اخبار کوتاه و اتفاقات رمزدارایی‌ها در آبان ماه ۱۴۰۲

اخبار کوتاه و اتفاقات رمزدارایی‌ها از پیشتازی امارات در پذیرش حوزه دیفای در منطقه منا تا رتبه دوم جرم‌های حوزه رمزارزها در پرونده‌های پلیس فتای تهران

SEC: صنعت ارزهای دیجیتال به‌زودی با شکایت‌های بیشتری روبه‌رو می‌شود

«دیوید هیرش» (David Hirsch)، رییس بخش اجرایی ارزهای دیجیتال در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، می‌گوید که روند شکایت از صرافی‌ها و پروژه‌های دیفای به پایان نرسیده است؛ زیرا این آژانس، فعالیت آن‌ها را ناقض قوانین اوراق بهادار می‌داند. او با اشاره به این‌که کمیسیون بورس، تعدادی کسب‌وکار دیگر را هدف قرار داده است که به‌شیوه کوین‌بیس و بایننس فعالیت می‌کنند، تاکید کرد: «ما به طرح این اتهامات ادامه خواهیم داد». هیرش افزود: «پروژه‌های دیفای نیز از بررسی واحد اجرایی دور نخواهد ماند و طرح اتهام علیه آن‌ها چیزی نخواهد بود که ما را از ادامه کار منصرف کند».

عناوین این مقاله:

منبع: coindesk.com

مدیرعامل اوپن‌ای‌آی: بیت‌کوین به مبارزه با فساد کمک می‌کند

اخبار کوتاه و اتفاقات رمزدارایی‌ها

«سم آلتمن» (Sam Altman)، مدیرعامل اوپن‌ای‌آی (OpenAI) در گفت‌وگو با پادکست «جو روگان اکسپرینس» (Joe Rogan Experience) گفت: «من در مورد بیت‌کوین (BTC) هیجان‌زده هستم. فکر می‌کنم این ایده که ما یک ارز جهانی داریم که خارج از کنترل هر دولتی است، گامی فوق‌العاده منطقی و مهم در روند توسعه درخت فناوری است». آلتمن که همچنین به‌عنوان بنیان‌گذار ورلدکوین (WorldCoin) فعالیت می‌کند، افزود که تغییر به یک دنیای فعال از نظر فناوری که شامل بیت‌کوین نیز می‌شود، می‌تواند به کاهش فساد کمک کند. روگان نیز با وجود تردیدش نسبت‌به صنعت ارزهای دیجیتال، خوش‌بینی خود را نسبت به بیت‌کوین ابراز کرد و گفت که معتقد است این دارایی می‌تواند به یک ارز پایدار جهانی تبدیل شود.

منبع: cointelegraph.com

جرم‌های حوزه رمزارزها در رتبه دوم پرونده‌های پلیس فتا

جرایم اقتصادی و بانکداری الکترونیک
«داوود معظمی گودرزی»، رییس پلیس فتا تهران

«داوود معظمی گودرزی»، رییس پلیس فتا تهران، اعلام کرد بیشترین پرونده‌های ورودی به پلیس فتای تهران بزرگ در حوزه جرایم اقتصادی و بانکداری الکترونیک بوده و رتبه دوم جرم‌های مرتبط‌با حوزه رمز‌ارزها است. وی گفت: «تعداد جرایم حوزه رمز‌ارزها نسبت‌به جرایم اقتصادی و بانکداری الکترونیک کمتر است ولی از نظر مبلغ بیشتر بوده و قربانیان ممکن است کل زندگی خود را در یک معامله از دست بدهند.» گودرزی بیان کرد: «در بحث رمز‌ارزها متاسفانه خیلی‌از صرافی‌ها به‌صورت غیرمجاز مشغول فعالیت هستند و تبلیغات گسترده‌ای در فضای مجازی داشته و افرادی‌که سرمایه‌های سرگردانی دارند و می‌خواهند یک سرمایه‌گذاری با سود زودبازده داشته باشند در دام این شیادان سایبری قرار می‌گیرند.»

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

امارات، پیشتاز منطقه «منا» در پذیرش حوزه دیفای است

گزارش اخیر چین‌آنالیسیس (Chainalysis) منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) را در جایگاه ششمین اقتصاد بزرگ صنعت ارزهای دیجیتال در جهان رتبه‌بندی کرده است. این مطالعه که در بازه ژوئیه ۲۰۲۲ تا ژوئن ۲۰۲۳ (تیر ۱۴۰۱ تا خرداد ۱۴۰۲) انجام شده، تخمین می‌زند که صرافی‌های متمرکز در این منطقه، حدود ۳۸۹.۸ میلیارد دلار ارز دیجیتال دریافت کرده‌اند. چین‌‌آنالیسیس خاطرنشان می‌کند که این رقم حدود ۷.۲ درصد از حجم کل تراکنش‌های جهانی در این دوره است. طبق این گزارش، ارزش تراکنش‌های ارزهای دیجیتال دریافتی توسط امارات نزدیک به ۳۵میلیارد دلار بوده است.

منبع: cryptopotato.com

یک مقام بانک مرکزی: خرید رمزارز در پلتفرم‌های داخلی خروج ارز محسوب می‌شود

«محمدرضا مانی‌یکتا»، مدیر اداره نظارت نظام‌های پرداخت بانکی مرکزی، در توییتی به مصادیق خروج ارز از کشور اشاره کرده و گفت: «خرید ارز یا رمزارز با منشا خارجی در پلتفرم‌های داخلی» نیز خروج ارز محسوب می‌شود. او می‌گوید به‌طور کلی خرید رمزارز توسط مردم «مستقل از این‌که محل نگهداری آن ولت شخصی، پلتفرم داخلی، یا حتی پلتفرم خارجی» باشد، مصداق خروج ارز است.

منبع: توییتر

کوین‌بیس به اندازه ساتوشی ناکاموتو بیت‌کوین نگهداری می‌کند

پلتفرم آرخام (Arkham) مدعی شده به داده‌هایی دست پیدا کرده است که نشان می‌دهد صرافی آمریکایی کوین‌بیس (Coinbase) یک میلیون واحد بیت‌کوین به ارزش ۲۵میلیارد دلار در کیف پول‌های خود نگهداری می‌کند که پنج درصد از عرضه درگردش این ارز دیجیتال را تشکیل می‌دهد و تقریبن برابر با واحدهای متعلق‌به «ساتوشی ناکاموتو» (Satoshi Nakamoto) خالق ناشناس بیت‌کوین است. با این حال، گفته می‌شود تنها ۲۰۰میلیون دلار از بیت‌کوین‌های موجود در کیف‌پول‌های کوین‌بیس تحت‌مالکیت خود این صرافی است.

منبع: cointelegraph.com

مدیرعامل کوین‌بیس با مقررات هوش مصنوعی مخالف است

«برایان آرمسترانگ» (Brian Armstrong) مدیرعامل کوین‌بیس، با اشاره به نگرانی‌ها درباره نوآوری و رقابت، گفت که با مقررات هوش مصنوعی مخالف است. او با اشاره به نگرانی‌های امنیت ملی، بر ضرورت پیشرفت هوش مصنوعی تاکید می‌کند. موضع او بر این باور متمرکز است که نظارت دولت اغلب به عواقب ناخواسته منجر شده و باوجود نیت خوب، مانع رقابت و نوآوری می‌شود. آرمسترانگ معتقد است صنعت از تمرکززدایی و منبع باز فناوری سود بیشتری خواهد برد.

منبع: beincrypto.com

بیت کوین به‌عنوان یک ارز دیجیتال در شانگهای به رسمیت شناخته شد

دادگاه بین‌المللی مردمی شانگهای، با انتشار گزارشی با موضوع توسعه فناوری‌های اینترنتی، بیت‌کوین (BTC) را به‌عنوان یک دارایی دیجیتال منحصربه‌فرد و تکرارناپذیر به رسمیت شناخت. این گزارش، با اشاره به برخی ویژگی‌های بیت‌کوین، از جمله کمیاب‌بودن و ارزش ذاتی آن، خاطرنشان می‌کند که ویژگی‌های کلیدی یک ارز مانند مقیاس‌پذیری، سهولت گردش، ذخیره‌سازی و پرداخت را دارد. گزارش دادگاه مردمی شانگهای با تایید بیت‌کوین به‌عنوان یک طبقه دارایی به آن و دیگر ارزهای دیجیتال در چین مشروعیت بیشتری خواهد بخشید. به نظر می‌رسد باوجود ممنوعیت ارزهای دیجیتال در چین، استدلال‌های قانونی برای تعریف بیت‌کوین به‌عنوان یک دارایی شخصی مورد توجه دادگاه‌های محلی این کشور قرار گرفته است.

منبع: cointelegraph.com

ریپل‌لبز یکی‌از مقام‌های ارشد کاخ سفید را به رهبران خود اضافه کرد

ریپل‌لبز (Ripple Labs) از تخصص یک مقام عالی رتبه سابق کاخ سفید برای رهبری سیاست و امور دولتی خود استفاده کرده است. این حرکت استراتژیک پس از ابراز نارضایتی مدیران ریپل از سیاست‌های اخیر دولت ایالات متحده در رابطه با ارزهای دیجیتال رخ داد. «لورن بلیو» (Lauren Belive) در یک پست لینکدین، از انتصاب جدید خود به‌عنوان رییس سیاست عمومی و امور دولتی ریپل در ایالات متحده رونمایی کرد.

منبع: dailycoin.com

رییس SEC: فعالان حوزه ارزهای دیجیتال باید به قوانین کمیسیون پایبند باشند

«گری گنسلر» (Gary Gensler)، رییس کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC)

«گری گنسلر» (Gary Gensler)، رییس کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC)، در صحبت‌های خود برای جلسه کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان ایالات متحده از دیدگاه‌های خود درباره قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال گفت. موضع گنسلر این بود که ارزهای دیجیتال نباید از قوانین اوراق بهادار ایالات متحده مستثنی شوند. او تاکید کرد که در دهه ۱۹۳۰، زمانی‌که کنگره این قوانین را تدوین کرد، این اختیار را داشت که دامنه آن‌ها را به دارایی‌های متعارف مانند سهام و اوراق قرضه محدود کند. با این حال، کنگره با دربر گرفتن ابزارهای مالی مختلف تحت عنوان «قرارداد سرمایه‌گذاری» رویکرد گسترده‌تری را اتخاذ کرد. گنسلر استدلال کرد که بیشتر توکن‌های دیجیتال در این دسته قرار می‌گیرند، بنابراین آن‌ها را تحت قوانین اوراق بهادار ایالات متحده قرار می‌دهد.

منبع: dailycoin.com

مدیرعامل ریپل: اگر متحد باشیم، قلدرهای قانون‌گذار را شکست می‌دهیم

ریپل (Ripple) به‌تازگی در یک جدال حقوقی با کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) پیروز شد که رویدادهای مختلفی را در صنعت ارزهای دیجیتال رقم زد. حال «برد گارلینگ‌هاوس» (Brad Garlinghouse)، مدیر‌عامل ریپل، جامعه ریپل را تحسین کرد و دلیل این پیروزی را اشتیاق و اعتماد آن‌ها دانست. گارلینگ‌هاوس گفت: «یک چیز که فکر می‌کنم همه ما یاد گرفتیم این است که برای مبارزه با قلدر به یک دهکده واحد و متحد نیاز است و این دهکده متحد قلدر را شکست داد.»

منبع: dailycoin.com

استخراج‌کنندگان رمزارز می‌توانند از ظرفیت بازار برق سبز استفاده کنند

«علی نقوی»، مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران در خصوص ظرفیت بازار برق سبز گفت: «بازار برق سبز می‌تواند تامین‌کننده انرژی مورد نیاز صنایع در فصل‌هایی باشد که با قطعی برق مواجه می‌شوند». او در ادامه بیان کرد که هم‌اکنون ظرفیت استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر برای سرمایه‌گذاران حقیقی، حقوقی و حتی استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال فراهم شده است. مدیرعامل بورس انرژی توضیح داد: «آن دسته از استخراج‌کنندگان رمز‌ارزها که دارای مجوز قانونی هستند، می‌توانند برق موردنیاز خود را از طریق تالار برق سبز تهیه کنند».

منبع: صداوسیما

قاضی درخواست SEC برای تجدیدنظر علیه حکم ریپل را رد کرد

قاضی دادگاه ایالات متحده، درخواست کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) برای درخواست تجدید‌نظر درباره باخت در برابر ریپل‌لبز (Ripple Labs) را رد کرد. «آنالیسا تورس» (Analisa Torres) با رد این درخواست، مدعی شد که این آژانس نتوانسته است نشان دهد که قانونی ایالتی برای استناد به آن یا دلایل قابل‌توجهی برای اختلاف‌نظر درباره این موضوع وجود داشته باشد. قاضی، همچنین اعلام کرد جلسه بعدی برای رسیدگی به مسایل باقی‌مانده در خصوص این موضوع ۲۳ آپریل ۲۰۲۴ (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزار خواهد شد.

منبع: cointelegraph.com

رابرت اف‌کندی جونیور: اگر رییس‌جمهور شوم از بیت‌کوین محافظت می‌کنم

«رابرت اف‌کندی جونیور» (.Robert F. Kennedy Jr)، نامزد دموکرات ریاست جمهوری، در مصاحبه با مجله بیت‌کوین (BTC) بر تعهد تزلزل‌ناپذیر خود به بخش ارزهای دیجیتال تاکید کرد و متعهد شد زمانی‌که رییس جمهور شود، از بیت‌کوین محافظت کند. نامزد ریاست جمهوری آمریکا بر نقش بیت‌کوین در دستیابی به آزادی مالی تاکید کرد و قول داد از این دارایی محافظت کند و به کاربران اجازه دهد کنترل کیف‌پول خود را حفظ کنند. کندی جونیور متعهد شد در دوران ریاست جمهوری خود قوانینی را وضع کند که ارزهای دیجیتال را به‌عنوان ارز به جای کالا در نظر گیرد.

منبع: dailycoin.com

مدیر کوین‌بیس: نمی‌خواهیم آمریکا اشتباهات گذشته را در حوزه رمزارزها تکرار کند

مدیر کوین‌بیس پل گروال
مدیر ارشد حقوقی در کوین‌بیس (coinbase)

به گفته «پل گروال» (Paul Grewal)، مدیر ارشد حقوقی در کوین‌بیس (coinbase)، ایالات متحده در پذیرش مقررات ارز دیجیتال عقب مانده است، که می‌تواند به فرار یک میلیون شغل توسعه‌دهنده و سه میلیون شغل پردرآمد دیگر در حوزه ارز دیجیتال به خارج از کشور منجر شود. گروال معتقد است که اگر ایالات متحده به‌زودی مقررات ارز دیجیتال را تصویب نکند، سرنوشتی مشابه صنعت نیمه‌هادی ایالات متحده برای این صنعت رقم خواهد خورد. گروال بر اهمیت این صنعت تاکید و اشاره کرد که تعداد دارندگان ارز دیجیتال در ایالات متحده بسیار بیشتر از تعداد افرادی است که ماشین‌های الکتریکی دارند. او افزود، کوین‌بیس نمی‌خواهد ایالات متحده همان اشتباهی را که درباره صنعت‌های دیگر مرتکب شد، در ارزهای دیجیتال تکرار کند.

منبع: cryptoslate.com

شرکت سیرکل: SEC هیچ‌گونه حق قانونی برای نظارت بر استیبل‌کوین‌ها ندارد

صادرکننده استیبل‌کوین USDC ادعای کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC)

صادرکننده استیبل‌کوین USDC ادعای کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) مبنی‌بر این‌که بیشتر دارایی‌های ارز دیجیتال اوراق بهادار هستند را رد کرد. اسناد دادگاه نشان می‌دهد که سیرکل (Circle) در پرونده کمیسیون علیه بایننس می‌گوید کمیسیون اختیار تنظیم استیبل‌کوین‌ها (stablecoins) را ندارد، چرا‌که آن‌ها هم‌ارزش دلار هستند. این شرکت تاکید می‌کند که این دارایی‌ها ویژگی‌های اساسی یک قرارداد سرمایه‌گذاری را ندارند. «استیبل‌کوین‌ها به‌طور مستقل هیچ پتانسیلی برای کسب سود به خریداران نمی‌دهند و صادرکننده برای افزایش قیمت آن تلاشی نمی‌کند. در‌نتیجه، کمیسیون هیچ صلاحیت قانونی روی چنین استیبل‌کوین‌هایی ندارد، زیرا عواملی که فروش استیبل‌کوین را به یک قرارداد سرمایه‌گذاری تبدیل می‌کند، وجود ندارد.»

منبع: dailyhodl.com

تحلیل‌گران جفریز گروپ: ممکن است دلار آمریکا بیشتر سقوط کند

تحلیل‌گران جفریز گروپ

به گزارش فوربس، تحلیل‌گران در ایالات متحده پیش‌بینی کرده‌اند که توکن‌های ارزهای دیجیتال، مانند ریپل، ممکن است مورد توجه نهادها و سرمایه‌گذاران خرد قرار گیرند. تحلیل‌گران شرکت سرمایه‌گذاری جفریز گروپ (Jefferies Group) هشدار داده‌اند که ممکن است دلار آمریکا بیشتر سقوط کند زیرا این کشور با بدهی خود مبارزه می‌کند. ایالات متحده به‌تازگی به عدد ۳۳ تریلیون دلار بدهی رسیده که کل سیستم را نگران کرده است. در نتیجه، تحلیل‌گران پیش‌بینی کردند که دولت ممکن است تصمیم بگیرد برای نجات اوضاع دوباره چاپ دلار را آغاز کند، اما به‌طور بالقوه باعث سقوط بیشتر ارز می‌شود. در این گزارش آمده است که سرمایه‌گذاران می‌توانند برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض بحران، به‌سمت دارایی‌های ارز دیجیتال بروند.

 منبع: coinedition.com

چند قدم تا فروش متری مسکن در بورس 

«مجید عشقی»، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، از تصویب دستورالعمل فروش متری مسکن در آینده نزدیک خبر داد. او اظهار کرد: صندوق املاک و مستغلات راه‌اندازی شده و در سه ماه گذشته پیش‌فروش متری و دستورالعمل سلف مسکن آماده شد و پس از جمع‌بندی نهایی در اولین جلسه هیات مدیره تصویب خواهد شد. این یکی از ابزارهای خوب برای بخش عرضه مسکن است.

منبع: ایسنا

رابرت کیوساکی: ارزهای دیجیتال آینده پول هستند

«رابرت کیوساکی» (Robert Kiyosaki)، نویسنده کتاب پرفروش مالی شخصی «پدر پولدار، پدر بی‌پول»، باری دیگر بر نظرات منفی خود درباره دلار و هر پول نقدی تاکید کرد. او گفت: «ارز دیجیتال آینده پول است. فیات… با نام مستعار پول جعلی، کارش تمام است!» این کارآفرین پیشتر تردید خود را درباره ارزهای سنتی فیات، به‌ویژه دلار آمریکا ابراز کرده بود. کیوساکی، که اعلام کرده مقداری بیت‌کوین (BTC) دارد، ارزهای دیجیتال را به عنوان پوششی در برابر فرسایش ارزش ناشی از تورم و سیاست‌های پولی دولت می‌بیند.

منبع: finbold.com

بریتانیا درحال تصویب لایحه‌ای برای توقیف ارزهای دیجیتال سرقت‌شده است

بریتانیا درحال تصویب لایحه‌ای برای توقیف ارزهای دیجیتال سرقت‌شده است

طبق گزارش‌ها، لایحه‌ای که با هدف گسترش توانایی مقامات در بریتانیا برای مبارزه با استفاده غیرقانونی از ارزهای دیجیتال به مراحل پایانی تایید خود در مجلس اعیان این کشور نزدیک می‌شود. لایحه «جرایم اقتصادی و شفافیت شرکت‌ها» که هدف اصلی آن مقابله‌با جرایم مالی مرتبط با ارزهای دیجیتال است، سپتامبر گذشته ارایه شد. البته در طول بررسی این لایحه، مجلس اعیان با انجام اصلاحاتی موافقت کرد که هدف این قانون را از توقیف عواید پولی ناشی از کلاه‌برداری یا سایر جرایم مالی روشن می‌کند. به‌تازگی اداره رفتار مالی بریتانیا (FCA) نیز تمایل خود را برای همکاری‌با شرکت‌های ارز دیجیتال با هدف ایجاد یک چارچوب نظارتی برای این صنعت اعلام کرده بود.

منبع: cointelegraph.com

سلسیوس می‌خواهد تا پایان ۲۰۲۳ بیش از ۲ میلیارد رمزارز به طلبکاران بپردازد

شرکت دارایی دیجیتال ورشکسته سلسیوس (Celsius Network) قصد دارد تا قبل از پایان سال بازپرداخت طلبکاران را با استفاده از میلیاردها دلار دارایی‌های دیجیتال آغاز کند. در پرونده دادگاه ورشکستگی ایالات متحده، سلسیوس یک طرح تجدید ساختار ارایه کرده است و این طرح توزیع حداقل ۲.۰۳ میلیارد دلار ارز دیجیتال را بین طلبکاران در برنامه دارد. طبق گفته تحلیل‌گران درصورت تایید این طرح، مشتریان می‌توانند قبل از پایان سال شروع به دریافت وجوه از دست‌رفته خود کنند.

منبع: dailyhodl.com

ماتریکس‌پورت: بیت‌کوین بهتر از طلای دیجیتال است

ماتریکس‌پورت (matrixport) در گزارش جدید خود با اشاره‌به برتری بیت‌کوین (BTC) در ذخیره‌سازی نسبت‌به طلا می‌گوید که با توجه‌به وضعیت کنونی پیشرفت فناوری، بیت‌کوین نقشی به‌عنوان یک دارایی ذخیره ارزش مشابه طلا خواهد داشت. طبق این گزارش، ارزش بازار بیت‌کوین حدود ۵۴۰میلیارد دلار بوده که معادل ۱۰.۸درصد از ارزش بازار طلای فیزیکی است. همچنین، ارزش ETFهای مبتنی‌بر طلا بالغ بر ۲۰۰میلیارد دلار است. ماتریکس‌پورت معتقد است تایید یک ETF بیت‌کوین ازسوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) به ورود ۲۰ تا ۳۰میلیارد دلار سرمایه به بازار ارزهای دیجیتال منجر خواهد شد. «مارکوس تیلن» (Markus Thielen)، سرپرست تحقیقات در ماتریکس‌پورت خاطرنشان می‌کند: «ذخیره‌سازی دارایی‌ها به‌شکل طلا نه‌تنها در عصر دیجیتال از مد افتاده، بلکه با محدودیت‌های قابل‌توجهی همراه است».

منبع: coindesk.com

بنیان‌گذار کاردانو: سم بنکمن هم یک کلاه‌بردار بزرگ جهان است

چارلز هاسکینسون بنیان‌گذار کاردانو
سم بنکمن فرید مدیرعامل پیشین FTX

«چارلز هاسکینسون» (Charles Hoskinson)، بنیان‌گذار کاردانو، سم بنکمن فرید (Sam Bankman-Fried)، مدیرعامل پیشین FTX، را به برنارد میداف (Bernard Madoff)، بزرگ‌ترین کلاه‌بردار مالی جهان تشبیه کرده است. برنارد لارنس میداف که مغز متفکر بزرگ‌ترین طرح پانزی شناخته‌شده در تاریخ بود، طی مدت ۱۵ سال در حدود ۶۴.۸ میلیارد دلار کلاه‌برداری کرد. او در مقطعی، به‌عنوان رییس بورس اوراق بهادار نزدک فعالیت می‌کرد و هنگام گذراندن حکم ۱۵۰ سال زندان در ایالات متحده درگذشت. هاسکینسون خاطرنشان کرد که توجه رسانه‌ها به بنکمن فرید، باوجود شواهدی مبنی‌بر نقش او در سواستفاده و سرقت وجوه مشتریان FTX، نشان می‌دهد که کل سیستم چقدر فاسد شده است.

منبع: cointelegraph.com

در همین رابطه این مصاحبه را نیز بخوانید

لینک کوتاه: https://www.bcamag.com/bit/q3sx
فائزه طاهری
فائزه طاهری
مقاله‌ها: 15

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *