چین آلیسیس زیر ذره‌بین

ابزارهای انطباق و تحقیق در صنعت بلاک‌چین در پلتفرم «چین آلیسیس» (Chainalysis) به حل برخی از برجسته‌ترین فعالیت‌های مجرمانه در این صنعت کمک شایانی کرده است.

پلتفرم چین آلیسیس یکی از رهبران برجسته در حوزه تجزیه و تحلیل داده‌ها در صنعت بلاک‌چین و دارایی‌های رمزنگاری‌شده است. بسیاری از کارشناسان این بستر را به‌عنوان بهترین منبع تحلیلی به‌خصوص داده‌های ‌آن‌چین (On-Chain) رمزارزها تعبیر می‌کنند.
در این مقاله، قصد داریم تا به ارزیابی دقیق‌تری از قابلیت‌ها، خدمات و مزایای این بستر بپردازیم. بسیاری معتقدند خدماتی که چین آنالیسیس ارایه می‌دهد می‌تواند به کسب‌و‌کارهای مختلف در جلوگیری از هک، نفوذ و از دست دادن سرمایه کمک کند.

چین آلیسیس چیست؟

چین آلیسیس یک بستر آمریکایی مستقر در نیویورک و ارایه‌دهنده خدمات نرم‌افزاری و داده‌های بلاک‌چینی است که ابزارهای تحلیلی و تحقیقاتی جامعی را در اختیار سازمان‌های دولتی، شرکت‌های رمزارزی و موسسه‌های مالی قرار می‌دهد. از این سایت همواره به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در تحلیل داده‌های بلاک‌چینی یاد می‌شود که با توجه‌به توسعه استانداردهای صنعت رمزارزها شکل گرفته است. این بستر، ابزارهای تخصصی خود را به بیش از ۶۰ کشور مختلف در جهان ارایه می‌دهد.
این شرکت در سال ۲۰۱۴ توسط سه هم‌بنیان‌گذار، «مایکل گروناگر» (Michael Gronager)، «جن مولر» (Jan Moller) و «جاناتان لوین» (Jonathan Levin) به‌عنوان محقق رسمی هک صرافی ام‌تی گاکس (Mt. Gox) شروع به کار کرد و به اولین استارت‌آپی تبدیل شد که به‌صورت مستقیم خدمات ردگیری بیت‌کوین را ارایه می‌داد.
طبق داده‌های کرانچ‌بیس (Crunchbase)، گروناگر و تیمش تا به امروز با موفقیت سرمایه‌ای به ارزش ۵۳۶.۷۲ میلیون دلار را در ۱۳ دور تامین مالی به دست آورده‌اند. نکته جالب چین‌آلیسیس ارزش‌گذاری ۱۶ برابری نسبت به سرمایه جذب‌شده تا می ۲۰۲۲ است. طبق این تخمین این شرکت بیش از ۸۶۰۰ میلیون دلار ارزش‌گذاری شده است.

مشتریان و بازار تحت پوشش

طبق داده‌های سایت چین آلیسیس و سی‌بی‌اینسایت (CBInsight)‌، این بستر در حال حاضر به بیش از هزار مشتری سازمانی خدماتی ارایه می‌دهد که هیچ شرکتی در دنیا به آن‌ها دسترسی ندارد. سرویس‌ها و محصولات این شرکت به پنج دسته از مشتریان ارایه می‌شود؛ نهادهای قانونی، رگولاتورها، نهادهای مرتبط‌با مالیات، نهادهای مالی، صرافی‌های متمرکز و برنامه‌های مرتبط‌با امور مالی غیرمتمرکز.

در حال حاضر چین آلیسیس در کنار شرکت‌ها و کارگزاران رمزارزی از جمله صرافی‌های بزرگ مانند بیت‌فینکس (Bitfinex) و جمینی (Gemini) به مشتریان دولتی از جمله اداره تحقیقات فدرال ایالات متحده (FBI)، اداره مبارزه با مواد مخدر (DEA)‌، وزارت دادگستری ایالات متحده (DoJ)‌، بخش تحقیقات جنایی خدمات درآمد داخلی (IRS)‌، مجمع جهانی اقتصاد (WEF) و همچنین آژانس جنایی ملی بریتانیا (NCA) خدمت ارایه می‌دهد.
مواردی که تا به امروز خدمات چین آلیسیس به کمک قانون آمده بی‌شمار است اما برای مثال می‌توان به سال ۲۰۲۰ اشاره کرد که متخصصان این شرکت با کمک به دولت آمریکا توانستند بیش از یک میلیارد دلار دارایی‌های رمزارزی سایت سیلک‌رود (SilkRoad) را پس از بسته شدن به دست اداره تحقیقات فدرال ایالات متحده بازیابی کنند.
در اکتبر ۲۰۱۹ نیز این شرکت به وزارت دادگستری ایالات متحده کمک کرد تا بزرگ‌ترین وب‌سایت سواستفاده جنسی از کودکان که سرویس‌های خود را در ازای دریافت رمزارزها ارایه می‌داد، ردگیری و سپس تعطیل کند.
همچنین این شرکت هفت سرقت رمزارزی در سال ۲۰۲۱ را ردگیری کرد که همه آن‌ها به گروه هکری لازاروس (Lazarus) کره شمالی برمی‌گشت.
این شرکت با همکاری بازرسان آمریکایی و سرویس اطلاعات ملی کره جنوبی، ۱۰۰ میلیون دلار سرقت‌شده از شرکت رمزارزی هارمونی (Harmony)‌ را که توسط هکرهای کره شمالی به سرقت رفته‌ بود، ردیابی کرد؛ یک میلیون دلار از وجوه دزدیده‌شده در آوریل ۲۰۲۳ بازیابی شد.

به‌طور کلی خدمات چین آلیسیس به سه بخش عمده کسب‌و‌کار‌های رمزارزی، نهادهای مالی و سازمان‌های دولتی ارایه می‌شود.
تخصص اصلی این بستر در ارایه راه‌حل‌های انطباق مناسب برای کسب‌وکارهای رمزارزی است که رویکردی جامع برای کاهش بار نظارتی به این دسته از مشتریان ارایه می‌دهد. چین‌ آلیسیس با اختصاص تیم‌های مدیریت حساب به هر یک از مشتریان خود نیازهای انطباق آن‌ها با قوانین جاری به‌خصوص قوانین ضدپول‌شویی و تامین مالی تروریسم را بدون هیچ نگرانی رفع می‌کند. در کنار این خدمات، موسسه‌های مالی سنتی نیز برای ادغام بلاک‌چین با زیرساخت‌های موجود خود با چالش‌های منحصر‌به‌فردی روبرو هستند. چین‌آلیسیس با فراهم کردن دسترسی بانک‌ها و نهادهای مالی به داده‌های مشابه مورد استفاده توسط تنظیم‌کننده‌ها، مسیر را برای این نهادهای سنتی هموار می‌کند تا افزون‌بر روبه‌رو شدن با حداقل ریسک در این فرایند، رشد مستمر این صنعت را به بستر این نهادها بیاورد.
در بخش سوم مشتریان، چین آلیسیس برای سازمان‌های دولتی که وظیفه حفظ نظم و قانون را بر عهده دارند، بینش‌های عملی برای مبارزه با سازمان‌های جنایی ارایه می‌دهد.با توجه‌به تاکتیک‌های در حال تکاملی که مجرمان برای فرار از نظارت‌های قانونی به کار می‌گیرند، چین آلیسیس با توسعه ابزارهای پیشرفته تحقیقاتی، پیشروی خود را در مبارزه و رهگیری آن‌ها حفظ کرده است. این ابزارها سازمان‌های دولتی را قادر می‌سازد تا فعالیت‌های مشکوک درون‌زنجیره‌ای را شناسایی کنند و زمینه ارزشمندی را برای داده‌های مربوط به جنایاتی مانند تروریسم، قاچاق جنسی و پول‌شویی ارایه می‌دهند. نهادهای دولتی با بهره‌مندی از خدمات چین آلیسیس می‌توانند توانمندی‌های خود را در اقدامات قانونی علیه سازمان‌های جنایی بیش از پیش تقویت کنند.

خدمات و محصولات چین آلیسیس

چین‌آلیسیس

به‌صورت کلی چین آلیسیس سه دسته خدمات، محصولات و راه‌حل‌های بلاک‌چینی را روی سایت خود عرضه می‌کند که در ادامه به بررسی هر یک می‌پردازیم.
در دسته اول سه سرویس تحقیقات رمزارزی و برنامه‌های ویژه (Crypto Investigations and Special Programs)، رویارویی با پیشامدهای رمزارزی (Crypto Incident Response) و برنامه آموزشی یا همان آکادمی (Chainalysis Academy) ارایه می‌شود.
در دسته دوم هشت محصول ریکتور (Reactor)‌، استوری‌لاین (StoryLine)‌، احراز تراکنش (KYT)‌، پلی‌بوک (Playbook)‌، ترنسپوز (Transpose)‌، آدرس اسکرینینگ (Address Screening) و انطباق با قوانین تحریم‌ها (Free Sanction Screening)‌، کریپتوس (Kryptos)‌، داده‌های کسب‌و‌کاری (Business Data) و مارکت اینتل (Market Intel) قرار دارند.
راه‌حل‌هایی که این بستر ارایه می‌دهد نیز به سه بخش تحقیقات (Investigation)‌، انطباق (Compliance) ‌و داده‌ها (Chainalysis Data) تقسیم می‌شوند.
بسیاری از کارشناسان، چین آلیسیس را به‌واسطه طیف وسیع خدماتش، به ترکیبی از یک سازمان اطلاعاتی و یک پزشکی قانونی برای بلاک‌چین می‌دانند.

ریکتور

00019

چین آلیسیس ریکتور را می‌توان راه‌حل ایده‌آلی برای بررسی، تجزیه و تحلیل و پیوند تراکنش‌های رمزارزی در بلاک‌چین به اشخاص واقعی و نظارت بر آن‌ها دانست. به‌واسطه این محصول هر تراکنش در شبکه بر اساس یک شناسه مورد بررسی قرار می‌گیرد و ارتباط هر آدرس رمزارزی را در شبکه با هزاران شبکه اجتماعی و سایت‌های دارک‌نت (DarkNet)، مشخص می‌کند. با ریکتور می‌توان دریافت که کدام نهاد کدام کیف‌پول و کدام دارایی را مدیریت می‌کند. آیا نهاد مشکوکی وجود دارد که باید تحت نظر باشد؟

ریکتور را می‌توان ابزار به تصویر کشاندن تراکنش‌ها بر بستر بلاک‌چین دانست که کاربران را قادر می‌سازد تا فعالیت‌های مجرمانه را به‌راحتی با یک رابط کاربری ساده بررسی کنند. این محصول صدها میلیون آدرس کیف پول را به نهادهای دنیای واقعی ترسیم می‌کند که به کاربران اجازه می‌دهد تا فقط با وارد کردن آدرس یک کیف‌پول بر بستر بلاک‌چین ارتباطات آن و فعالیت‌های مرتبط را رصد کند.

استوری‌لاین

با ادامه تکامل اکوسیستم رمزارزها، تراکنش‌ها بر بستر بلاک‌چین به‌طور فزاینده‌ای پیچیده و گسترده شده‌اند. گسترش سریع این صنعت، از پروتکل‌های دیفای (DeFi) گرفته تا پل‌های میان‌زنجیره‌ای، ردیابی حرکت دارایی‌های دیجیتال را حتی برای باتجربه‌ترین تحلیل‌گران نیز دشوار کرده است. محصول جدید چین‌آلیسیس با نام استوری‌لاین رویدادهای درون‌زنجیره‌ای را در یک جدول زمانی قابل درک نشان می‌دهد و به کاربران خود اجازه می‌دهد تا داستان کامل یک تراکنش و تعاملات آن را درک کنند. شاید با وجود استوری‌لاین بتوان بزرگ‌ترین قدرت چین‌آلیسیس را توانایی مجسم کردن تراکنش‌ها در یک رابط کاربری ساده دانست.

برخلاف ریکتور، استوری‌لاین به‌صورت اختصاصی برای فضای غیرمتمرکز این صنعت ایجاد شده است و با زبانی ساده تعاملات قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز را به تصویر می‌کشد.

کی‌وای‌تی

00020

سیستم احراز تراکنش چین آلیسیس را می‌توان ترکیبی از هوش بلاک‌چینی، یک رابط کاربری آسان و یک ای‌پی‌آی (API) آنی دانست. سیستم احراز تراکنش این بستر به شرکت‌هایی که با رمزارزها کار یا با آن‌ها معامله می‌کنند، این امکان را می‌دهد تا از مقررات محلی و جهانی پیروی کنند و فرآیندهای دستی را کاهش دهند.
سیستم احراز تراکنش یا کی‌وای‌تی با بررسی الگوهای رفتاری کاربران، فعالیت‌های مخاطره‌آمیز را تشخیص می‌دهد. فعالیت‌هایی که شامل بررسی و بازارهای دارک‌وب، فعالیت‌های شبه‌اسکم و اسکم، آدرس‌های تحریم‌شده و معاملات انحرافی می‌شوند. افزون‌بر این، ای‌پی‌آی آنی این سرویس امکان جلوگیری از برداشت پول از آدرس‌های لیست سیاه را در کنار مسدودسازی کیف‌پول‌های مشکوک برای کاربران به ارمغان می‌آورد. نکته جالب، قابلیت شخصی‌سازی این سرویس بنا‌به سیاست‌های ضدپول‌شویی اتخاذ‌شده هر شرکت است.

افزون‌بر این، این نرم‌افزار به‌طور یکپارچه با فعالیت‌های تیم‌های انطباق مطابقت دارد و تمامی تطابقاتی که توسط تیم اعمال می‌شود، بر سیاست‌های این محصول نیز اعمال می‌شود که در‌نهایت بتوان با به‌روزترین سیاست‌ها این فعالیت‌ها را با بانک‌ها و رگولاتورها به اشتراک گذاشت.

پلی‌بوک

00021

پلی‌بوک یکی از محصولات جدید چین آلیسیس است که به کاربران کمک می‌کند تا با تشخیص به‌موقع ریزش‌های بازار و حرکات درون‌زنجیره‌ای ریسک را کاهش دهند. در اصل پلی‌بوک برای تحلیل رفتارها و داده‌های خارج از بستر کاربران طراحی شده است تا شرکت‌هایی که با کاربران رمزارزی سروکار دارند بتوانند بالاترین بهره‌وری را به همراه افزایش ارزش طول عمر کاربر داشته باشند.

این سیستم به کسب‌و‌کارهای بلاک‌چینی کمک می‌کند تا نیازهای کاربران را قبل از تقاضا پیش‌بینی کنند و کمپین‌های آگاهانه و شخصی‌شده را بدون تکیه بر تیم‌های دیگر برای آن‌ها به کار بگیرند.

ترنسپوز

00022

ترنسپوز یک استارت‌آپ بلاک‌چینی در حوزه ترجمه داده‌های بلاک‌چینی سطح پایین به مجموعه‌ای از ای‌پی‌آی‌های سطح بالا و قابل خواندن توسط انسان است که در مه سال ۲۰۲۳ توسط چین‌آلیسیس خریداری شد. به‌واسطه خدمات این محصول کارآفرینان می‌توانند حداقل محصولات اولیه (MVP) خود را بدون نیاز به دانش فنی پیچیده بلاک‌چین توسط وب‌هوک‌ (Webhook) یا و‌ب‌سوکت‌های (Websocket) آماده راه‌اندازی کنند.

آدرس اسکرینینگ و انطباق‌با قوانین تحریم‌ها

آدرس اسکرینینگ و انطباق‌با قوانین تحریم‌ها


بخش آدرس اسکرینینگ با ای‌پی‌آی قوی خود، بر اساس ابزارهای انطباق با قوانین تحریم‌های رایگان چین آلیسیس استوار است و اطلاعاتی درباره سواستفاده‌های قراردادهای هوشمند، هک‌ها، تامین مالی تروریسم و کیف‌پول‌های مرتبط‌با تحریم‌ها ارایه می‌کند.

به گفته سایت چین آلیسیس از مهم‌ترین کاربردهای این دو بخش ایجاد شفافیت و محافظت از کسب‌و‌کارها به‌واسطه این دو ابزار در دو بخش توکن‌های غیرمثلی و امورمالی غیرمتمرکز است.

آدرس اسکرینینگ و انطباق‌با قوانین تحریم‌ها

به گفته چین آلیسیس نهادهای تحریم‌شده به نهادهایی اطلاق می‌شود که در فهرست‌های تحریم اقتصادی/تجارتی ایالات متحده، اتحادیه اروپا یا سازمان ملل و هر کسی که تحت آن حوزه‌های قضایی قرار دارد، فهرست شده‌اند. در حال حاضر، این فهرست شامل فهرست اتباع ویژه تعیین‌شده (SDN) دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده (OFAC) است.

کریپتوس

کریپتوس


سرویس کریپتوس به کسب‌و‌کارها امکان دسترسی به انبوهی از داده‌های درون‌زنجیره‌ای مطمینی را می‌دهد. مشتریان کریپتوس می‌توانند از این ابزار برای نظارت بر فعالیت بیش از ۶۵۰۰ سرویس و تصمیم‌گیری آگاهانه درباره شرکای بالقوه در این صنعت استفاده کنند. کریپتوس با یک رابط کاربری ساده می‌تواند برای هر کسب‌و‌کار فهرست‌شده یک پروفایل زنجیره‌ای ایجاد کند و داده‌هایی درباره سطوح مختلف ریسک‌پذیری هر یک به نمایش بگذارد تا به تصمیم‌گیری شرکت‌ها به بهترین نحو کمک کند.

داده‌های تجاری

ابزار داده‌های تجاری در منو محصولات و خدمات چین آلیسیس وجود ندارد اما در بخش‌های داخلی این سایت به کاربران خود که بیشتر به کسب‌وکارهای رمزارزی مربوط است، کمک می‌کند تا درک بهتری از پایگاه مشتریان خود داشته باشند، جریان‌های درآمدی جدیدی ایجاد کنند و محصولات و خدمات جدید بر بستر وب ۳ را توسعه دهند. این داده‌های عملی به این دسته از کسب‌وکارها کمک می‌کند تا تصمیم‌های مبتنی‌بر داده‌ها، بهبود تجربیات مشتری و بهینه‌سازی استراتژی‌های بازاریابی بگیرند. همچنین، نباید فراموش کرد که این محصول نقش اساسی در بسیاری از محصولات دیگر ارایه‌شده دارد.

مارکت اینتل

مارکت اینتل هم برای کاربران منحصربفرد و هم کسب‌‌و‌کارها به کار می‌‌آید. این محصول در اصل ابزاری برای بررسی اوضاع بازار و بازویی برای کمک به تحقیق و سرمایه‌گذاری در این صنعت است. این سرویس به مشتریان چین آلیسیس کمک می‌کند تا استراتژی‌های سرمایه‌گذاری مبتنی‌بر داده‌ها را با استفاده از مجموعه داده‌های اختصاصی این شرکت از سال ۲۰۱۴ برای خود توسعه دهند.
افزون‌بر این دسته از محصولات چین آنالیسیس، این مجموعه خدمات زیادی در حوزه آموزش و پرورش متخصصان در صنعت بلاک‌چین ارایه می‌دهد که تمامی این موارد زیر نظر چین آنالیسیس آکادمی فعالیت‌ می‌کنند. برای مثال این شرکت گواهی‌نامه‌های معتبری به مشتریان خود در زمینه‌های مختلف ارایه می‌دهد تا این افراد بتوانند خود به کارشناسان معتبر در حوزه رگولاتوری و انطباق با قوانین تبدیل شوند. در حال حاضر گواهی‌نامه مبانی رمزارزها برای مبتدیان (CCFC) و گواهی‌نامه چین آنالیسیس ریکتور (CRC) برای تجزیه و تحلیل زنجیره‌ای، گواهی‌نامه چین آنالیسیس کی‌وای‌تی (CKC) هم‌گام با محصول احراز تراکنش و گواهی‌نامه متخصص بررسی چین آنالیسیس (CISC) در حوزه تحقیقات پیشرفته و روش‌های مبهم‌سازی برای کاربران ریکتور، صادر می‌شود.

لینک کوتاه: https://www.bcamag.com/bit/8fkl
رضا سلطانی
رضا سلطانی
مقاله‌ها: 7

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *