چراغ سبز هنگ کنگ به ارزهای دیجیتال یا محدودیت‌های نوظهور؟مقاومت رمزارزها در آتش اژدها

هنگ کنگ به‌عنوان یک مرکز مالی بین‌المللی و با برخورداری از مقررات قوی، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال را برای فعالیت به خود جذب کرده است.

چین، در سال‌های گذشته، یکی از کشورهای برجسته جهان از نظر اقتصادی بوده است. تاریخچه ارزهای دیجیتال در این کشور موضوعی بسیار جذاب و در عین حال پیچیده است. با ورود تکنولوژی بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال به چین، این کشور به یکی از پیشروان استفاده از ارزهای دیجیتال در جهان تبدیل شد. هنگامی که بازار کریپتو به‌شدت رونق پیدا کرد، چین به‌عنوان یک کشور قوی، رهبری جهان را بر عهده داشت. شهروندان چین زمانی که خرید بیت‌کوین یکی از مباحث داغ در بازارهای مالی بود، نقشی بسیار موثر و قابل توجه در رشد صنعت کریپتو در سراسر جهان داشتند.

تاریخچه ارزهای دیجیتال در چین

تاریخچه فعالیت چین در حوزه ارزهای دیجیتال به زمان پیدایش بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹ برمی‌گردد. در همان سال‌های ابتدایی، این فناوری به‌تدریج در کشور چین شروع به رشد و شکوفایی کرد و جامعه ارزهای دیجیتال به‌طور چشمگیری در این کشور گسترش یافت.

دولت چین در سال ۲۰۱۳ با نگرانی‌هایی درباره امنیت و کنترل ارزهای دیجیتال روبه‌رو شد و در همان سال معامله با بیت‌کوین را به‌طور رسمی غیرقانونی اعلام کرد. باوجود ممنوعیت تجارت بیت‌کوین، تکنولوژی بلاک‌چین به‌عنوان اصلی‌ترین نوآوری پشتیبان از ارزهای دیجیتال در چین رشد یافت. شرکت‌ها و دولت چین به بررسی استفاده از بلاک‌چین در بخش‌های مختلف اقتصادی و مالی علاقه نشان دادند؛ اما در سال ۲۰۱۷، سیاست دولت چین به‌کلی تغییر یافت و فناوری بلاک‌چین را تحت حمایت خود قرار داد. این تغییر سیاست به ایجاد یک محیط مساعد برای توسعه و استفاده از بلاک‌چین در چین منجر شد.

قانون‌گذاران چین در سال ۲۰۱۸ نگرانی‌های خود را درباره جمع‌آوری سرمایه ازطریق فناوری‌های بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال نشان دادند؛ این شاید کمترین هشداری بود که جامعه ارزهای دیجیتال چین تا به حال شنیده بود.

نقطه اوج تاریخچه ارزهای دیجیتال در چین به ۲۰۲۱ برمی‌گردد. دولت چین در این سال به‌طور رسمی همه فعالیت‌های ارزهای دیجیتال را، از جمله استخراج بیت‌کوین و تجارت آن در کشور، تمامی تراکنش‌های رمزارزی و تمامی خدمت‌هایی که به تبادل ارزهای دیجیتال یا صدور توکن‌ها مربوط است، ممنوع اعلام کرد. مصرف زیاد انرژی در استخراج بیت‌کوین و تاثیر آن بر محیط زیست، برخی نگرانی‌ها درباره نظام مالی و جلوگیری از فعالیت‌های پول‌شویی و تقلب مالی، در این تصمیم‌گیری دولت چین نقش بسزایی داشتند؛ تصمیمی که باعث کاهش فعالیت‌های مرتبط‌با ارزهای دیجیتال در چین شد و بسیاری از صرافی‌ها و پلتفرم‌های معاملاتی ارزهای دیجیتال تحت فشار قرار گرفتند یا متوقف شدند.

مقام‌های چین ادعا کردند که این تصمیم را به‌منظور کاهش ریسک‌های مربوط‌به ارزهای دیجیتال و حفظ پایداری سیستم مالی کشور گرفته‌اند. همچنین، دولت چین بر آن بود تا ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) خود را، که یوآن دیجیتال (e-CNY) نام داشت، توسعه دهد و با بهره‌برداری از فناوری بلاک‌چین، کنترل بیشتری بر مبادله‌های مالی داخلی داشته باشد.

نکته قابل توجه این‌که استفاده از ارزهای دیجیتال همچنان در کشور چین ممنوع است؛ در عین حال، سیاست‌های مخالف‌با ارز دیجیتال به‌صورت ۱۸۰ درجه برای شهر هنگ‌کنگ، تغییر کرده است. هنگ‌کنگ اگرچه در کشور چین است؛ اما امکان تصمیم‌گیری درباره سیاست‌های خود را در حوزه اقتصادی دارد و می‌خواهد از ممنوعیت همه‌جانبه به سیاق چین فاصله بگیرد.

تاریخچه راه‌اندازی یوآن چین و عملکرد آن تا امروز

نقطه عطف دیگر در تاریخچه ارزهای دیجیتال در چین مربوط‌به ارز دیجیتال ملی این کشور یعنی یوان دیجیتال است. تاریخچه توسعه یوان دیجیتال به سال ۲۰۱۴ برمی‌گردد. در سال ۲۰۱۶ بانک مرکزی چین موسسه رسمی ارز دیجیتال خود را تاسیس کرد. نسخه‌های آزمایشی در شهر‌های شنژن، سوژو و شهرستان‌های شیانگ‌آن و چنگدو راه‌اندازی شدند. در نوامبر ۲۰۲۰ نیز شهرهایی از جمله شانگهای، چانگشا، هاینان، شیان، چینگدائو و دالیان به برنامه پیوستند.

برنامه آزمایشی، سناریوهای مختلف برای استفاده از یوان دیجیتال را مورد بررسی قرار می‌دهد. در سال ۲۰۲۱ چین طرحی پنج‌ساله برای توسعه و تحقیق پیرامون ارز دیجیتال محلی منتشر کرد

با وجود این‌که دولت چین از زمان راه‌اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی خود تاکنون تلاش‌ها و اقدام‌‌های فراوانی برای توسعه و استفاده از آن در بخش‌ها و صنایع مختلف خود کرده است؛ اما به نظر می‌رسد این کشور در این مسیر موفقیت چندانی کسب نکرده و عملکرد CBDC کمتر از سطح انتظار دولت چین بوده است.

خبرها و اتفاق‌هایی‌ که به‌تازگی در شهر هنگ کنگ چین شاهد آن بوده‌ایم هم سند محکمی برای اثبات این قضیه است و این‌طور به نظر می‌رسد که دولت چین در پی یافتن راه‌های جدید برای ورود مجدد و فعالیت جدی در بازار ارزهای دیجیتال از طریق این شهر است.

«کمیسیون اوراق بهادار و معامله‌های آتی هنگ کنگ» (SFC) در جلسه‌هایی که درخصوص تصمیم‌گیری درباره تنظیم دارایی‌های رمزنگاری‌شده در این کشور داشت، در اطلاعیه‌ای در تاریخ ۲۳ می ۲۰۲۳ اعلام کرد که فعالیت‌ معامله‌های ارز دیجیتال در هنگ کنگ از اول ژوئن ۲۰۲۳ دوباره آغاز می‌شود.

خبر مثبت و امیدوارکننده دیگر این‌که صرافی‌های مجاز ارز دیجیتال برای خدمت‌رسانی به سرمایه‌گذاران در هنگ کنگ چین مجوز دریافت می‌کنند.

این‌ها مواردی است که می‌تواند به ورود میلیاردها دلار سرمایه به این کشور منجر شود و نتیجه آن می‌تواند یک رالی عظیم و پایدار در بازار ارزهای دیجیتال باشد.

هنگ‌ کنگ،شهر خودمختار و دروازه ورود ارزهای دیجیتال به چین

هنگ‌کنگ، شهر خودمختار و دروازه ورود ارزهای دیجیتال به چین
هنگ کنگ، شهر خودمختار و دروازه ورود ارزهای دیجیتال به چین

شهر هنگ کنگ به‌عنوان یکی از مرکزهای برجسته مالی و اقتصادی جهان، بعد از نیویورک، لندن و سنگاپور، قرار دارد. این شهر به‌عنوان یک قطب سرمایه‌گذاری و تجارت در منطقه، نقش مهمی را در اقتصاد جهانی و به‌خصوص اقتصاد چین بازی می‌کند. این شهر با افزایش استفاده از ارزهای دیجیتال، خود را به‌عنوان یک مرکز برای فعالیت‌های مالی، حمل و نقل، تجارت و خرده‌فروشی تثبیت کرده است.

زمانی هنگ کنگ مهد ارزهای دیجیتال در چین به شمار می‌رفت و بعد از این‌که چین در جریان بازار گاوی ۲۰۱۷-۲۰۱۸ به این صنعت حمله کرد و استفاده از ارزهای دیجیتال را در این کشور ممنوع اعلام کرد، هنگ کنگ به یک قطب بزرگ کریپتو تبدیل شد. دلیل این اتفاق آن بود که بزرگ‌ترین شرکت‌ها و پروژه‌های کریپتویی ناچار به ترک منطقه مادری و مهاجرت به هنگ کنگ شدند. نکته مهم و جالب توجه این‌که هنگ کنگ شهر ویژه‌ای است که در ساحل جنوبی چین واقع شده و درحقیقت یک قسمت از چین است.

علت این‌که شرکت‌ها و پروژه‌های بزرگ کریپتویی به هنگ کنگ مهاجرت کردند اصل «یک کشور، دو نظام» (one country, two systems) است که در دهه ۱۹۸۰ مورد توافق قرار گرفت و از سال ۱۹۹۷ به مرحله عملیاتی رسید. توافقی که تا سال ۲۰۴۷ ادامه خواهد داشت و پس از پایان سررسید این توافق، هنگ کنگ به‌صورت رسمی به چین می‌پیوندد و جزیی از یک کشور با یک سیستم حاکمیتی واحد خواهد شد.

اصل یک کشور، دو نظام، به هنگ‌کنگ اجازه می‌دهد دستورها و قانون‌های اقتصادی خود و مجزای از کشور مادر یعنی چین داشته باشد. به همین دلیل هنگ کنگ نخستین مقصد برای شرکت‌ها و افرادی است که در تلاش هستند سرمایه خود را از سرزمین اصلی چین که از بازار مالی بین‌المللی جدا شده، خارج کنند.

شهر هنگ کنگ یک بازار مالی پویا و متنوع است که شامل بورس اوراق بهادار هنگ کنگ، بانک‌های بین‌المللی، شرکت‌های بیمه و موسسه‌های مالی دیگر می‌شود. همچنین، این شهر به‌عنوان یکی از مرکزهای تجاری بین‌المللی مشهور است و نقش مهمی در تجارت بین‌المللی و صادرات و واردات ایفا می‌کند.

تاریخچه ارزهای دیجیتال در شهر هنگ کنگ به سال ۲۰۱۰ برمی‌گردد. اولین بورس ارزهای دیجیتال در هنگ کنگ در سال ۲۰۱۳ تاسیس شد و از آن زمان به بعد این بازار در هنگ کنگ به‌سرعت رشد کرد.

در سال ۲۰۱۷ فشار‌هایی جهت تغییر قانون‌های مربوط‌به ارزهای دیجیتال در هنگ کنگ اعمال شد. درراستای این فشارها، کمیسیون اوراق بهادار و معامله‌های آتی هنگ کنگ، به‌عنوان ناظر مالی این شهر، اعلام کرد شرکت‌هایی که با توکن‌های امنیتی سروکار دارند، باید از SFC مجوز فعالیت داشته باشند. به‌علاوه، این سازمان، معامله‌های مربوط‌به صندوق‌های مبتنی‌بر دارایی مجازی را برای همه به‌جز سرمایه‌گذاران حرفه‌ای ممنوع کرد. درنهایت و با وجود توافق هنگ کنگ با کشور مادر خود بر سر اصل یک کشور دو نظام، به‌دلیل وجود اعتراض‌های فراوان در این خصوص و برای حفظ امنیت ملی چین، هنگ کنگ در دسامبر سال ۲۰۲۰، معامله‌های کریپتو را برای خرده‌فروشان ممنوع کرد و همین مساله در آن زمان باعث شد ضربه سهمگینی به بازار کریپتو وارد شود. این موضوع باعث شد وضعیت برای بسیاری از صرافی‌ها نامعلوم و مبهم شود و برخی از شرکت‌ها شروع به ترک هنگ‌کنگ کردند.

نکته جالب این بود که هنگ‌کنگ با وجود اعمال ممنوعیت ارزهای دیجیتال، همچنان به معامله و سرمایه‌گذاری‌های کریپتویی خود ادامه داد. مساله‌ای که باعث مهاجرت بخش عظیمی از صنعت کریپتوی چین به خارج از این کشور و ورود به این شهر ساحلی شد. شرط فعالیت در هنگ‌کنگ این بود که تمامی افراد و سرمایه‌گذاران حقیقی باید سرمایه‌گذاری‌ بیش از یک میلیون دلاری و سازمان‌ها و شرکت‌های حقوقی سرمایه‌گذاری بیش از شش میلیون دلاری‌ در این شهر داشته باشند. همچنین شرط مهم دیگر جهت فعالیت، داشتن تابعیت هنگ کنگ بود.

یک سال پس از سرکوب ویران‌گر صنعت کریپتو در چین که در سال ۲۰۲۱ شاهد آن بودیم، مقام‌های شهر هنگ‌کنگ در تلاش برای تغییر رویکرد خود نسبت‌به مقررات موجود در چین علیه ارزهای دیجیتال بودند تا در این ممنوعیت همه‌جانبه از چین متفاوت باشند و مانع اعمال ممنوعیت عمومی در این شهر شوند.

این در حالی بود که در اکتبر سال ۲۰۲۲، هنگ کنگ اعلام کرد در نظر دارد دوباره معامله‌های خرده‌فروشی کریپتو را در این شهر قانونی کند؛ دلیل آن هم، اهمیت جمعیت ۹۳ درصدی شهروندان هنگ کنگ و ثروتی بود که در این شهر داشتند.

در این میان، ‌هرچند کشور چین ادعا کرد که نمی‌خواهد همراه هنگ‌کنگ حرکت کند و تنها از این تصمیم هنگ کنگ به‌عنوان کشور حاکم بر آن حمایت می‌کند؛ اما گزارش‌ها نشان می‌داد که بانک‌های دولتی چینی در حال سرویس‌دهی و ارایه خدمات به مشتریان رمز‌ارزی در هنگ‌کنگ بودند.

«پل چان» (Paul Chan)، وزیر مالی هنگ‌کنگ، در ماه نوامبر ۲۰۲۲ تمایل خود را برای تبدیل شدن هنگ‌کنگ به مرکزی برای دارایی‌های مجازی اعلام کرد. چان در این رابطه گفت: «مقامات شهر هنگ‌کنگ می‌خواهند نوآوری در بخش مالی را ترویج دهند و در‌عین‌حال برای مدیریت مناسب ریسک، اولویت قایل شوند.»

هنگ‌کنگ سال گذشته، قانونی را اجرا کرد که به سرمایه‌گذاران امکان مستقیم سرمایه‌گذاری را در دارایی‌های رمزارزی می‌داد، در‌حالی‌که چین نزدیک‌به پنج سال سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای در قبال ارزهای دیجیتال اتخاذ کرده بود.
با وجود این، حتی در سال ۲۰۲۳، درحالی‌که بسیاری از کشورهای غربی همچنان عملکردی محتاطانه درباره ارزهای دیجیتال دارند، هنگ‌کنگ به‌صورت آشکار حمایت خود را از رمزارزها اعلام کرده است. این تصمیم از تمایل هنگ‌کنگ به فراهم کردن زمینه مناسب برای رشد و توسعه بازار ارزهای دیجیتال و جذب سرمایه‌گذاری در این زمینه نشان دارد.
به‌طور کلی، هنگ‌کنگ با ایجاد قانون‌های و سیاست‌های مساعد برای ارزهای دیجیتال، به‌عنوان یک مرکز برجسته در حوزه تکنولوژی و اقتصاد دیجیتال شناخته می‌شود. این اقدام‌ها می‌تواند به توسعه اقتصادی و نوآوری در این حوزه کمک کرده و هنگ‌کنگ را به‌عنوان یکی از مراکز مهم جهانی برای فعالیت‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال تقویت کند.

معامله ارزهای دیجیتال با نشان دادن چراغ سبز هنگ کنگ قانونی شد

معامله ارزهای دیجیتال با نشان دادن چراغ سبز هنگ‌کنگ قانونی شد
معامله ارزهای دیجیتال با نشان دادن چراغ سبز هنگ‌ کنگ قانونی شد

مدتی پیش، در تاریخ ۱ ژوئن ۲۰۲۳، کشور هنگ کنگ قانون جدیدی را برای فعالیت پلتفرم‌های معاملاتی برای معامله‌گران خرد اجرایی کرد.

«چانگ پنگ ژائو» (Changpeng Zhao)، مدیرعامل صرافی مطرح و بزرگ بایننس گفت:
«تحولات اخیر در هنگ‌کنگ، به‌ویژه آموزش نیروهای جدید برای معامله‌گران خرده‌فروشی، به‌احتمال زیاد بازار صعودی بعدی را رقم می‌زند.»

«جاستین سان» (Justin Sun)‌، بنیان‌گذار ترون نیز درباره اقدام‌های گذشته دولت هنگ‌کنگ گفته:
«چراغ سبز هنگ‌کنگ برای آغاز معامله‌های ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاران خرد، گامی بزرگ برای صنعت کریپتو در چین به شمار می‌رود.»

مقام‌های دولتی شهر هنگ‌کنگ چین درتلاش برای تبدیل این شهر به یک قطب اصلی برای صنعت کریپتو و فعالیت در حوزه وب۳، تصمیم گرفته‌اند مجموعه قوانینی را طراحی کنند تا سرمایه‌گذاران خرد بتوانند بدون نگرانی در خرید و فروش ارزهای دیجیتال مشغول شوند. به‌این‌ترتیب، همه پلتفرم‌ها و صرافی‌های ارز دیجیتال موظف هستند تا طبق قانون‌های جدید، مجوزهای قانونی بگیرند.

طبق قانون جدید هنگ‌کنگ، سرمایه‌گذاران فردی تنها می‌توانند ارزهای دیجیتال بزرگی مثل بیت‌کوین و اتریوم را خرید‌و‌فروش کنند. با وجود این، شرکت‌های ارز دیجیتال باید مطابق‌با قانون‌های کمیسیون اوراق بهادار و معاملات آتی این منطقه عمل کرده و در این نهاد ثبت شوند و مجوز فعالیت دریافت کنند؛ درغیر این‌صورت با مجازات مواجه خواهند شد.

شایان ذکر است که این تصمیم‌ به‌دنبال آن گرفته شد که اقتصاد هنگ‌کنگ و شهرت آن به‌عنوان قطب فین‌تک، پس از قرنطینه کرونا و سرکوب رمزارزها توسط دولت چین تضعیف شده بود.

سان در این‌باره این‌گونه گفت:
«به عقیده من این اقدام هنگ‌کنگ گامی بسیار بزرگ برای ارزهای دیجیتال در کشور چین است، زیرا این نخستین حوزه قضایی در این کشور است که معاملات رمزارزها را قانونی می‌کند. این آزمایشی است که می‌تواند پیامدهایی را برای کل صنعت رمزارزها در چین داشته باشد.»

وی همچنین در ادامه صحبت‌هایش افزود:
«خوبی سیاست‌های جدید هنگ‌کنگ در رابطه‌با ارزهای دیجیتال این است که شهروندان چینی درصورت داشتن اقامت هنگ‌کنگ، می‌توانند در معاملات رمزارزها شرکت کنند.»

«جانی نگ» (Johnny Ng)، یکی از اعضای شورای قانون‌گذاری هنگ‌کنگ، در تاریخ ۱۰ ژوئن در توییتر از تمام پلتفرم‌های معاملاتی جهانی و به‌طور خاص از صرافی ارز دیجیتال کوین‌بیس، دعوت کرد تا به هنگ‌کنگ بیایند و برای مجوز ارایه خدمات دارایی مجازی درخواست دهند.

این اتفاق پس‌‌ازآن صورت گرفت که کمیسیون اوراق بهادار هنگ‌کنگ ۲۳ می سال جاری اعلام کرد که به‌زودی به پلتفرم‌های دارای مجوز اجازه می‌دهد تا نیاز سرمایه‌گذاران خرد را در هنگ‌کنگ تامین کنند.

درحالی‌که هنوز هیچ سازمان نظارتی و رگولاتوری در هنگ‌کنگ، پلتفرم‌های معاملاتی ارز دیجیتال را تایید نکرده است، صرافی‌های بزرگ و مطرح ارزهای دیجیتال همچون Huobi ،Gate.io و OKX برای دریافت مجوز فعالیت در حوزه دارایی‌های مجازی در هنگ‌کنگ و ارایه «خدمات دارایی‌های مجازی» (VASP) درخواست داده‌اند؛ چنانچه این درخواست‌ها تایید شوند، این شرکت‌ها می‌توانند از بازار رمزارزی هنگ‌کنگ بهره ببرند تا تعداد کاربران خود را افزایش داده و حضور خود را در این صنعت تقویت کنند.

افزون‌بر این، استقرار دفتر مرکزی تتر در شهر هنگ‌کنگ مساله مهم دیگری است که ازطرفی، اهمیت این شهر به‌عنوان قطب ارزهای دیجیتال چین را دوچندان می‌کند و از طرف دیگر شرایط را برای دولت چین در دوری از سیستم مالی غالب غربی و تسلط‌بر بازارهای جهانی افزایش می‌دهد. در همین راستا، کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند چین در حال حاضر از هنگ‌کنگ به‌عنوان منطقه آزمایشی خود در ارایه و استفاده از ارزهای دیجیتال استفاده می‌کند و تحول‌های اخیر در چین هم این گفته کارشناسان را تایید می‌کند.

برخی احتمال‌ها حاکی از این است که چین قصد دارد با این اقدام، رشد اقتصادی این کشور را با جمع‌آوری ارزهای دیجیتال به حداکثر برساند و رشد اقتصادی نه تنها از داخل کشور، بلکه از خارج از کشور هم نشات می‌گیرد و این‌جاست که دولت چین قصد دارد از کریپتو بیشترین استفاده را کند. در عین حال چین می‌خواهد آزادی مالی شهروندان خود را کنترل کند؛ این دقیقن موضوعی است که تقریبن همه کشورها انجام می‌دهند. از آنجاکه همه دولت‌ها ترس از دست دادن کنترل بر ارزهای ملی‌ خود را دارند، به همین دلیل کشورهای بسیاری در حال راه‌اندازی و ارایه ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) خود هستند.

اتفاق آشکار دیگر این است که مساله اصلی، پذیرش کریپتو توسط هنگ‌کنگ نیست، بلکه چالش اصلی با شروع کنترل‌های نظارتی شدید آمریکا بر کریپتو اتفاق می‌افتد. به‌زودی، زمانی‌که آمریکا قوانین و مقررات نظارتی خود را بر ارزهای دیجیتال تنظیم کند، بخش عمده این صنعت به آسیا منتقل خواهد شد و چین درنهایت برنده این بازار خواهد بود. این مساله می‌تواند به‌معنای پذیرش گسترده کریپتو در منطقه‌ بزرگ چین باشد.

تصمیم سازمان نظارتی و رگولاتوری ارز‌های دیجیتال هنگ‌کنگ برای اعطای مجوز به صرافی‌های مجاز برای فعالیت در کشور، گام مهمی در جهت ایجاد یک بازار یک‌پارچه و ایجاد اعتماد در این حوزه به شمار می‌رود. این اقدام، هنگ‌کنگ را به‌سمت هدف خود برای ایجاد یک مرکز دارایی مجازی سوق داده است. افزون‌بر ارایه مجوز به پلتفرم‌های معامله‌ ارز دیجیتال برای فعالیت در کشور، سازمان نظارتی مالی هنگ‌کنگ به ارایه تدابیر سخت‌گیرانه‌ای برای حفاظت از سرمایه‌گذاران متعهد است.

طبق گفته «جولیا لئونگ» (Julia Leung)، مدیر اجرایی سازمان نظارتی ارز‌های دیجیتال، دستورالعمل‌های آینده برای اپراتورهای پلتفرم‌ معامله‌های دارایی دیجیتال با همان اقدام‌های قانونی تجاری که هدف آن حفاظت قوی از سرمایه‌گذاران و مدیریت ریسک‌ است، سازگار خواهد بود.

جولیا لئونگ، همچنین به این موضوع اشاره کرده که تبیین روشن انتظارهای رگولاتورها برای ایجاد و توسعه یک محیط مسوولانه و نوآورانه، موضوعی مهم و کلیدی است. لئونگ در صحبت‌های خود خاطرنشان کرد:

«چارچوب جامع رگولاتوری دارایی‌های مجازی هنگ‌کنگ از اصل کسب‌و‌کار مشابه، ریسک‌های مشابه، قوانین مشابه پیروی می‌کند و هدف آن حفاظت قوی از سرمایه‌گذاران و مدیریت ریسک‌ است.»

سخن پایانی

باتوجه‌ به جذابیت بالای هنگ‌کنگ به‌عنوان یک مرکز مالی بین‌المللی و نیز قوانین و مقررات قوی در حوزه مالی، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران در بازار ارزهای دیجیتال برای فعالیت در این شهر تمایل زیادی دارند. همچنین، وجود موقعیت جغرافیایی متمایز هنگ‌کنگ میان قاره‌های آسیا و اروپا، سیستم حقوقی پایدار و شفاف و همچنین استفاده از زبان انگلیسی به‌عنوان زبان تجارت، همگی به جذابیت هنگ‌کنگ در این زمینه کمک کرده‌اند.

تاریخچه ارزهای دیجیتال در هنگ کنگ به‌طور مشخص، داستانی پیچیده و جذاب دارد. با وجود این، برای بهبود وضعیت و به‌دست آوردن نتیجه مطلوب، لازم‌است قوانین سخت‌گیرانه رعایت شده و صبر و شکیبایی به خرج داده شود. دولت هنگ‌کنگ نگرش‌های متنوعی را در مسیر بازار ارزهای دیجیتال در پیش گرفته است. مقام‌های دولتی این شهر از یک سو تلاش می‌کنند با ایجاد قوانین و مقررات مناسب، بازار را بهبود دهند و از وقوع تخلف‌ها جلوگیری کنند و ازسوی دیگر، دولت هنگ‌کنگ به‌دنبال بهره‌برداری بهینه از فرصت‌های مربوط‌به ارزهای دیجیتال است و سعی می‌کند بازار را تنظیم کرده و با آن سازگاری بیشتری برقرار کند.

لینک کوتاه: https://www.bcamag.com/bit/ji9k
نفیسه محروقی
نفیسه محروقی
مقاله‌ها: 13

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *