رویای توکنایز! توکنیزه کردن دارایی­‌های نامشهود؛ خیلی دور، خیلی نزدیک!

خرد شدن مالکیت یک دارایی یا توکنیزه کردن در اعمال حقوق و تکالیف قانونی مشکلات جدی ایجاد می‌­کند و تصمیم‌­گیری میان ذ‌ی‌­نفعان عملن زمان‌­بر، سخت یا حتی غیرممکن می‌­شود که به دخالت نهادهای قانونی یا قضایی منجر خواهد شد. لازم به ذکر است بر اساس بند (15) استاندارد حسابداری شماره (17) سازمان حسابرسی ایران «دارایی‌­های نامشهود به‌صورت عمومی کاربرد جایگزین ندارند و نمی‌­توان آن‌­ها را به اجزای کوچک­‌تر برای فروش تقسیم کرد»

از دیرباز اعتماد و اعتبار یکی از سنجه‌های ارزیابی اشخاص در جوامع بوده است. در میان ما ایرانیان داشتن اعتبار نه‌تنها ارزش مادی داشته، بلکه دارای بار معنایی مثبت روانی و همراه با غروری پنهان و شوقی دلخوش‌کننده برای شخص معتبر بوده است. اما داشتن اعتبار و شهرت فارغ از جنبه‌های معنوی و روانی، به‌صورت سنتی، دارای ارزش مادی و قابل اندازه‌گیری نبوده، چه بسا ارزش آن بسیار بیشتر از مابه‌ازای مادی در نظر گرفته می‌شده است؛ در ادبیات عامیانه ما «گرو گذاشتن تار سبیل» نشان از ارزش اعتبار اشخاص داشته است. اما با تغییر بنیان‌های اقتصادی و تغییرهای اساسی که با پیشرفت فناوری سرعت افزون‌تری یافت، کم‌کم ارزش‌های غیرمادی و اعتبار اشخاص نیز، به‌عنوان دارایی در نظر گرفته شد. اگر تا پیش از این دارایی‌ها محدود و مقید به اموال مادی و ملموس بود، گونه جدیدی از دارایی‌های نامشهود، پا به عرصه گذاشت. دارایی‌هایی که با عنوان‌هایی نظیر ناملموس، نامشهود، فکری و معنوی نام‌گذاری شدند که البته از نگاه دقیق فنی و حقوقی، اهل فن تفاوت و شباهت‌هایی میان آن‌ها برشمردند که از حوصله این مقال خارج است.

به‌صورت کلی مقارن با انقلاب فناوری اطلاعات و توسعه سریع فناوری از دهه ۱۹۹۰، الگوی رشد اقتصادی دچار تغییرات اساسی شده و درنتیجه عامل دانش به‌عنوان مهم‌ترین سرمایه، جایگزین سرمایه‌های مالی و فیزیکی در اقتصاد جهانی شد. به بیان دیگر اقتصاد صنعتی جای خود را به اقتصاد دانش‌محور داد. در اقتصاد صنعتی عامل اصلی تولید ثروت اقتصادی، دارایی‌های مشهود مانند زمین، نیروی کار، پول و ماشین‌آلات است؛ در این اقتصاد، دانش به‌عنوان کلیدی‌ترین عامل ارزش و ثروت، نقش اصلی را ایفا نمی‌کند. اما در اقتصاد دانش‌محور به دانش و دارایی‌های نامشهود به‌عنوان عامل اصلی تولید ثروت در مقایسه با سایر دارایی‌های مشهود نگریسته می‌شود. در بازارهای رقابتی فعلی که هدف سازمان‌ها کسب سهم بیشتر بازار ازطریق ایجاد مزیت رقابتی است، موفقیت سازمان در گروی به‌کارگیری و مدیریت عنصر دانش و دارایی نامشهود در تمامی ابعاد سازمانی است. دارایی نامشهود در حال حاضر به شکل‌های مختلف در فرآیند توسعه اقتصادی، مدیریتی، تکنولوژی و اجتماعی به ایفای نقش می‌پردازد.

چالش‌های توکنیزه کردن دارایی‌های نامشهود

در اقتصاد دانش‌بنیان که غالب شرکت‌های نوبنیاد فاقد دارایی‌های مشهود و ملموس هستند و تکیه آن‌ها بر سرمایه‌های انسانی، مهارت، اطلاعات، اموال فکری، اختراع و نظایر این‌هاست، تعیین سازوکاری برای شناسایی، ارزش‌گذاری و مولدسازی این دارایی‌ها و درنتیجه تامین مالی از این طریق بسیار اهمیت دارد. با فراگیر شدن استفاده از فناوری بلاک‌چین‌ و آسان شدن تامین مالی با عرضه سکه یا سهام ازطریق ایجاد و توزیع توکن‌های مختلف، بار دیگر موضوع قدیمی مالکیت اشتراکی (سهمی) در شکلی نو به میان آمد. درخصوص توکنیزه کردن (tokenization) دارایی‌های مادی و ملموس زیاد شنیده‌ایم و ساده‌سازی آن را می‌توان ایجاد سهام دیجیتال با استفاده از فناوری بلاک‌چین در نظر گرفت. هرچند این موضوع دارای ابعاد فنی، حقوقی و اقتصادی است، اما در این نوشتار سعی بر آن است تا به چالش‌های توکنیزه کردن دارایی‌های نامشهود در ایران بپردازیم. در ادامه ابتدا دارایی‌های نامشهود و وضعیت آن در قوانین و مقررات بررسی شده است، سپس توکنیزه کردن دارایی‌های نامشهود امکان‌سنجی شده و در ادامه چالش‌های فعلی این مسیر مورد توجه قرار گرفته است.

در حال حاضر تعریف جامعی درباره دارایی‌های نامشهود در ادبیات مالی وجود ندارد، اما مرجع‌های مختلف تعریف‌هایی بدین شرح از دارایی‌های نامشهود ارایه کرده‌اند:

تعریف
استاندارد بین‌المللی حسابداری شماره ۳۸ (IAS38)دارایی قابل شناسایی غیرپولی فاقد ماهیت فیزیکی
استاندارد حسابداری شماره ۱۴۲ آمریکا (SFAS 142)دارایی‌هایی که فاقد ماهیت عینی است و شامل دارایی‌های مالی نمی‌شود
کمیته بین‌المللی استاندارد ارزش‌گذاریدارایی‌هایی که سه ویژگی اقتصادی دارند: ماهیت فیزیکی ندارند، حقوق و برتری (مصونیت) به مالکان خود اعطا کرده و معمولا درآمد ایجاد می‌کنند
استاندارد حسابداری شماره ۱۷ ایرانیک دارایی قابل تشخیص غیرپولی و فاقد ماهیت عینی
«آرتور اندرسون» (Arthur Andersen) در دیکشنری تجارت و اقتصاد (Dictionary of Business and Economics) (1997)هر چیزی که ماهیت فیزیکی نداشته باشد و تمایلی به فروش آن نیست. به‌عنوان مثال، طرح‌های صنعتی، سرقفلی و غیره دارایی‌های نامشهود هستند
«توماس استوارت» (Thomas A. Stewart) (1997)دارایی نامشهود را دانش، اطلاعات، دارایی‌های مالکیت فکری و تجربه می‌داند که می‌تواند به ایجاد ثروت کمک کند
«باروچ لو» (Baruch Lev) (2001)دارایی نامشهود را ادعا نسبت‌به منابع اقتصادی آتی می‌داند که ماهیت فیزیک ندارد

در قوانین و مقررات ایران احکام متعددی درباره دارایی‌های نامشهود ذکر شده است؛ از جمله ماده (۴۵) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، ماده (۲۰) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، بخش (۱) بند (د) تبصره (۱۹) قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور و بند (۳) ماده (۱) قانون تشویق سرمایه‌گذاری خارجی؛ آیین‌نامه اجرایی قیمت‌گذاری سهام متعلق‌به دولت و شرکت‌های دولتی، برنامه توسعه تولید محصولات دانش‌بنیان، آیین‌نامه حمایت از تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در حوزه اقتصاد، آیین‌نامه ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود در طرح‌های سرمایه‌گذاری. تعریف دارایی نامشهود در میان مقررات به‌صورت پراکنده و با تفاوت‌هایی آمده است. به‌طور خلاصه:

مقررهتعریف
آیین‌نامه حمایت از تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در حوزه اقتصاد مصوب ۱۴۰۱دارایی نامشهود ازجمله کلیه دارایی‌های فکری و حقوق ناشی از قراردادها و مجوزهای قانونی و نیز سرمایه انسانی، سازمانی و ارتباطی (شبکه‌ای) با تاکید بر ثبت دانش فنی و حق اختراع.
آیین‌نامه ارزش‌‌گذاری دارایی‌های نامشهود در طرح‌های سرمایه‌گذاری مصوب ۱۳۹۶دارایی غیرپولی که ماهیت عینی ندارد و از حقوق قراردادی یا سایر حقوق قانونی ناشی می‌شود، صرف‌نظر از این‌که چنین حقوقی قابل انتقال یا جداشدنی باشد یا نباشد.
استاندارد حسابداری شماره ۱۷ سازمان حسابرسی ایرانیک دارایی قابل تشخیص غیرپولی و فاقد ماهیت عینی
آیین‌نامه شماره (۶۹) درخصوص محاسبه و نظارت بر توانگری مالی موسسات بیمه مصوب ۱۳۹۰دارایی‌های نامشهود از قبیل سرقفلی، حق امتیاز، حق اختراع و علامت تجاری
آیین‌نامه اجرایی بند (م) تبصره (۵) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشوردارایی نامشهود (یا حق انتفاع از آن‌ها)
دستورالعمل و ضوابط فعالیت و نظارت بر موسسه‌ها/شرکت‌های ارزش‌گذاری در حوزه دارایی‌های نامشهوددارایی غیرپولی که ماهیت عینی ندارد و جداشدنی باشد یا از حقوق قراردادی یا سایر حقوق قانونی ناشی شود، صرف‌نظر از این‌که چنین حقوقی قابل انتقال یا جدا شدنی باشد یا نباشد.

آن‌گونه که مشاهده می‌شود، در فقدان تعریف قانونی روشن از دارایی‌های نامشهود، مقرره‌گذار و به‌طور کلی دولت، در پی آن بوده تا با ذکر مصادیق و آوردن معیارهایی که برگرفته از تعاریف حسابداری است، دامنه شمول دارایی‌های نامشهود را با توجه‌به اهداف مدنظر، گسترده یا محدود کند.

در فقدان تعریف قانونی روشن از دارایی­‌های نامشهود، مقرره‌گذار و به‌طور کلی دولت، در پی آن بوده تا با ذکر مصادیق و آوردن معیارهایی که بیش­تر برگرفته از تعریف‌های حسابداری است، دامنه شمول دارایی‌های نامشهود را با توجه‌به هدف‌های مدنظر، گسترده یا محدود کند.

با این روش و با هدف گسترش حمایت‌های دولتی، در ماده (۲) دستورالعمل و ضوابط فعالیت و نظارت بر موسسه‌ها/شرکت‌های ارزش‌گذاری در حوزه دارایی‌های نامشهود، انواع دارایی‌های نامشهود بدین‌شرح ذکر شده است:

مالکیت صنعتی: اختراع، طرح صنعتی، نام، علامت تجاری، و سایر مصادیق قانونی

مالکیت ادبی و هنری: حق مولف، آثار ادبی و هنری از قبیل نمایشنامه، کتاب، موسیقی و فیلم، حقوق مکتسبه، نرم‌افزارهای رایانه‌ای و سایر مصادیق قانونی

حقوق ناشی از قراردادها: با موضوع دارایی نامشهود از قبیل موافقت‌نامه‌های عدم رقابت و حقوق طبیعی و اقلام گیاهی

دانش فنی و تخصصی: فناوری‌های با پتنت ثبت‌شده، فناوری‌های بدون پتنت، پایگاه‌های داده، فرمول‌ها و نام‌های دامنه اینترنتی

سایر مصادیق: نظیر استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان که بخش قابل توجهی از دارایی‌های آن‌ها نامشهود هستند، سرمایه‌های انسانی، فکری، ارتباطی، سازمانی، مشتریان، اطلاعات و تجربه‌های فنی، تجاری، اقتصادی، مجوزها و پروانه‌های قانونی، حق امتیاز، لایسنس و فرانشیز که با توجه‌به استانداردهای ارزش‌گذاری و حسابداری قابل تشخیص و تقویم هستند.

همان‌گونه که ذکر شد، طیف وسیعی از مصادیق و موضوع‌ها به‌عنوان دارایی‌های نامشهود، توسط دولت شناسایی شده است، در حالی که هرکدام از آن‌ها مشمول قوانین و مقررات خاصی هستند که به اهمیت این موضوع می‌پردازیم.

چند تعریف از مفهوم توکنایز

چند تعریف از مفهوم توکنایز
چند تعریف از مفهوم توکنایز

نیاز به دیجیتالی شدن دارایی همراه با ظهور ماشین‌های محاسباتی و شبکه‌های انتقال داده ایجاد شد. ابزارهای موجود برای مدیریت دارایی و دادوستد آن‌ها به اندازه کافی خودکار نبوده و قابل اعتماد به حساب نمی‌آمدند، اما احساس نیاز برای پیاده‌سازی این ایده کافی نبود و فناوری خاصی جهت نگهداری سوابق دارایی لازم بود. ظهور فناوری بلاک‌چین‌ همراه با دفاتر کل توزیع‌‌شده با ویژگی‌های منحصربه‌فردش این بستر را فراهم ساخت. با توجه‌به این‌که مفهوم توکنایز به‌معنای امروزی به‌نسبت جدید محسوب می‌شود، تعریف‌های مختلفی از آن ارایه شده است و اجماعی بر یک تعریف وجود ندارد. برخی تعریف‌ها بدین شرح هستند:

منبعسالتعریف
کمبریج (Cambridge)۲۰۱۹توکنیایز به‌نوعی نشانه‌گذاری دیجیتالی مبتنی‌بر بلاک‌چین‌ و دفترکل توزیع‌شده است که به‌صورت رشته‌ای از کاراکترها و اعداد با استفاده از بازنمایی رمزنگازی‌شده امن، در زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.
دیلویت (Deloitte)۲۰۱۹توکنایز به زبان ساده فرآیند صادر کردن توکن با استفاده از فناوری بلاک‌چین‌ و بازنمایی دیجیتال از دارایی‌های قابل معامله است.
آی‌اف‌آر‌اس (IFRS)۲۰۱۸دفاتر کل توزیع‌شده می‌توانند به‌عنوان پلتفرمی جهت نگهداری سوابقی از انواع مختلف داده مورد استفاده قرار گیرند. دارایی‌های فیزیکی و مالی مانند طلا و سهام، توکنایز می‌شوند و به‌عنوان توکن در دفاتر کل نگهداری می‌شوند. هدف اصلی توکنایز، ساده‌سازی تراکنش‌های مرتبط‌با بازنمایی ارزش دارایی است.
آزمایشگاه توزیع‌شده (Distributed Lab)۲۰۱۸توکنایز فرآیند تحول دیجیتال در سیستم‌های حسابداری و مدیریت دارایی به حساب می‌آید. این موضوع هیچ ارتباطی با ایجاد ارزهای مجازی ندارد. دارایی‌های توکنیزه‌شده همیشه توسط یک کنسرسیوم صادر می‌شود که نقش آن در ثبت‌نام کاربران، پردازش معاملات و خدمات متولی است. این فعالیت‌ها طبق مقررات محلی انجام می‌شود.

 توکنایز صرف‌نظر از تعاریف مختلف و انواع گوناگونی که دارد، در صنایع مختلف می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و با به جریان انداختن دارایی‌‌های فریزشده، به رونق تولید و افزایش سرمایه‌گذاری کمک کند. توکنایز فرصت مالکیت کسری از یک دارایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

ارزهای فیات کشورها مانند دلار تنها می‌توانند تا ۰.۰۱ مقدار پایه خرد شوند اما این محدودیت در توکنایز وجود ندارد. توکن‌ها می‌توانند تا ۱۸ رقم اعشار از یک واحد خرد شوند. امکان انتقال مطمین دارایی‌ها با حذف واسطه‌ها، حفظ سابقه‌ی مالکیت و معاملات با استفاده از قابلیت تغییرناپذیری تراکنش‌های بلاک‌چین، کاهش کاغذبازی‌های مرتبط با تجارت با استفاده از قرارداد هوشمند، کشف قیمت و جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از شفافیت، افزایش شمولیت مالی، از دیگر مزیت‌هایی است که برای توکنیزه کردن دارایی با استفاده از بلاک‌چین ذکر کرده‌اند. چالش‌های تنظیم‌گری و قانون‌گذاری، مقیاس‌پذیری و سازگاری، مشکلات لحظه‌آخری در اجرای برنامه، نگرانی‌های امنیتی، محدودیت‌هایی که برای حقوق سرمایه‌گذاران و کنترل آن‌ها بر دارایی‌ها ایجاد می‌شود، از جمله معایبی است که برای توکنایز دارایی‌ها برشمرده‌‌اند.

رویکرد کشورها در قبال توکنیزه کردن دارایی‌ها

به‌صورت کلی رویکرد کشورها در قبال توکنیزه کردن دارایی‌ها به چهار دسته تقسیم می‌شود؛ تطبیق با قوانین و مقررات فعلی؛ اصلاح قوانین فعلی و تعریف توکنایز به‌صورت قانونی؛ وضع قوانین و مقررات خاص و جدید؛ یا تعیین یک نهاد جدید برای تنظیم‌گری آن. برای تحلیل وضعیت توکنیزه کردن دارایی‌های نامشهود باید میان انواع توکن‌ها و کارکرد هر کدام تفکیک قایل شویم. در کشورهایی که قوانین تامین مالی و امکان تطبیق توکنایز با مقررات به‌صورتی شفاف فراهم است، نمونه‌های موفقی نیز در حال اجراست؛ مانند «تتر» (USDT) که دلار توکنیزه‌شده محسوب می‌شود و پشتوانه‌ای معادل ۱.۱ دلار دارد و برای دلار دیجیتال بهره‌مندی از تمام مزیت‌های پذیرش، شفافیت و هزینه کم تراکنش را که بلاک‌چین پیشنهاد داده، فراهم کرده است. همین‌طور درباره توکنیزه کردن سایر دارایی‌های مشهود که ممکن است تحت شمول قوانین بورس اوراق بهادار کشورها قرار بگیرند. بنابراین توکنایز دارایی بسته به این‌که کدام دارایی و در کدام یک از قلمروها و صلاحیت‌های قانونی انجام می‌شود، دارای احکام متفاوتی است.

توکنیزه کردن دارایی‌ها در ایران

توکنیزه کردن دارایی‌ها در ایران
توکنیزه کردن دارایی‌ها در ایران

در ایران چنانچه توکن دارایی نامشهود را سند مالکیت میزان مشخصی از دارایی در نظر بگیریم، بر اساس ماده (۶) قانون تجارت الکترونیک و استثناهای آن و مواد دیگر از جمله (۱۲)، (۱۳) و (۱۴)، توکن‌­هایی که تمامیت آن­‌ها محفوظ باشد و از سیستم و رویه مطمین در تولید، انتقال و نگهداری آن استفاده شده باشد، که در فناوری بلاک‌­چین چنین است، منعی برای استفاده میان دو طرف، به‌جز در مواردی که به تشریفات خاص قانونی نیاز است، وجود ندارد و در مراجع رسمی و محاکم نیز قابلیت استناد دارد. اما چنانچه توکنی دارای کارکرد و منطبق‌با تعریف قانون از سهام یا به جهت تامین مالی به‌صورت تسهیم یک دارایی و عرضه آن باشد، بر اساس بند (۲۴) ماده (۱) قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران که اوراق بهادار را به «هر نوع ورقه یا مستندی که متضمن حقوق مالی قابل نقل و انتقال برای مالک عین یا منفعت آن باشد. مفهوم ابزار مالی و اوراق بهادار در متن این قانون، معادل هم در نظر گرفته شده است.» تعریف کرده و ماده (۶) قانون تجارت الکترونیک، باید آن‌ را در زمره اوراق بهادار محسوب کرد و قوانین و مقررات این حوزه را بر آن­‌ حاکم دانست. بنابراین چنانچه شرکت­‌های دانش‌­بنیان قصد توکنیزه کردن دارایی‌­های نامشهود خود را داشته باشند باید براساس دستورالعمل تامین مالی جمعی و مطابق بند (۴) ماده (۴) قانون بازار اوراق بهادار، به‌عنوان یک ابزار مالی جدید اقدام کنند. به‌طور طبیعی اقدام به چنین عملیاتی خارج از ضوابط قانونی می‌­تواند علاوه بر تبعات حقوقی، مشمول ضمانت اجرای کیفری نیز شود.

افزون‌بر موارد ذکرشده، هریک از دارایی‌­های نامشهود تابع قوانین و مقررات خاصی هستند؛ وجود احکام متعدد و پراکنده، با ایجاد ابهام و پیچیدگی فرآیند ارزش‌­گذاری، تسهیم و عرضه آن­‌ها را با دشواری­‌های خاصی روبه‌رو می‌­کند. همانند ماده (۱۶) قانون ثبت اختراعات، طرح­‌های صنعتی و علایم تجاری که اعتبار گواهی­نامه اختراع را با شرایطی ۲۰ سال دانسته است؛ و ماده (۱۲) قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان که مدت استفاده از حقوق مادی پدیدآورنده برای وراث را از تاریخ مرگ پدیدآورنده، ۵۰ سال ذکر کرده است. در این موارد با توجه‌به این‌که سازوکار شفاف و فرآیند اجرایی کنترل بر دارایی‌­های نامشهود و محدودیت­‌های قانونی و موارد مشابه آن برای چگونگی فروش مکرر دارایی­‌های نامشهود و نحوه انتقال مالکیت آن‌­ها روشن نیست، احتمال چالش­‌های جدی وجود دارد که نیازمند پژوهش­‌های دیگری است. 

یا به‌عنوان شاهدی دیگر، ازنظر اصولی نام دامنه اینترنتی یا شبکه‌های اجتماعی به نام یک نفر ثبت می‌­شود. حال اگر نام یک دامنه اینترنتی یا شبکه اجتماعی، دارای ارزش بسیار زیادی باشد، چگونه می‌­توان آن را توکنیزه و عرضه کرد؟ این چالش در زمینه توقیف، نحوه استفاده، حراج، توثیق و مواردی از این دست نیز صادق است. باید افزود که خرد شدن مالکیت یک دارایی در اعمال حقوق و تکالیف قانونی مشکلات جدی ایجاد می‌­کند و تصمیم‌­گیری میان ذی‌نفعان عملن زمان‌­بر، سخت یا حتی غیرممکن می‌­شود که به دخالت نهادهای قانونی یا قضایی منجر خواهد شد و به‌جد با مقصود اصلی از توکنیزه کردن که حذف نهادهای واسط و نبود اختلاف میان دو طرف با استفاده از قراردادهای هوشمند است، تعارض دارد. لازم به ذکر است بر اساس بند (۱۵) استاندارد حسابداری شماره (۱۷) سازمان حسابرسی ایران، «دارایی‌­های نامشهود عمومن کاربرد جایگزین ندارند و نمی‌­توان آن­‌ها را به اجزای کوچک‌­تر برای فروش تقسیم کرد».

فرآیند ارزش‌­گذاری دارایی‌­های نامشهود نباید با استانداردهای حسابداری الزام‌آور مغایر باشد؛ باید توجه کرد که سیستم اطلاعاتی فعلی که بر پایه پارادایم صنعتی بنا نهاده شده است، پاسخ‌گوی نیازهای اطلاعاتی عصر اطلاعات و قادر به اندازه‌­گیری و افشای مناسب دارایی‌­های نامشهود نیست. براساس استانداردهای جاری حسابداری، بیشتر سرمایه­‌گذاری‌­های نامشهود واحد تجاری در حساب هزینه ثبت یا به‌صورت اختیاری مستهلک می‌­شوند. حتی بسیاری از این مخارج مثل تحقیق و توسعه و آموزش که به حساب هزینه گذاشته شده است، به‌صورت جداگانه افشا نمی‌­شود و به‌صورت تجمعی با سایر هزینه‌­ها گزارش می­‌شود. کارایی نداشتن سیستم حسابداری در انعکاس تغییرات محیطی و اقتصادی پارادایم اطلاعات، پیامدهای مختلفی ازجمله کاهش ارتباطی ارزش اطلاعات حسابداری، نامتقارنی اطلاعات و درنتیجه هزینه سرمایه اضافی و تخصیص نیافتن منابع را در پی خواهد داشت.

همچنین ارزش‌­گذاری دارایی­‌های نامشهود باید با رعایت اصول محرمانگی، شفافیت، بی‌­طرفی و اجتناب از تعارض منافع باشد و استفاده از آن‌­ها خلاف عرف و مقررات عمومی نباشد؛ تطابق با قوانین جمهوری اسلامی لحاظ شود و درنهایت حمایت از دارایی‌­های ارزش‌­گذاری‌شده مشروط‌به رعایت الزامات و انجام اقدامات قانونی توسط سرمایه‌­گذار برای حمایت از دارایی‌­های خود در ایران است. لذا معطوف به نکته آخر، بحث ثبت علامت‌های تجاری در کشورهای مختلف، صلاحیت‌­های قانونی و نظایر این‌­ها را نیز باید در مقام اجرا در نظر گرفت. از سوی دیگر قوانین و مقررات نظارتی در زمینه مبارزه با پول‌شویی، تامین مالی تروریسم و تعهدات مربوط‌به آن‌­ها نیز از موانع قانونی پیش­روی توکنیزه کردن دارایی­‌های نامشهود است.

در کنار مواردی که گفته شد، برخی معتقدند در حال حاضر تمام مزیت‌هایی که برای توکنیزه کردن دارایی‌­های نامشهود ذکر می‌­شود، اکنون در بازار اوراق بهادار نیز وجود دارد؛ از یک طرف شفافیت معاملات، اعمال قوانین و مقررات، حضور نهاد ناظر و از سوی دیگر سامانه­‌های اطلاع‌رسانی مانند کدال که اخبار و اطلاعات را در اختیار همه قرار می‌­دهد؛ تنها تفاوت بستر اجراست که در بازار اوراق بهادار از فناوری بلاک‌­چین استفاده نمی‌­شود. اما دیدگاهی دیگر معتقد است که فناوری بلاک‌­چین و دفتر کل توزیع‌شده، بنابر فلسفه ایجاد، معماری شبکه و قواعد نظریه بازی‌­ها، ازاساس به‌گونه‌­ای طراحی شده که امکان برخی مداخله‌ها را در بازار سلب می‌­کند و امکان تخلفاتی نظیر دستکاری در بازار وجود نخواهد داشت و سرنوشت حتمی آینده بازارهای مالی کوچ به بستر بلاک‌­چین است. در هر صورت به نظر می‌­رسد با وجود جذابیت‌­ها و سودهایی که توکنیزه کردن دارایی­‌های نامشهود در جهت آزاد کردن دارایی‌­های بدون استفاده در اقتصاد دارد، همچنان در ابتدای مسیر است و باید مقدماتی نظیر تدوین و تنقیح قوانین و مقررات این حوزه، تعیین نهاد تنظیم­‌گر، تعریف سازوکارهای اجرایی، ایجاد بازار متشکل برای عرضه و از مهم‌­تر آمادگی ذهنی پذیرش این موضوع در میان ذ‌ی‌­­نفعان و اشخاص فعال در این زمینه ایجاد شود.

لینک کوتاه: https://www.bcamag.com/bit/19xi
مهدی نبوی
مهدی نبوی
مقاله‌ها: 3

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *