رویکرد صندوق بین المللی پول به صنعت کریپتو و نقاط عطف این رویکرد در گذر زمان

صندوق بین المللی پول در ارزیابی خود از پیامدهای بالقوه ارزهای دیجیتال برای سیستم پولی بین المللی محتاط عمل کرده و به چالش‌هایی اشاره می‌کند که باید به آن‌ها غلبه کرد تا به‌عنوان جایگزینی برای ارزهای سنتی عمل کنند.

سازمان‌های بین المللی پولی، مالی و اعتباری به‌طور عمده پس از جنگ جهانی دوم تشکیل شدند تا کمک کنند چرخه‌های مالی، تجاری و صنعتی بین‌المللی به روند طبیعی خود برسند و کشورها با همراهی آن‌ها بتوانند بر رکود و بحران‌های اقتصادی ناشی از رخدادهای هولناک نیمه‌ی نخست قرن بیستم چیره شوند. هریک از این سازمان‌ها، روی حوزه‌های مختلفی تمرکز دارند. در میانِ این سازمان‌ها می‌توان به جرات گفت که «صندوق بین المللی پول» (IMF) اثرگذارترین نهاد بین‌المللی محسوب می‌شود. این نهاد که در بحبوحه‌ی جنگ جهانی دوم، در سال ۱۹۴۴ تشکیل شده، با هدف تقویت ثبات و توسعه‌ی اقتصادی از راه ارایه‌ی برنامه‌های اصلاحی و همکاری‌های پولی و کمک‌های مالی به کشورهای عضو فعالیت می‌کند. این صندوق همواره در خط مقدم رسیدگی به بحران‌های اقتصادی مختلف قرار دارد و همچنین به‌عنوان نهادی برای قانون‌گذاری یا ایجاد استانداردها در امور حسابداری، مالی و تجاری فعالیت می‌کند. البته این سازمان به سبب آن‌که بهبود شرایط در مقیاس کلان را هدف اصلی خود می‌داند، از دخالت صریح در امور تک‌تک اعضا و کشورها خودداری می‌کند؛ اما در صورتی‌که کشورها کمک یا وام یا حق برداشت مخصوص یا هر نوع همکاری دیگری را از این نهاد بخواهند باید شرایط و توصیه‌های IMF را بپذیرند. با نظر به سازوکارها و جایگاه IMF می‌توان چنین گفت که دیدگاه و رویکرد این صندوق یکی از مهم‌ترین عوامل جهت‌گیری و تصمیم‌سازیِ دولت‌ها، بازارها و فعالان آن درباره‌ی هر پدیده و رویداد تازه‌ای در جهان اقتصاد است.
در سال‌های گذشته، با ظهور ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک‌چین بحث‌های زیادی درباره‌ی تاثیر بالقوه‌ی آن‌ها بر سیستم مالی جهانی به راه افتاده است. صندوق بین المللی پول نیز ازنزدیک تحولات این عرصه‌ی نوین را رصد کرده و نظرات و رویکردش درباره‌ی صنعت و دارایی‌های کریپتو را از راه گزارش‌ها، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های مختلف افراد مسوول در این سازمان در اختیار افکار عمومی جهان و دولت‌ها قرار داده است. این مقاله به بررسی دیدگاه‌های IMF درباره‌ی صنعت و دارایی‌های رمزنگاری‌شده می‌پردازد و درباره‌ی مزیت‌ها و عیب‌های بالقوه، چالش‌های نظارتی و قانو‌ن‌گذاری (Regulatory) و پیامدهای آن‌ها بر سامانه‌های پولی و اعتباری بین‌المللی به‌طور خلاصه سخن خواهد گفت.

عناوین این مقاله:

فرصت‌ها و تهدیدهای رمزارزها ازنظر صندوق بین المللی پول

صندوق بین المللی پول
صندوق بین المللی پول یک سازمان بین‌المللی و یکی از آژانس‌های مالی مهم سازمان ملل متحد است «صندوق بین المللی پول» International Monetary Fund

صندوق بین المللی پول ماهیت نوآورانه‌ی ارزهای دیجیتال و بستر عملکرد آن‌ها، یعنی فناوری بلاک‌چین و کاربردهایش را، مثبت و پیشرو ارزیابی می‌کند و بارها به‌صراحت یا به‌صورت ضمنی آن را تایید کرده است. این نهاد تاکید دارد که این عرصه‌ی نوین ظرفیت خوبی برای ایجاد تغییر در جنبه‌های مختلف سیستم مالی را دارد. IMF چند مزیت برای رمزارزها برمی‌شمارد اما به‌طور کلی پنج زمینه را مهم‌تر از بقیه معرفی می‌کند:

۱.ظرفیت گسترده‌ در ارایه‌ی خدمت‌های مختلف مالی:

ارزهای دیجیتال می‌توانند دسترسی به خدمت‌های متنوع مالی را برای گروه‌های بزرگی از افراد فراهم کنند که امکان بهره بردن از خدمات بانکی سنتی را ندارند. این موضوع، به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه‌یافته بیشتر و بهتر خودنمایی می‌کند؛ زیرا این کشورها، یا موسسه‌های مالی مرسوم کم و محدودی دارند؛ یا هزینه‌های این فرآیندهای پولی و حسابداری در آن‌ها گران است؛ یا قوانین دست‌وپاگیری برای انجام کارها دارند.

۲.کارایی و بازده بالا:

فناوری بلاک‌چین می‌تواند فرآیندهای مالی را ساده‌سازی کند و هزینه‌های تراکنش‌‌ها را کاهش دهد، کاری‌که فلسفه‌ی اساسی و هدف بنیان‌گذاران این فناوری‌ها به حساب می‌آید. برای مثال، کارایی بی‌بدیل ارزهای دیجیتال زمانی بیشتر اثرگذاری خود را نشان می‌دهد که تراکنش‌های میان افراد مختلف را در زمانی کوتاه و با هزینه‌ای معمولن پایین ممکن می‌سازد؛ درحالی‌که آن‌ها در نقاط مختلفی از جهان ساکن هستند (به‌اصطلاح cross-border transaction).

۳.تسهیل در نوآوری‌ها:‌

یکی از برنامه‌های حمایتی و اصلاحی مرسوم برای توسعه‌های اقتصادی و اجتماعی در سطح جهان از سوی نهادهایی مانند سازمان ملل، بانک جهانی و همین IMF پشتیبانی و کمک مالی و معنوی از نوآوری‌ها و استارت‌آپ‌هاست. ظرفیت‌ رمزارزها موجب می‌شود که پشتیبانی نهادها و کمک‌های مردمی ساده‌تر دراختیار چنین پروژه‌ها و برنامه‌هایی قرار گیرد.

۴.تمرکززدایی (بی‌مرکز بودن):

یکی‌از مهم‌ترین چالش‌های سامانه‌های مالی مرسوم، مرکزگرایی و مساله‌های مربوط‌به انحصار و امکان رقابت در بازار مرتبط است. ماهیت غیرمتمرکز ارزهای رمزنگاری‌شده می‌تواند خطر شکست‌ نقطه‌های تکین (Single point of failure) و تهدیدهای شکست بازار را کاهش دهد و رقابت را در بخش مالی ارتقا دهد.

۵.حریم خصوصی و شفافیت بالا:

فناوری بلاک‌چین از سویی می‌تواند به حفظ حریم خصوصی افراد در مبادلات مالی کمک کند و ازسوی دیگر ساختارها و الگوریتم‌های به‌کار‌رفته طوری تنظیم شده که تمام کاربران می‌توانند در جریان تراکنش‌ها قرار بگیرند؛ چراکه حتمن روی بلاک‌ها همه‌ی اطلاعات به‌طور تمام و کمال ثبت می‌شود. (باید توجه شود که این نکته در عین حال می‌تواند مشکلات و نگرانی‌هایی را ایجاد کند که درادامه به آن می‌پردازیم.)


با این حال، صندوق بین المللی پول همواره در کنار تمام مزیت‌ها، خطرهایی را گوشزد می‌کند که ارزهای دیجیتال برای سیستم مالی بین‌المللی، چرخه‌های تجاری و حتی نظم‌های سیاسی ایجاد می‌کند و به روش‌های مختلف نیز نگرانی‌های خود را ابراز داشته است. خطراتی که به‌طور عمده از سوی IMF بر آن‌ها تاکید می‌شود در پنج حوزه است:

۱.(نا)پایداری چرخه‌های مالی و اقتصادی:

نوسانات ارزهای دیجیتال و حساسیت بالای آن‌ها به حباب‌های ناشی‌از اموری مانند سفته‌بازی می‌تواند منجربه بی‌ثباتی مالی شود، این تهدید به‌ویژه زمانی جدی خواهد شد که این ارزها به‌طور گسترده به کار گرفته شود و ابرشرکت‌ها و سامانه‌های مالی و بانکی سنتی نیز کاملن آن‌ها را برای تبادلات خود به رسمیت بشناسند.

۲.پول‌شویی و تامین مالی تروریسم:

ناشناس بودن و ماهیت بدون مرز ارزهای دیجیتال می‌تواند بستری تسهیل‌کننده برای فعالیت‌های غیرقانونی مانند پولشویی و تامین مالی تروریسم را آماده کند که مهار و ردگیری نیز در آن بسیار دشوار خواهد بود.

۳.فرارهای مالیاتی:

نظم نوین مالی در دولت‌های جهان بر پایه این است که مالیات، مخارج کشور و دولت را تامین کند؛ اما به کار بردن ارزهای دیجیتال می‌تواند فرار مالیاتی را به‌شدت افزایش دهد؛ چراکه ماهیت بسیاری از این رمزارزها اجازه می‌دهد تا کاربران درآمدها و دارایی‌های خود را از دولت‌ها مخفی نگه دارند.

۴.حقوق کاربران و مصرف‌کنندگان:

فقدان مقررات و نظارت در صنعت کریپتو می‌تواند کاربران و معامله‌گران را در معرض کلاه‌برداری‌های مختلف (پانزی، فیشینگ و…) و خطرهای دیگر قرار دهد.

۵.آلودگی‌های محیط‌زیستی:

ماهیت استخراج رمزارزها بر پایه‌ی الگوریتم‌هایی مانند اثبات کار (Proof of Work) است که انرژی فراوانی می‌برد و خود اکوسیستم و شبکه‌های بلاک‌چینی نیز انرژی و هزینه‌ی فراوانی برای برپا ماندن و نگهداری دارد. با توجه‌به شرایط بغرنج انرژی در جهان عواقب محیط‌زیستی،‌ می‌تواند خطراتی در پی داشته باشد.
همه‌ی موارد اشاره‌شده در بخش پیش را کارشناسان مستقل و دیگر سازمان‌ها نیز بیان کرده‌اند؛ اما لازم به ذکر است که IMF نظر خود را مبتنی‌بر آمار کارشناسان زبده‌ حقوقی و اقتصادی اعلام کرده و تمام تلاش خود را کرده تا هیچ‌گونه سوگیری مشخصی نداشته باشد.

چالش‌های قانون‌گذاری و نظارت

با توجه‌به آن‌چه از فرصت‌ها و تهدیدها برشمردیم و رشد بسیار سریع این صنعت نوظهور، صندوق بین المللی پول دریافته که اصلی‌ترین گلوگاهی که باید مورد توجه قرار گیرد، مساله‌ی قانون و نظارت است. مساله‌ها و تضادهایی در قانون کشورها، سازمان‌ها، سامانه‌های مالی و صنعت ارزهای دیجیتال وجود دارد که وضع چنین قانون‌هایی را بسیار دشوار و پرچالش کرده است. همچنین حتی اگر بتوان چنین قانون‌هایی را تدوین کرد، یافتن فرآیندهای نظارت و ضمانت اجرایی مناسب، کاری بسیار سخت و پیچیده خواهد بود. در یک نگاه کلی می‌توان گفت سه دسته از قوانین مساله‌آفرین هستند که به‌اختصار توضیح‌هایی نیز ارایه شده است:

۱.قانون‌های مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم:

علاوه‌بر اینکه هر کشور قوانین خودش را در این زمینه دارد، گروه ویژه اقدام مالی (FATF) نیز در سطح بین‌المللی فعال است که کشورهایی از پذیرش توصیه‌ها و دستورالعمل‌های آن سرباز می‌زنند.

۲.قانون‌های گسترده و متنوع و متناقص برای حمایت از مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاری در کشورها و منطقه‌های مختلف:

به‌قدری شرایط هر کشور متفاوت است که حتی کشورهایی که قراردادهای بازار آزاد با یکدیگر دارند، همواره با مشکلات حقوقی جدی‌ مواجه هستند. برای نمونه در اتحادیه اروپا، حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان به‌قدری مهم است که شرکتی مثل «اپل» APPLE وقتی با رویکرد مرسوم خود در آمریکای شمالی به عرضه کالا و خدمات می‌پردازد، معمولن مشمول جریمه‌های سنگین یا اقدام جبران می‌شود؛ این در حالی است که در آمریکای شمالی، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان بیشترین حمایت و مزایا را از آن خود کرده‌اند، قانون‌‌های ضدانحصار بیشتر مورد توجه است و دعوای حقوقی میان شرکت‌ها از مهم‌ترین مساله‌ها به شمار می‌آید.

۳.قانون‌های مالیاتی متنوع در کشورهای مختلف:

مساله‌ی قانون‌های مالیاتی نیز هم به‌لحاظ شکل، محتوا و سطح سخت‌گیری و هم به‌لحاظ تفسیرپذیری تعارض‌های مختلفی می‌تواند به‌وجود آورد.
باید در نظر داشت که قانون‌ها طی دهه‌ها قانون‌گذاری در هر کشور یا حکومت، به‌سبب شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی ایدئولوژیک شکل گرفته است. درحالی‌که صنعت رمزارز به این مرزها و تنوع‌ها بی‌اعتناست. از این‌رو، رسیدن به همکاری در سطح بین‌المللی پیچیدگی‌ها و سختی‌های فراوانی خواهد داشت، چون نمی‌توان یک‌شبه قوانین را عوض کرد و از سوی دیگر، بر اکوسیستمی که مرکزگرا نیست، قانون سفت و سختی را بدون آسیب یا نابود کردنش اعمال کرد.

رویکرد فعلی صندوق بین المللی پول درباره‌ی رمزارزها

حال با در نظر گرفتن این مورد‌ها می‌توان رویکرد فعلی و شاید به‌عبارت دقیق‌تر انتظار و توصیه‌های صندوق بین المللی پول را برای صنعت رمزارزها بیان کنیم.

۱.مبارزه با پول‌شویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم (AML/CFT):

صندوق بین‌المللی پول خواستار اجرای مقررات مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم برای مبادله ارزهای دیجیتال و سایر ارایه‌دهندگان خدمت در این فضا شده است، همچنین ضروری می‌داند گروه ویژه اقدام مالی در این زمینه ورود کرده و این اکوسیستم از شرایط این گروه درباره‌ی دارایی‌های مجازی پیروی کند.

۲.ارتقای ثبات مالی:

این صندوق خواستار توسعه‌ی استانداردهای نظارتی بین‌المللی برای ارزهای دیجیتال به‌خاطر ارتقای ثبات مالی و کاهش احتمال وقوع فعالیت‌های غیرقانونی شده است.

۳.تشویق به همکاری:

صندوق بین المللی پول همکاری بین سیاست‌گذاران، تنظیم‌کننده‌ها و بخش خصوصی را برای توسعه‌ی چارچوب‌های نظارتی موثر برای ارزهای دیجیتال تشویق می‌کند.

۴.ترویج شفافیت:

صندوق بین المللی پول خواستار شفافیت بیشتر در صنعت کریپتو است تا اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب کند. ضمن این‌که احتمال تقلب و سایر روش‌های سواستفاده را کاهش دهد. از ضرورت‌هایی که IMF آن را به‌تاکید توصیه می‌کند، ارتقا و توسعه‌ی استانداردهای تهیه‌ی گزارش و نحوه‌ی ارایه‌ی آن برای ارزهای رمزنگاری‌شده است؛ چراکه به افزایش مسوولیت‌پذیری پروژه‌های بلاک‌چینی منجر می‌شود.

۵.ارایه‌ی کمک‌های فنی:

این سازمان بین‌المللی به کشورهای عضو از نظر فنی کمک‌های قابل توجهی ارایه کرده است تا آن‌ها بتوانند در چهارچوب‌های نظارتی موثرتری فعالیت کنند. IMF با مقام‌های ملی کشورهای مختلف در حال مذاکره و همکاری نزدیک است تا ظرفیت‌های آن‌ها را برای نظارت و تنظیم بازار کریپتو تقویت کند.

۶.ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC):

صندوق بین المللی پول بانک‌های مرکزی را تشویق کرده تا رمزارزهای خود را عرضه کنند. البته از آن‌ها خواسته که این موضوع را با توجه به شرایط اقتصادی کشورشان، بررسی و مزیت‌ها و میزان خطرهای احتمالی انتشار یک CBDC را برآورد کنند؛ چراکه به‌صورت بالقوه این نوع رمزارزها می‌توانند به مدیریت برخی از چالش‌های ناشی‌از ارزهای دیجیتال کمک کنند و همچنین موجب افزایش کارایی و ثبات سیستم پولی شوند.

رویکرد IMF طی سال‌های گذشته

این صندوق به‌طور پیوسته از ابتدای گسترش و جدی شدن صنعت رمزارز، رویکرد خود را اعلام کرده است. با این حال، به‌طور دقیق‌تر می‌توان گفت که از سال ۲۰۱۶ تا به امروز، به‌طور منظم و پیوسته گزارش‌ها و مقاله‌های مختلفی از سوی این نهاد منتشر شده است. با پیگیری آن‌ها می‌توان دریافت تحول دیدگاه‌ها و رویکردهای IMF چگونه بوده است. در ادامه رویکرد سال به سال این صندوق را به‌طور مختصر مرور می‌کنیم؛ چون دید مناسبی از تحول در دیدگاه و نقطه‌عطف رویکرد این صندوق به دست می‌دهد.
۲۰۱۶: صندوق بر تاثیر بالقوه مزیت‌ها و ظرفیت‌های بالای رمزارزها را در کاهش هزینه‌ها و گسترش خدمات مالی تایید می‌کند.
۲۰۱۷: مقاله‌ی رسمی IMF درباره‌ی رمزارزها، خطرات، چالش و در کنار آن مزیت‌های احتمالی را شرح می‌دهد.
۲۰۱۸: این نهاد تایید می‌کند که ارزهای رمزنگاری‌شده شکل جدیدی از دارایی به حساب می‌آید؛ ولی باید مقررات دقیقی برای این صنعت معین شود تا خطرات کاهش یابد.
۲۰۱۹: صندوق بین المللی پول به کشورهای عضو کمک فنی و حقوقی می‌کند تا چهارچوب‌های نظارتی محکم‌تری بنا کنند.
۲۰۲۰: این صندوق بر شفافیت بیشتر و ایجاد سازوکار مدون در شفاف‌سازی امور مربوط به این صنعت تاکید می‌کند.
۲۰۲۱ تاکنون: صندوق بین المللی پول خواستار همکاری بیشتر بین سیاست‌گذاران، تنظیم‌گران و بخش خصوصی برای توسعه‌ی چهارچوب‌های نظارتی موثر برای ارزهای دیجیتال شده است.

پیامدهای رویکرد IMF بر صنعت رمزارزها

این سازمان پیامدهای مثبت و منفی و چالش‌های رمزارزها را به‌‌خوبی بیان کرده است و نشان داده که چگونه می‌تواند جانشین فرآیندهای سنتی و رایج باشد؛ با این‌که یکی از سیاست‌های کلی این نهاد حمایت از نوآوری‌هایی مثل رمزارزهاست ولی باید در نظر داشت، رویکرد کلی این نهاد همواره با احتیاط و قدری محافظ‌کارانه به‌نظر می‌رسد. این موضوع دلیل‌های مشخص و واضحی دارد و خردمندانه به نظر می‌رسد.
رویکردهای صندوق بین المللی پول در قبال صنعت کریپتو پیامدهای مهمی برای آینده‌اش دارد که هم‌اکنون نیز به‌سرعت در حال تحول است. از یک سو، تاکید صندوق بین المللی پول بر ارتقای ثبات مالی و کاهش پتانسیل فعالیت‌های غیرقانونی می‌تواند به افزایش نظارت‌های نظارتی و محیط عملیاتی محدودتر برای کسب‌وکارهای بلاک‌چینی منجر شود. این امر می‌تواند جذب سرمایه‌گذاری و توسعه‌ی محصول‌ها و خدمت‌های تازه را برای استارت‌آپ‌های این صنعت دشوارتر کند.
از سوی دیگر، نظر مثبت IMF درباره مزیت‌های احتمالی ارزهای دیجیتال و حمایت این نهاد از عرصه‌های جدید می‌تواند به پذیرش بیشتر شکل‌های تازه‌ی دارایی‌های دیجیتال و افزایش سرمایه‌گذاری در صنعت کریپتو منجر شود. اگر نهادهای تنظیم‌گر بازارهای مالی بتوانند تعادل مناسبی بین حمایت از مصرف‌کنندگان و ارتقای نوآوری ایجاد کنند، صنعت کریپتو می‌تواند به رشد و تکامل خود در راه‌هایی ادامه دهد که به نفع اقتصاد جهانی باشد.

آینده‌ی تعامل صنعت رمزارز با سیستم‌های مالی بین‌المللی

صنعت رمزارز صندوق بین المللی پول کریپتو

آینده‌ی این صنعت تازه، به عوامل بسیاری وابسته است؛ اما در یک کلام می‌توان گفت که اگر تعادل و همکاری‌ میان دنیای رمزارزها و سیستم‌های سنتی مالی و بانکی به‌خوبی برقرار شود و پذیرش عمومی‌ در بهره بردن از رمزارزها شکل گیرد، رمزارزها به جایگاهی خواهند رسید که انتظار می‌رود. با این همه چالش‌هایی و مساله‌های مهمی را باید در نظر داشت.
یکی از چالش‌های مهم، محدود ماندن بهره‌گیری از ارزهای دیجیتال به‌عنوان ارز قابل اتکای فرآیندهای تجاری و اقتصادی است.صندوق بین‌المللی پول سه دلیل را خاطرنشان می‌کند که چرا همچنان رمزارزها سکه‌ی رایج تبادلات مالی و معاملات نشده‌اند: ۱- وجود نوسان‌های قابل توجه در قیمت رمزارزها در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت، ۲-نرخ بالای کارمزد تراکنش‌ها برای بیشتر رمزارزها در مبلغ پایین، ۳- استفاده نکردن از رمزارزها ازسوی کسب‌وکارها و شرکت‌ها (به‌ویژه ابرشرکت‌ها). افزون‌بر این، IMF معتقد است ماهیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال موجب شده است که به‌طور عمومی نتوان از آن‌ها به‌عنوان دارایی‌های پایدار و مطمین برای پس‌انداز و ذخیره سود برد؛ انتظاری که طلا، نفت و مانند این‌ها به‌عنوان دارایی‌های سنتی به‌سادگی برآورده می‌کنند.
صندوق بین‌‌المللی پول همچنین بر نقش بالقوه CBDCها در شکل دادن به آینده‌ی سیستم پولی بین‌المللی تاکید دارد. IMF خاطرنشان می‌کند که CBDCها می‌توانند به بانک‌های مرکزی کمک کنند تا بر خلق پول و پایه‌ی پولی نظارت و کنترل داشته باشند و به این شکل برخی از مخاطره‌های دنیای ارزهای دیجیتال را برطرف کنند. با این حال، صندوق بین المللی پول همچنان هشدار می‌دهد که پذیرش گسترده‌ی CBDCها می‌تواند عواقب ناخواسته‌ای در پی داشته باشد. برای مثال معمولن بانک‌ها با ناترازی میان دارایی‌ها خود و سپرده‌ها‌یی که از مشتریان پذیرفته‌اند، مواجه هستند و درصورتی‌که حجم بزرگی از مشتری‌ها به برداشت از حساب‌هایشان اقدام کنند، بانک‌های ناتراز به مشکل می‌خورند و ممکن است ورشکست شوند. CBDC‌ها می‌تواند به ناترازی‌ها به‌سادگی دامن بزنند؛ رویدادی که برخی از پروژه‌های بلاک‌چینی (مانند پروژه‌ی رمزارز لونا) را به شکست کشانده است. چنین شرایطی جز بحران و ناپایداری اقتصادی ثمری نخواهد داشت.
افزون‌بر این، IMF تاثیر بالقوه ارزهای دیجیتال را بر سیستم پولی بین‌المللی از نظر وضعیت ارز ذخیره و مرجع جهانی بررسی کرده است. برپایه‌ی تحلیل‌های این سازمان اگرچه بعید به‌نظر می‌رسد که رمزارزها در کوتاه‌مدت نقش دلار آمریکا را به‌عنوان ارز مرجع تبادلات بین‌المللی به چالش بکشند؛ ولی شرایط می‌تواند تغییر کند. اگر بانک‌های مرکزی و موسسه‌های بزرگ مالی شروع‌به نگهداری مقدار قابل توجهی از ارزهای رمزنگاری‌شده کنند، آن‌گاه این موضوع دور از ذهن نخواهد بود؛ البته نمی‌توان زمان دقیقی برای شروع چنین تغییری را به‌خوبی پیش‌بینی کرد.

جمع‌بندی

دیدگاه صندوق بین المللی پول درباره صنعت و دارایی‌های رمزنگاری‌شده منعکس‌کننده‌ی چشم‌اندازی متفاوت و متعادل است که مزیت‌ها و قدرت تحول‌آفرین این حوزه و فناوری‌های بر پایه‌ی بلاک‌چین را به‌‌خوبی نمایندگی می‌کند. از سوی دیگر، خطرها و چالش‌های محتمل را از جانب این حوزه برای سیستم پولی بین‌المللی به‌خوبی شناسایی کرده است. این سازمان برای ارایه‌ی رویکرد هماهنگ جهانی برای تنظیم مقررات رمزارزها فعال و پیشرو است و از همه‌ی کشورهای عضو و سازمان مالی جهان دعوت به همکاری می‌کند. همچنین IMF همواره به وضع قوانین برای مبارزه با پول‌شویی، تامین مالی تروریسم، حمایت از مصرف‌کنندگان و ثبات مالی تاکید دارد.
در عین حال، صندوق بین المللی پول در ارزیابی خود از پیامدهای بالقوه ارزهای دیجیتال برای سیستم پولی بین‌المللی محتاط عمل کرده و به چالش‌هایی اشاره می‌کند که باید به آن‌ها غلبه کرد تا به‌عنوان جایگزینی برای ارزهای سنتی عمل کنند. این سازمان همچنین نقش بالقوه‌ی موثر ‌ CBDCها را در شکل دادن به آینده‌ی سیستم پولی به خوبی ترسیم کرده، درحالی‌که درباره‌ی پیامدهای ناخواسته احتمالی پذیرش و کاربرد گسترده‌ی آن‌ها نیز هشدار داده است.
در پایان، دیدگاه‌های IMF درباره‌ی صنعت و دارایی‌های رمزنگاری‌شده، بینش ارزشمندی را برای سیاست‌گذاران، تنظیم‌گران و تمامی فعالان این حوزه فراهم می‌کند، زیرا آن‌ها در چشم‌انداز پیچیده و به‌سرعت در حال تحول ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک‌چین فعالیت خواهند داشت. همان‌طور که صنعت کریپتو به رشد و تکامل خود ادامه می‌دهد، برای جامعه‌ی بین‌المللی بسیار مهم است که به گفت‌وگو و همکاری سازنده ادامه دهد تا مزایای بالقوه‌ی این دارایی‌ها به‌طور کامل محقق شود و در عین حال خطرها و چالش‌های مرتبط کاهش یابد. صندوق بین المللی پول تاکید دارد که ارز دیجیتال، در کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته فرصت خوبی برای دسترسی همگان به خدمت بانکی و حسابداری را فراهم میکند

منابع:

International Monetary Fund. (n.d.). About the IMF. Retrieved June 11, 2023, from https://www.imf.org/en/About

CoinMarketCap. (2021). Cryptocurrency Market Capitalizations. Retrieved June 11, 2023, from https://coinmarketcap.com/

International Monetary Fund. (2021). Fiscal Monitor: Achieving a Green Recovery. Retrieved June 11, 2023, from https://www.imf.org/en/Publications/FM/Issues/2021/04/06/fiscal-monitor-april-2021

European Central Bank. (2021). Virtual Currency Schemes – a Further Analysis. Retrieved June 11, 2023, from https://www.ecb.europa.eu/pub/pdf/other/virtualcurrencyschemes202102en.pdf

International Monetary Fund. (2018). Challenges to Monetary Policy in the Twenty-First Century. Retrieved June 11, 2023, from https://www.imf.org/en/Publications/Staff-Discussion-Notes/Issues/2018/06/22/Challenges-to-Monetary-Policy-in-the-Twenty-First-Century-45963

Financial Action Task Force. (2019). Guidance for a Risk-Based Approach to Virtual Assets and Virtual Asset Service Providers. Retrieved June 11, 2023, from https://www.fatf-gafi.org/media/fatf/documents/recommendations/RBA-VA-VASPs.pdf

European Banking Authority. (2019). Report with Advice for the European Commission on Crypto-Assets. Retrieved June 11, 2023, from https://www.eba.europa.eu/sites/default/documents/files/documents/10180/2555547/70f7b2f9-3cf4-4bb8-9f3a-8c9edf5bdfaa/EBA%20Report%20on%20crypto-assets.pdf

International Monetary Fund. (2023). IMF Approach to Central Bank Digital Currency Capacity Development, April 11, 2023, from
https://www.imf.org/-/media/Files/Publications/PP/2023/English/PPEA2023016.ashx 

International Monetary Fund. (2021). World Economic Outlook: Managing Divergent Recoveries. Retrieved June 11, 2023, from https://www.imf.org/en/Publications/WEO/Issues/2021/03/23/world-economic-outlook-april-2021

European Securities and Markets Authority. (2019). Advice on Initial Coin Offerings and Crypto-Assets. Retrieved June 11, 2023, from https://www.esma.europa.eu/sites/default/files/library/esma50-157-1391_crypto_advice.pdf

International Monetary Fund. (2021). Global Financial Stability Report: Preparing for the Next Wave of Uncertainty. Retrieved June 11, 2023, from https://www.imf.org/en/Publications/GFSR/Issues/2021/03/31/global-financial-stability-report-april-2021

International Monetary Fund. (2016). Fintech and Financial Services: Initial Considerations. https://www.imf.org/external/pubs/ft/sdn/2016/sdn1605.pdf

International Monetary Fund. (2017). Virtual Currencies and Beyond: Initial Considerations. https://www.imf.org/en/Publications/Staff-Discussion-Notes/Issues/2017/06/20/Virtual-Currencies-and-Beyond-Initial-Considerations-45003

International Monetary Fund. (2018). Crypto Assets: Key Developments, Regulatory Issues, and Financial Stability. https://www.imf.org/en/Publications/Policy-Papers/Issues/2018/11/13/Crypto-Assets-Key-Developments-Regulatory-Issues-and-Financial-Stability-46232

International Monetary Fund. (2019). Report on the Treatment of Crypto Assets in Macroeconomic Statistics. https://www.imf.org/en/Publications/Policy-Papers/Issues/2019/01/15/Report-on-the-Treatment-of-Crypto-Assets-in-Macroeconomic-Statistics-46560

International Monetary Fund. (2020). Global Financial Stability Report: Markets in the Time of COVID-19. https://www.imf.org/en/Publications/GFSR/Issues/2020/09/30/october-2020-global-financial-stability-report

لینک کوتاه: https://www.bcamag.com/bit/qeu5
مارال کوشکی
مارال کوشکی
مقاله‌ها: 13

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *