سرمقاله شماره هفتم

مساله ارزهای دیجیتال بانک مرکزی از پربحث‌ترین مباحث دنیای کریپتو و بانکی دنیاست. ضمن فرصت‌ها و کاربردها، CBDCها مخاطرات و نگرانی‌های جدی حقوق‌بشری ایجاد می‌کنند.

سرآغاز

بیت‌کوین تبدیل به معیاری در سیاست جهان و انتخابات کشورها شده است. امروز در بسیاری از کشورها بخشی از رای‌دهندگان برمبنای نظر احزاب و کاندیداها نسبت به بیت‌کوین و سایر رمزدارایی‌ها به تصمیم‌گیری می‌پردازند. در آمریکا اکثر کاندیداها یا فعالان سیاسی به دلایل حقوق بشری علیه ارز دیجیتال بانک مرکزی موضع گرفته‌اند و اظهارات کاندیداها درباره بیت‌کوین به‌صورت گسترده در رسانه‌ها و شبکه‌ها مورد بازتاب و بحث قرار می‌گیرد. در ایران نیز مجلس کنونی به‌نسبت با رمزارزها دوست بود اما تعلل معمول در فرآیندهای قانون‌گذاری و به‌خصوص عدم همکاری از سوی بانک مرکزی و بخش‌های اجرایی، مانع از آن شد که قانون‌گذاری جامع و سازنده‌ای انجام شود.

در فهرست کاندیداها و احزاب، بحث رمزارزها برای انتخابات این دوره داغ‌تر از همیشه است و امیدواریم نمایندگانی با رای مردم به مجلس راه پیدا کنند که رویکردی شفاف و قاطع در توسعه بلاک‌چین و رمزدارایی‌ها داشته باشند.

و اما در این شماره در گفت‌وگویی با رضا تقی‌پور از معطلی حدود ۱۰ ساله در پیگیری مطالبات رهبر انقلاب در توسعه وب۳ نوشتم. مساله تنها بی‌اعتنایی دولت‌ها به آینده فناوری نیست، بلکه مانع‌تراشی‌های مختلف نیز در مسیر شرکت‌های توسعه‌دهنده فناوری بلاک‌چین انجام می‌گیرد.

طرح جلد این شماره گوگلی است که غیرمتمرکز شده و با هوش مصنوعی Leonardo ساخته شده است. حسین قطبی در مقاله‌ای دیگر از سرمایه‌گذاری‌ها و نقاط ورود گوگل به وب۳ و پروژه‌های بلاک‌چینی نوشته است. در شماره پیش نیز رویکردها و راهکارهای گوگل برای توسعه بلاک‌چین معرفی شده بود. توجه‌به این اطلاعات از آن‌جا مهم است که شرکت‌های کوچک‌تر و به‌خصوص شرکت‌های ایرانی متوجه شوند بزرگ‌ترین غول وب چگونه برای تسلط و برتری در وب۳ سرمایه‌گذاری می‌کند و در آینده‌ای که زود از راه خواهد رسید، شرکت‌هایی که به پیشواز وب۳ و به‌طور خاص بلاک‌چین و هوش مصنوعی نرفته‌اند، محو خواهند شد.

کلیات پیش‌نویس قانون جامع رمزدارایی‌ها در کمیسیون اقتصادی مجلس به تصویب رسید؛ از این‌رو سید محمد حسینی در تحلیل حقوقی به قیاس متن مصوبه با قانون رمزدارایی‌های اروپا یا میکا (MiCA) پرداخته است.

مساله ارزهای دیجیتال بانک مرکزی از پربحث‌ترین مباحث دنیای کریپتو و بانکی دنیاست. ضمن فرصت‌ها و کاربردها، CBDCها مخاطرات و نگرانی‌های جدی حقوق‌بشری ایجاد می‌کنند. در این شماره دو مقاله خواندنی درباره ارزهای دیجیتال بانک مرکزی داریم.

در مواجهه با بیت‌کوین ما از عظمت مسحورکننده و زیبایی اندیشه‌ای که به خلق آن منجر شده، زیاد گفته‌ایم اما این‌بار به بهانه بررسی کتاب «اقتصاد روایی» نوشته‌ «رابرت شیلر» (Robert Shiller) برنده نوبل اقتصاد، دیدگاه او را معرفی کرده‌ایم که معتقد است بیت‌کوین ارزشی ذاتی ندارد و تنها از روایتی برخاسته که خود را با آن معرفی کرده است. دنیای اندیشه نامتناهی است و سعی می‌کنیم با بررسی نظرات مختلف، از قراردادن خود و مخاطبانمان در فضایی یک‌سویه پرهیز کنیم.

از هرچه بگذریم سخن دیفای (DeFi) خوش‌تر است و در این شماره گریزی به دیفای و بیمه زده‌ایم و پروژه‌های مطرحی در این زمینه را معرفی کرده‌ایم.

تا شماره‌ای دیگر همراه باشید

لینک کوتاه: https://www.bcamag.com/2jix
پوریا آسترکی
پوریا آسترکی
مقاله‌ها: 14

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *