سرمقاله شماره ششم

ترس نظام مالی مسلط‌بر دنیا از استفاده ایران از رمزارزها تنها گوشه کوچکی از مستندات در این زمینه است که باید به تصمیم‌سازان در کشور گوشزد شود.

بیت‌کوین ترسناک است یا شاید بهتر است بگویم ترسناک بود. بیت‌کوین‌ ترسناک بود چون اخلال‌گر است. این اخلال‌گری بهترین فرصت‌ها را برای کشوری تحریم‌شده و منزوی از نظام مالی دنیا ایجاد می‌کرد. بیت‌کوین و رمزدارایی‌ها فرصت‌های زیادی برای ما ایجاد می‌کردند اما دو امای بزرگ داریم. امای نخست این است که قبل از این‌که مسوولان دولتی در ایران متوجه شوند بیت‌کوین و رمزدارایی‌ها چه هستند و چه فرصت‌هایی را فراهم می‌کنند، قدرت‌های تحریم‌گر در اندیشکده‌ها و دانشگاه‌ها آن‌چه برای ما فرصت است را به‌منزله تهدیدهای جدی برای خود شناسایی کردند. با رجوع به مقالاتی که از ۵ یا ۶ سال پیش منتشر شده است، می‌شود میزان ترس نظام سلطه از فرصتی که رمزارزها برای ایران فراهم‌ می‌کردند را شناخت. امای دوم به این برمی‌گردد که عده‌ای در ایران دانسته و ندانسته، به‌تقریب از هیچ تلاشی برای محدودسازی رمزدارایی‌ها کوتاهی نکرده‌اند. فرصت‌های زیادی سوخته است و هرچند میزان آگاهی در میان تصمیم‌سازان و دولت‌مردان افزایش چشم‌گیری داشته، اما هنوز شاهد اراده عملی و اجماعی ملی برای تحول برمبنای بلاک‌چین و اقتصاد توکن در کشور نیستیم.

در این شماره در مقاله‌ای مفصل به ترس نظام مالی مسلط‌بر دنیا از استفاده ایران از رمزارزها پرداخته‌ایم که تنها گوشه کوچکی از مستندات در این زمینه را برای گوشزد به تصمیم‌سازان، گردآوری کرده‌ و حکایت این ترس بسیار وسیع‌تر و جدی‌تر است.
یکی از ابزارهای قدرتمند آمریکا برای کنترل رمزارزها، فناوری و خدمات شرکت چین‌آلیسیس است. این شرکت بنابر مستندات عمومی، پیمانکار تمام نهادهای نظامی و امنیتی غرب است. رضا سلطانی شرح جالبی از خدمات و نحوه‌ کار چین‌آلیسیس نوشته است.
تلاش آمریکا برای تسلط بر دنیای بلاک‌چین محدود به دولت یا شرکت‌های نوظهور بلاک‌چینی نیست و غولی نظیر گوگل نیز از وب ۳ غافل نمانده؛ حسین قطبی در این شماره از برنامه‌های گوگل در بلاک‌چین پرده برداشته است.

عده‌ای در ایران هنوز ادعاهای غلطی را طوطی‌وار تکرار می‌کنند؛ به‌عنوان مثال می‌گویند رمزارزها هنوز هیچ‌جا قانونی نشده یا توکن‌سازی حتمن خلق پول است و از این قبیل. در شماره‌های پیش راجع‌به استفاده چین و ترکیه از رمزارزها نوشتیم و این‌بار مارال کوشکی رگولاتوری رمزدارایی‌ها در بریتانیا را توضیح داده است. ما آن‌قدر به جمع‌آوری و انتشار این اطلاعات ادامه می‌دهیم تا دیگر کسی نتواند بگوید رمزارزها و توکن‌سازی در تمام دنیا غیرقانونی است.

در یکی از مهم‌ترین رویدادهای سال‌ جاری، جمعی از فعالان زیست‌بوم بلاک‌چین کشور در دیدار با محمدامین آقامیری، دبیر شورای عالی فضای مجازی، به گفت‌و‌گوی بی‌واسطه‌ای با او و سایر مقامات حاضر پرداختند. در این دیدار افرادی نظیر مجید عشقی، مهران محرمیان و مجتبی توانگر نیز حضور داشتند. شرح نشست به قلم فائزه طاهری خواندنی است. جا دارد از «امین‌اله داد»، برای هماهنگی این نشست تشکر کنم.
توسعه رمزارزها و بلاک‌چین از ابتدا تا به‌حال قربانیان زیادی داشته‌ است. تازه‌ترین این قهرمانان که مغضوب دولت‌ آمریکا شده، کسی نیست جز سی‌زی، بنیان‌گذار صرافی بایننس؛ مارال کوشکی داستان ظهور و سقوط او را در این شماره نوشته است.
تا شماره‌ای دیگر همراه باشید.

لینک کوتاه: https://www.bcamag.com/bit/kip2
پوریا آسترکی
پوریا آسترکی
مقاله‌ها: 14

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *