سرمقاله شماره پنج

بیت‌کوین در بازار دوباره اوج می‌گیرد؛ اما بازی واقعی در دنیای کریپتو، فراگیری رمزدارایی‌ها با کاربردهای مختلف و به‌شرط از دست‌ ندادن ماهیت غیرمتمرکز خود است.

بیت‌کوین در بازار دوباره اوج می‌گیرد؛ اما بازی واقعی در دنیای کریپتو، قیمت یا ارزش بازار رمزارزها نیست. بازی اصلی فراگیری رمزدارایی‌ها با کاربردهای مختلف و به‌شرط از دست‌ ندادن ماهیت غیرمتمرکز خود است. این شرط، مرکز ثقل تمام چالش‌های حکمرانی و تمام دلیل تولید و انتشار این ماهنامه است.

در این شماره نگاه دقیقی به ترکیه انداخته‌ایم. «رضا سلطانی» در مقاله مفصل خود نشان می‌دهد ترکیه، یعنی کشوری که با تورم بسیار بالا و سقوط شدید پول ملی مواجه است، چگونه از رمزارزها برای حمایت از ثروت ملی و مهار تورم استفاده می‌کند. رمزارزها و تجارت آن‌ها در ترکیه آزاد است و مالیات عایدی سرمایه نیز به دارندگان این دارایی‌ها تعلق نمی‌گیرد.

در این شماره، دو نشست تخصصی مهم درباره رگولاتوری و تاثیر اقتصادی رمزارزها را گزارش کرده‌ایم؛ اولی پنل کیش‌اینوکس و دیگری نشستی تخصصی در دانشگاه امام صادق (ع). در این دو نشست، چالش‌های گوناگون مورد بررسی و اظهارنظر کارشناسان و فعالان دولتی و خصوصی قرار گرفته است.

اگر به ماهیت بیت‌کوین و نحوه مدیریت بستر فنی آن که تاثیرات مختلفی بر عملکرد این رمزارز دارد، علاقه‌مند هستید مقاله «مارال کوشکی» یعنی «جنگی بر سر ماهیت بیت‌کوین» را که برگرفته از کتاب ارزشمند The Blocksize War است، از دست ندهید.

«حسین قطبی» در گزارشی به SWCA یا اتحادی برای کریپتو در برابر قانون‌گذاران و نهادهای فدرال آمریکا پرداخته است.

یکی از داغ‌ترین موضوعات وب۳ در هفته‌های گذشته، داستان استعفای پرماجرای «سم آلتمن» از OpenAI و بازگشت پیروزمندانه او به این شرکت بود. «نفیسه محروقی» در داستانی شیوا، ماجراهای سم آلتمن را روایت کرده است.

وب ۳ عرصه رویارویی، تلفیق و هم‌افزایی هوش مصنوعی و بلاک‌چین است. «شبنم نمازکار» در مقاله‌ای با رویکردی آینده‌پژوهانه، مسیری را که در وب۳ پیش روی دنیا قرار دارد، تحلیل کرده است.

ابلاغ قانون جدید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، ابهاماتی را پیرامون رمزپول و گستره‌ اختیارات این بانک در تنظیم‌گری رمزارزها ایجاد کرده؛ به‌همین مناسبت «محمدحسین خدامی» در یادداشتی، رمزپول و اختیارات بانک مرکزی را تشریح کرده است.

توکنیزه کردن دارایی‌ها از مهم‌ترین کاربردهای بلاک‌چین است. «حسین عسکری» در مقاله‌ای خواندنی توضیح می‌دهد که چگونه صنعت توکنیزه، فریادرس اقتصادهای روبه مرگ است.

و در آخرین یادداشت از این شماره، «سارا صادقیان» حاشیه‌ای بر توییت «مصطفی قمری وفا» مدیر روابط عمومی بانک مرکزی، پیرامون وام با وثیقه‌ی رمزارزها، نوشته است.

لینک کوتاه: https://www.bcamag.com/bit/rq5u
پوریا آسترکی
پوریا آسترکی
مقاله‌ها: 14

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *