامعه رمزنگاری معتقدند قوانین سختگیرانه رمزارزها در کنار اخباری که از چین مبنی‌بر قانونی محسوب شدن این دارایی‌ها توسط دادگاه این کشور بیرون آمده است، ایالات متحده را به گوشه‌ای خواهد کشاند.

«رایان سلکیس» (Ryan Selkis)، مدیرعامل «مساری» (Messari) یکی از اولین افرادی بود که به این خبر واکنش نشان داد و گفت که اگر در انتخابات بعدی بایدن دوباره رای بیاورد، صنعت کریپتو در این کشور از بین خواهد رفت.

توییت رایان سلکیس، مدیرعامل مساری- ۲۵ اوت ۲۰۲۳

«در صورت انتخاب مجدد بایدن، آینده‌ای برای رمزارزها در ایالات متحده وجود ندارد. متاسفم. به خارج از کشور بروید یا به «نیوسام» (Newsom) یا حزب جمهوری‌خواه رای بدهید و به بهترین‌ها امیدوار باشید. رمزارزها همیشه با سیاست همگام بوده‌اند.»

توییت رایان سلکیس، مدیرعامل مساری- ۲۵ اوت ۲۰۲۳

«کریس پرکینز» (Chris Perkins)، رییس شرکت سرمایه‌گذار رمزارزی خطرپذیر «کوین‌فاند» (CoinFund)، نیز بر این عقیده است که کشورهای دیگر از ایالات متحده جلوتر هستند و این قوانین ناگزیر به کاهش جریان نوآوری در این کشور منجر می‌شود. او می‌گوید به جای توسل به سرکوب‌های سخت، قوانین ساده و دقیقی لازم است که اجازه نوآوری ایمن را در سراسر صنعت رمزارزها می‌دهد.

پرکینز ایالات متحده
رییس شرکت سرمایه‌گذار رمزارزی خطرپذیر کوین‌فاند

«من موافقم که سایر حوزه‌های قضایی ابتکار عمل را در دست گرفته‌اند ولی متاسفانه ایالات متحده عقب افتاده است. ما به سیاست‌های کنش‌گرایانه و ظریفی نیاز داریم که مسیر را برای نوآوری مسوولانه در سراسر صنعت رمزارزها از بالا به پایین باز کند. به هر طریقی شفافیت در راه است. زمان تعامل نیز…»

کریس پرکینز، رییس شرکت سرمایه‌گذار رمزارزی خطرپذیر کوین‌فاند

در عین حال، بسیاری از کارشناسان و علاقه‌مندان به بازار رمزارزها نه دموکرات‌ها و نه جمهوری‌خواهان را به اندازه کافی حامی منافع رمزارزها در ایالات متحده نمی‌دانند.

یک کاربر توییتری در این باره نوشت: من مطمین نیستم که هیچ‌یک از دو طرف برای رمزازرها خوب باشند. اگرچه اکنون مطمینم بایدن بدترین بلا را بر سر رمزارزها آورد. علاقه و تعهد ایالات متحده به مالیات بر درآمد به این معنی است که آن‌ها هرگز نمی‌توانند معاملات خصوصی در دفترهای عمومی را بدون مالیات و نظارت تحریمی بپذیرند.

«کریستین اسمیت» (Kristin Smith)، مدیرعامل انجمن بلاک‌چین، ۲۵ اوت درباره ادغام گزارش مالیاتی دارایی‌های دیجیتال با دارایی‌های سنتی با کوین‌تلگراف مصاحبه‌ای داشت که در ادامه به آن می‌پردازیم.

اسمیت در این مصاحبه اظهار کرد: «به یاد داشته باشید که اکوسیستم رمزارزها بسیار متفاوت از دارایی‌های سنتی است، بنابراین قوانین باید مطابق با آن تنظیم شوند و کاربران این اکوسیستم نباید به انطباق با قوانین سنتی مجبور شوند.»

«میلر وایتس‌هواس-لیواین» (Miller Whitehouse-Levine)، مدیرعامل «دیفای اجوکیشن فاند» (DeFi Education Fund)، نیز درباره این موضوع ابراز نگرانی کرده و گفته است که این رویکرد پیشنهادی نه ثبت مالیات را آسان‌تر می‌کند و نه انطباق مالیات را بهبود می‌بخشد.

میلر وایتس‌هواس-لیواین، مدیرعامل دیفای اجوکیشن فاند
«میلر وایتس‌هواس-لیواین» (Miller Whitehouse-Levine)، مدیرعامل «دیفای اجوکیشن فاند» (DeFi Education Fund)، نیز درباره این موضوع ابراز نگرانی کرده و گفته است که این رویکرد پیشنهادی نه ثبت مالیات را آسان‌تر می‌کند و نه انطباق مالیات را بهبود می‌بخشد.
مدیرعامل دیفای اجوکیشن فاند

«پیشنهاد سازمان درآمد داخلی گیج‌کننده، خودابطال‌کننده و نادرست است. آن‌ها با این پیشنهاد می‌خواهند  چارچوب‌های نظارتی مبتنی‌بر وجود واسطه‌ را در جایی که وجود ندارند، اعمال کنند.»

میلر وایتس‌هواس-لیواین، مدیرعامل دیفای اجوکیشن فاند

نمایندگان ملت در جنگ با ملت

نکته جالب این اتفاق موافقت بیشتر نمایندگان سنا و کنگره با طرح پیشنهادی است.

چندین سناتور دموکرات، ازجمله «الیزابت وارن» (Elizabeth Warren) در نامه‌ای، از وزارت خزانه‌داری خواستند تا به‌سرعت قوانین را اجرا کند، با این استدلال که در غیر این صورت فرارهای مالیاتی و واسطه‌های رمزارزی «به بازی با سیستم ادامه خواهند داد.»

«برد شرمن» (Brad Sherman)‌، نماینده کنگره ایالات متحده نیز در واکنش‌به قوانین جدید پیشنهادی نامه‌ای سریع‌الحن به نهادهای ذی‌ربط نوشت و نگرانی خود از فرارهای مالیاتی را ابراز کرد.

«رمزارزها به معنای «پول پنهان» هستند و هدفشان دقیقن همین پنهان بودن است.
برد شرمن نماینده کنگره ایالات متحده

«رمزارزها به معنای «پول پنهان» هستند و هدفشان دقیقن همین پنهان بودن است. خوشحالم که وزارت خزانه‌داری ایالات متحده قوانینی را پیشنهاد می‌کند که بسترهای رمزارزی را ملزم کند تا تراکنش‌های مشتریان خود را گزارش کنند. چیزی‌که «استفان لینچ» (Stephen Lynch) و من در اوایل تابستان خواستار آن شدیم.»

برد شرمن، نماینده کنگره ایالات متحده

سخن پایانی

نارضایتی کاربران و افراد متخصص در صنعت رمزارزها از تدابیر مالیاتی جدید آمریکا تاثیر قابل‌توجهی بر بازار رمزارزها و اکوسیستم کریپتو داشته است. این نارضایتی‌ها به‌دلیل نگرانی‌هایی از تشدید قوانین مالیاتی و نظارتی، تاثیر منفی بر انعطاف‌پذیری و نوآوری در این صنعت و تبعات احتمالی برای شرکت‌ها و کاربران رمزارزها به وجود آمده است. حتی کارشناسان برجسته بازار نیز بر این باورند که این تدابیر ممکن است به کاهش فعالیت‌ها و حتی ترک ایالات متحده توسط شرکت‌ها و کاربران رمزارزها منجر شود.

از سوی دیگر، نمایندگان ملت در کنگره آمریکا نیز نگرانی‌هایی درباره فرارهای مالیاتی و احتمال موارد سواستفاده از رمزارزها دارند و از دولت درخواست کرده‌اند که هرچه سریع‌تر قوانین مالیاتی دقیق و موثر را برای این بازار اجرا کند.

با وجود این، اختلاف و نگرانی‌ درباره تاثیر این تدابیر بر بازار رمزارزها ادامه دارد. برخی اعتقاد دارند که قوانین سخت‌گیرانه مالیاتی و نظارتی ممکن است باعث مرگ نوآوری و توسعه در این صنعت شود که به ضرر ایالات متحده در رقابت با کشورهای دیگر خواهد بود. در عین حال، بعضی معتقدند اجرای قوانین مالیاتی منظم و دقیق می‌تواند به تنظیم مناسب‌تر بازار و پیشگیری از سواستفاده‌ها و رشد بیشتر اقتصاد کشور کمک کند.

بنابراین می‌توان گفت آینده صنعت رمزارزها در ایالات متحده به‌وضوح به تحولات قوانین مالیاتی و نظارتی گره خورده است و پیروزی یا شکست این صنعت در این کشور به تاثیر اجرایی این تدابیر وابستگی زیادی دارد.

لینک کوتاه: https://www.bcamag.com/bit/kem7
رضا سلطانی
رضا سلطانی
مقاله‌ها: 7

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *