غول دنیای اینترنت به از دست‌دادن جایگاه خود در فضای دیجیتال تن نمی‌دهد!برنامه‌ریزی گوگل برای تصرف وب ۳ و بلاک‌چین

گوگل برای حفظ جایگاه خود به‌عنوان غول دنیای اینترنت، به فضای نوظهور وب ۳ و صنعت بلاک‌چین قدم گذاشته است

دیدگاه گوگل نسبت‌به بلاک‌چین و وب ۳

همیشه به نهادهای بزرگی مانند فیس‌بوک، آمازون، گوگل و یوتیوب که در صنعت وب ۲ فعال‌تر هستند، انتقادهایی شده است. منتقدان استدلال می‌کنند که قدرت انحصار این نهادها بر محتوای تولیدشده توسط کاربر و معماری اینترنتی تعامل‌های اجتماعی آنلاین در این پلتفرم‌ها، باعث بهره‌برداری از داده‌ها شده است. در مقابل، طرفداران فلسفه غیرمتمرکز که زیربنای وب ۳ را شکل می‌دهد، قصد دارند مالکیت تولید دیجیتال و داده‌ها را به کاربران اینترنت بازگردانند.
در چنین وضعیتی اغلب تصور می‌کنند که بین فناوری وب ۲ فعلی و وب ۳ آینده یک خط کشیده شده است؛ اما توسعه‌دهنده‌های گوگل معتقدند این تصور اشتباه بوده و دو فناوری مذکور به‌‌دور از انحراف از یکدیگر هستند؛ آن‌ها استدلال می‌کنند که وب ۳ به‌‌عنوان مرحله جدیدی از وب ۲ است که بر پایه فناوری‌های غیرمتمرکز در بلاک‌چین، متاورس و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) ساخته خواهد شد.

ماهیت بلاک‌چین و وب ۳:
مشوق گوگل برای ردیابی این فناوری‌ها

یک دفترکل دیجیتال مانند بلاک‌چین امکان ثبت امن تراکنش‌ها و پردازش انواع داده‌ها از طریق اینترنت یا سایر شبکه‌های خصوصی را فراهم می‌کند. از آن‌جایی‌که این ابزارها در ذخیره و بازیابی داده‌ها و محتواهای کلیدی ایمن‌تر و کارآمدتر هستند، کسب‌وکارها به‌طور چشمگیری به استفاده از آن‌ها سوق یافته‌اند. به‌ویژه، با توجه‌به این‌که کسب‌وکارها نسبت‌به خطر میزبانی از داده‌های کلیدی و تجاری خود توسط تنها یک نهاد بسیار محتاط‌ هستند، به ماهیت غیرمتمرکز فناوری بلاک‌چین برای امنیت بهتر و مدیریت ریسک محتوای خود توجه ویژه دارند.
با توجه‌به این موارد، امروزه با تعدادی زیاد و روبه‌رشد راه‌حل‌های خدمات آنلاین وابسته‌به پلتفرم‌های مبتنی‌بر بلاک‌چین مواجه هستیم؛ این موضوع به‌احتمال یک تهدید جدی برای مشاغل سنتی مبتنی‌بر اینترنت ایجاد خواهد کرد، مگر این‌که خود را با این فضا وفق دهند و به‌روز کنند. غول‌های فناوری توسعه‌یافته مانند گوگل در حال اتخاذ رویکردی فراگیر و همه‌جانبه برای مدیریت چنین رقابتی هستند؛ آن‌ها معتقدند اگر نمی‌توان این راه‌حل‌های نوظهور را شکست داد، باید به جمع آن‌ها پیوست!

گوگل فعالانه بلاک‌چین و وب ۳ را دنبال می‌کند

گوگل در حال ورود به فضای بلاک‌چین است تا تجارت ابری خود را توسعه دهد، زیرا نه‌‌تنها از سوی دیگر ارایه‌دهندگان ابری شناخته‌شده مانند مایکروسافت و آمازون در رقابت بوده، بلکه با بسیاری از پلتفرم‌های جدید دیگر که مبتنی‌بر فناوری بلاک‌چین هستند و خدمات ابری ارایه می‌دهند، حریف شده است.

نوآوری بلاک‌چین مدت‌هاست در مرکز توجه گوگل قرار گرفته، طوری‌که به سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی از جانب این شرکت در استار‌ت‌آپ‌های مبتنی‌بر بلاک‌چین منجر شده است. طبق گزارشی از سی‌بی‌اینسایت (CB Insight)، یک شرکت فعال در حوزه آنالیز داده‌های تجاری و فعالیت‌‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌های برتر فناوری، گوگل در رتبه دوم فهرست فعال‌ترین سرمایه‌گذاران شرکتی در فضای بلاک‌چین برای سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ قرار داشت. افزون‌بر این، بسیاری از کارشناسان حوزه بلاک‌چین در طول چند سال گذشته به استخدام گوگل درآمده‌اند. داده‌ها نشان می‌دهد این غول برتر دنیای اینترنت، به‌طور جاه‌طلبانه‌ای آماده ورود به صنعت وب ۳ و بازی‌های مبتنی‌بر بلاک‌چین خواهد بود.

پیشرفت‎های گوگل به‌سمت پذیرش وب ۳ و پیامدهای آن

پیشرفت‎های گوگل به‌سمت پذیرش وب 3

در چشم‌‌انداز تکنولوژی که به‌‌سرعت در حال تحول است، صنعت وب ۳ نقش چراغی از نوآوری را ایفا می‌کند که می‌خواهد نحوه تعامل ما با دنیای دیجیتال را دوباره تعریف کند. این فناوری از بلاک‌چین برای توانمندسازی کاربران با کنترل بیشتر بر داده‌ها و دارایی‌های دیجیتال خود استفاده می‌کند. تغییر پارادایم ناشی‌از حرکت به‌سمت دنیای غیرمتمرکز، توجه گسترده‌ای را به خود جلب کرده و عصر جدیدی از شفافیت، امنیت و تمرکز بر کاربر را پیش می‌برد. گوگل در حمایت قاطع از این جنبش دگرگون‌کننده، جسورانه به‌سمت پذیرش وب ۳ رفته و مشارکت‌های قابل‌توجهی را در این زمینه دنبال می‌کند.
در بخش بعد به برخی از ابتکارات و پیشرفت‌های گوگل که در پذیرش سریع وب ۳ موثر بوده‌اند، اشاره می‌کنیم. همچنین در ادامه به پیامد‌های حرکت سریع گوگل به سمت این فناوری خواهیم پرداخت.

ابتکارات گوگل برای پذیرش Web3

برخی از مشارکت‌ها و برنامه‌های استراتژیک گوگل که در راستای سرعت بخشیدن به فناوری‌ها و استارت‌آپ‌های مبتنی‌بر وب ۳، به توسعه‌دهندگان امکانات جدید ارایه می‌دهند، عبارتند از:

۱.راه‌اندازی بخش اختصاصی «گوگل کلود» (Google Cloud)

google cloud

علاقه قابل‌توجه گوگل به فناوری‌های بلاک‌چین و وب ۳ باعث شد که در ژانویه ۲۰۲۲، این شرکت یک بخش اختصاصی با تمرکز بر «بلاک‌چین و سایر فناوری‌های محاسباتی و ذخیره‌سازی داده‌های توزیع‌شده در وب ۳» ایجاد کند. به‌دنبال آن، در اکتبر همان سال، گوگل کلود را معرفی کرد که برای کمک‌به توسعه‌دهندگان فناوری وب ۳ در ایجاد و استقرار محصولات جدید روی پلتفرم‌های مبتنی‌بر بلاک‌چین طراحی شده بود؛ این ابزار به‌منظور حمایت از توسعه‌دهنده‌ها و سازندگان فضای وب ۳، در مسیر ردیابی و رشد سریع استارت‌آپ‌هایشان راه‌اندازی شد.
بر اساس یک بیانیه مطبوعاتی در آوریل ۲۰۲۳، گوگل کلود با توسعه‌ یک طرح به نام «برنامه ابری گوگل برای استارت‌آپ‌ها» تعهد خود را به وب ۳ تقویت بخشید؛ این طرح که پیش‌تر از استارت‌آپ‌ها و پروژه‌های نوظهور پشتیبانی می‌کرد، طبق این بیانیه به توسعه‌دهنده‌ها در صنعت وب ۳ نیز گسترش یافت تا پروژه‌های خود را سریع‌تر و ایمن‌تر کنند. این برنامه به پروژه‌های واجد شرایط اجازه می‌دهد که از مزایایی مانند حداکثر اعتبار ۲۰۰ هزار دلاری گوگل کلود بهره‌مند شوند و دسترسی‌به برخی پشتیبانی‌های فنی دیگر را درخواست دهند.


این طرح از گوگل با همکاری پروژه‌های برتر دنیای وب ۳ از جمله: اپتوس (Aptos)، بیس (Base)، سلو (Celo)، فلو (Flow)، هدرا (Hedera)، الکمی (Alchemy)، نانسن (Nansen)، نیر (Near)، پالیگان (Polygon)، سولانا (Solana)، ثردوب (Thirdweb) و… پیش می‌رود.

۲. حمایت گوگل از زیرساخت‌های پالیگان

همکاری این غول فناوری با «پالیگان لبز» (Polygon Labs) در سپتامبر ۲۰۲۳ نشان‌دهنده تعهد گوگل به کاوش در پتانسیل‌های بی‌حدومرز فناوری‌های غیرمتمرکز است. با این همکاری، گوگل و پالیگان سفری را در جهت متحول کردن چشم‌انداز دیجیتال آغاز کرده‌اند که قرار است زمینه را برای آینده‌ فراهم کند؛ آینده‌ای که در آن کاربران امکانات و گزینه‌های بی‌سابقه‌ای را برای کسب تجربیات در فضای آنلاین دارند.
طبق این همکاری، گوگل کلود و پالیگان لبز برای ارایه ابزارهای توسعه‌دهنده و زیرساخت‌های سازمانی، در جهت سرعت بخشیدن به رشد پروتکل‌های مبتنی‌بر پالیگان (یک شبکه لایه دوم از بلاک‌چین اتریوم) تلاش می‌کنند. رییس پالیگان لبز نسبت‌به این همکاری معتقد است که اعلام حمایت گوگل کلود از شبکه پالیگان، به‌منظور افزایش توان عملیاتی تراکنش‌های این شبکه و امکان استفاده از آن در بخش‌های مختلفی مانند بازی‌ها، مدیریت زنجیره تامین و صنعت دیفای (DeFi) خواهد بود. به گفته‌ او، این همکاری راه را برای کسب‌وکارهای بیشتری هموار می‌کند تا از طریق شبکه پالیگان به استقبال استفاده از فناوری بلاک‌چین بپردازند.

۳. مشارکت گوگل با اوردرلی نتورک

مشارکت گوگل با اوردرلی نتورک

طبق گزارشی از کوین‌تلگراف (Cointelegraph)، گوگل کلود در حال همکاری با یک استارت‌آپ فعال در وب ۳ و ارایه‌دهنده زیرساخت‌های صنعت دیفای به نام اوردرلی نتورک (Orderly Network) است و قصد دارد که صنعت دیفای را به یک جریان اصلی تبدیل کند؛ آن‌ها در این همکاری که برای ایجاد ابزارهای توسعه‌دهنده و کاربرمحور حوزه دیفای شکل‌گرفته، می‌خواهند به چالش‌های مربوط‌به خودحضانتی (self-custody) و شفافیت در زیرساخت‌های امور مالی غیرمتمرکز بپردازند و از این طریق، شکاف‌های پذیرش و رشد سیستم‌های مبتنی‌بر دیفای را پر کنند.

۴.همکاری گوگل با نیر پروتکل

همکاری گوگل با نیر پروتکل


گوگل همچنین برای افزایش قابلیت استفاده و پذیرش فناوری‌های وابسته‌به وب ۳، با پروژه منبع‌باز نیر (Near) در بلاک‌چین نیر پروتکل (Near Protocol) شریک شده است. گوگل و نیر در این همکاری از زیرساخت‌های ابری و نقاط قوت فناوری بلاک‌چین استفاده می‌کنند. قرار است این همکاری به راه‌حل‌های کاربرپسند منجر شود، طوری‌که تعامل یکپارچه با برنامه‌های غیرمتمرکز را تسهیل بخشد. به‌عبارت دیگر، تمرکز آن‌ها بر ایجاد محیطی است که در آن کاربران بتوانند به‌راحتی با برنامه‌های وب ۳ ارتباط گرفته و با آن‌ها درگیر شوند، سپس از این طریق پذیرش جریان اصلی این فناوری تحول‌آفرین تسریع یابد.

۵.ادغام فناوری‌های هوش مصنوعی و وب ۳ توسط گوگل

تلاش‌های قابل‌توجه گوگل در زمینه ادغام فناوری‌های مبتنی‌بر وب ۳ با پیشرفت‌های هوش مصنوعی (AI) سازنده به نظر می‌رسد، زیرا رویکردی نوآورانه با هدف ایجاد انقلابی در صنایع مختلف دارد. گوگل از تخصص فنی خود برای همگرا کردن این فناوری‌های پیشرفته استفاده می‌کند.
از آن‌جایی‌‌که این غول دنیای اینترنت دارای پیشینه قوی در زمینه هوش مصنوعی است، قصد دارد یک اکوسیستم یکپارچه ایجاد کند که در آن فناوری‌های وب ۳ و هوش مصنوعی در کنار هم کار کنند. این هم‌افزایی می‌تواند صنایعی را که به تصمیم‌گیری و اتوماسیون مبتنی‌بر داده‌ها متکی هستند، تغییر شکل دهد. درواقع، گوگل می‌تواند با استفاده‌از قابلیت‌های هوش مصنوعی مولد (Generative AI)، راه را برای برنامه‌های کاربردی پیچیده‌تر و کارآمدتر در فضای وب ۳ هموار ‌کند.

ادغام فناوری‌های هوش مصنوعی و وب 3 توسط گوگل

ابتکار ادغام هوش مصنوعی و وب ۳ توسط گوگل، تعهد این شرکت به ماندن در خط مقدم پیشرفت‌های تکنولوژیکی را تقویت می‌بخشد و دلایل پیشرفت در امور مالی به‌سمت برنامه‌های غیرمتمرکز را مهیا می‌کند. همچنین با توجه‌به این‌که گوگل تقریبن ۱۰ سال است که برترین شرکت فعال هوش مصنوعی شناخته می‌شود، ادغام وب ۳ و هوش مصنوعی مولد، مهارت فنی گوگل را نشان می‌دهد. در مجموع، این ابتکار گامی اساسی به سوی آینده فناوری‌های غیرمتمرکز محسوب می‌شود.
حرکت سریع گوگل به‌سمت وب ۳ چه پیامدهایی دارد؟
بدون شک در مسیر در دسترس‌تر کردن فناوری وب ۳ برای مخاطبان گسترده‌تر، چالش‌هایی ظاهر می‌شوند. همکاری‌ها و ابتکارات گوگل در این حوزه، بیان‌گر تلاشی هماهنگ برای رسیدگی به این دسته چالش‌ها است. همان‌طور که چشم‌انداز وب ۳ به تکامل خود ادامه می‌دهد، ابتکارات گوگل در این فضا نقشی اساسی در شکل دادن به آینده برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) بازی می‌کند.
موارد زیر را می‌توان به‌عنوان برخی از نتایج رویکرد فعالانه گوگل در دنیای وب ۳ برشمرد:

تغییر تمرکز به‌سمت کسب‌و‌کارها و راه‌حل‌های مبتنی‌بر وب ۳

پیامدهای پذیرش سریع وب ۳ توسط گوگل برای دنیای فناوری بسیار گسترده و متحول‌کننده است؛ این اقدام باعث ارزیابی مجدد مدل‌های سنتی کسب‌وکار‌ها می‌شود. در نتیجه شرکت‌های فناوری برای ماندن در رقابت کارآمد، باید استراتژی‌های خود را حول فناوری‌های غیرمتمرکز توسعه و به‌روز کنند. همچنین این حرکت گوگل باعث می‌شود که غول‌های فعلی فناوری به تطبیق و تکامل نیاز داشته باشند و به‌طور بالقوه‌ باید خدمات خود را برای سازگاری با هنجارهای غیرمتمرکز وب ۳ تغییر دهند.
در همین حال، استارت‌آپ‌هایی که بر فناوری غیرمتمرکز تمرکز دارند، می‌توانند با افزایش بی‌سابقه‌ای در تقاضا مواجه شوند که این موضوع می‌تواند به‌طور چشمگیری چشم‌انداز صنعت فناوری را تغییر دهد؛ زیرا حرکت به‌سمت کسب‌وکارها و راه‌حل‌های وابسته به وب ۳ مستلزم بازنگری در خصوص حریم خصوصی، امنیت و مالکیت داده‌ها است که آغازگر عصر جدیدی از فناوری متمرکز بر کاربر خواهد بود.
در مجموع می‌توان گفت با توجه‌به نقش گوگل در افزایش علاقه مشتریان به فضای بلاک‌چین و وب ۳، کسب‌وکارها نیاز به ادغام این فناوری‌ها در عملیات خود را تشخیص می‌دهند؛ بنابراین رویکر‌دهای آینده‌نگر در کسب‌وکارها شامل مواردی می‌شود که با تقاضاهای در حال تحول اقتصاد دیجیتال، یک همسویی استراتژیک دارند.

تاثیر چشمگیر بر پلتفرم‌های موجود در وب ۲

اگرچه پلتفرم‌های موجود در فضای وب ۲ بر چشم‌انداز فناوری تسلط دارند، اما با افزایش سرعت وب ۳ ممکن است با اختلال مواجه شوند. این پلتفرم‌ها که به‌طور عمده از طریق کنترل متمرکز داده‌ها فعالیت می‌کنند، می‌توانند با افزایش رقابت توسط جایگزین‌های غیرمتمرکز مواجه شوند. همان‌طور که اکوسیستم دیفای رشد می‌کند، احتمالن کاربران و توسعه‌دهند‌ه‌ها از ارایه محصولات معمولی وب ۲ دور شوند؛ بنابراین شرکت‌های اینترنتی سنتی برای رقابت با ماهیت غیرمتمرکز وب ۳ که کنترل و حریم خصوصی بیشتری را به کاربران ارایه می‌دهد، به تکامل مدل‌های تجاری خود نیاز خواهند داشت. در غیر این صورت، ممکن است سهم و جایگاه خود در بازار را از دست دهند.
ظهور زیرساخت‌های قوی برای صنعت دیفای در گوگل کلود، تقاضای زیادی برای راه‌حل‌های اختصاصی وب ۳ ایجاد می‌کند. پیامدهای مالی این تغییر قابل‌توجه است؛ شرکت‌های متکی‌به فناوری وب ۲ احتمالن در تلاش‌های تحقیق و توسعه برای همسویی با این روند، به سرمایه‌گذاری نهادی نیاز دارند و باید اطمینان داشته باشند که می‌توانند نیازهای در حال تحول صنعت را برآورده کنند. این تغییر همچنین ممکن است باعث افزایش تقاضا برای توسعه‌دهندگان بلاک‌چین شود، سپس به‌طرز عجیبی شکاف مهارتی در دنیای فناوری به‌دنبال داشته باشد.

ایجاد فرصت‌ها و چالش‌هایی برای بلاک‌چین و دی‌اپ‌ها (DApps)

تمرکز توجه گوگل و برنامه‌های آن روی بلاک‌چین و صنعت وب ۳، بدون شک فرصت‌ها و چالش‌هایی را برای این نوآوری‌ها نیز به همراه خواهد داشت.

فرصت‌ های یکپارچه‌ سازی بلاک‌چین و تسریع بهره‌وری از آن

Google node engine


با استفاده از موتور گره بلاک‌چین گوگل (Google’s Blockchain Node Engine) و زیرساخت‌های مقیاس‌پذیری شبکه پالیگان، کسب‌وکارها می‌توانند هر تراکنش را به‌طور امن ثبت و تایید کنند. این امر اصالت را تضمین می‌کند، تقلب را کاهش و اعتماد مصرف‌کننده را گسترش می‌دهد. به همین خاطر است که ادغام فناوری بلاک‌چین در مدیریت زنجیره تامین، فرصتی بی‌نظیر برای افزایش شفافیت و قابلیت ردیابی محسوب می‌شود. همچنین توجه گوگل روی بلاک‌چین می‌تواند صنایع مختلف دیگر، از داروسازی و مراقبت‌های بهداشتی گرفته تا کشاورزی را به این فناوری جذب کند و آن‌ها را به بهره‌برداری از بلاک‌چین سوق دهد.
بلاک‌چین می‌تواند اتوماسیون فرآیندهای قانونی را از طریق قراردادهای هوشمند امکان‌پذیر کند و توافق‌های ایمن، شفاف و به دور از دست‌کاری ارایه دهد. از‌این‌رو، توسعه‌دهنده‌های فناوری بلاک‌چین، به‌دنبال راه‌هایی برای استفاده از این فناوری در جهت جلوگیری از تقلب در سیستم‌های مبتنی‌بر رای‌گیری نظیر انتخابات ریاست‌جمهوری هستند. با موتور گره بلاک‌چین گوگل کلود، دسترسی به تمام این موارد سریع‌تر خواهد شد.
توسعه وب ۳ توسط گوگل، با رشد قلمرو مالی غیرمتمرکز نیز هماهنگ است و به آن سرعت بیشتری می‌دهد. زیرا با بلاک‌چین می‌توان خدمات مالی را بدون واسطه‌های سنتی انجام داد. قراردادهای هوشمند اجرا‌شده روی پلتفرم‌هایی مانند پالیگان می‌توانند وام‌دهی، وام‌گیری و عملیات تجاری را خودکار کنند. سپس مشارکت مالی را تقویت بخشند و راه‌های جدید سرمایه‌گذاری را توسعه دهند.

چالش‌هایی از این نوآوری‌ها که باید توسط گوگل کلود رسیدگی شوند

با وجود پیشرفت‌ها، مقیاس‌پذیری همچنان یک چالش کلیدی در پذیرش بلاک‌چین است. با وقوع تراکنش‌های بیشتر، ظرفیت شبکه‌های مبتنی‌بر این فناوری احتمالن تحت فشار قرار گیرد. این امر به‌ویژه برای بلاک‌چین‌های عمومی مانند اتریوم صادق است. از طرف دیگر، پایبندی به محیط‌های نظارتی متفاوت در حوزه‌های قضایی مختلف نیز یک مانع مهم تلقی می‌شود. مطابقت با قوانین حفاظت از داده‌ها، مقررات مالی و استانداردهای خاص صنعت، نیازمند بررسی دقیق خواهد بود.
طرح‌های گوگل کلود برای توسعه وب ۳ و تصاحب سهم اصلی در این صنعت نوظهور، باید به این پیچیدگی‌ها رسیدگی کند تا امکان پذیرش گسترده، به‌ویژه در صنایع تحت نظارت شدید مانند امور مالی و مراقبت‌های بهداشتی، فراهم شود. همچنین لازم به ذکر است که دستیابی به این سطح از پذیرش، به رابط‌های کاربرپسند و ادغام یکپارچه با فناوری‌های موجود وابسته است؛ پیچیدگی‌های ناشی‌از مدیریت کیف پول‌ها، امنیت کلید خصوصی و تایید تراکنش‌ها می‌تواند برای کاربران غیرفنی ترسناک باشد. گوگل کلود برای موفقیت در مسیر خود، باید پرکردن این شکاف‌ها را در اولویت قرار دهد.

چشم‌انداز اقدام‌های گوگل در راستای پذیرش وب ۳

شکی نیست که تلاش گوگل برای پذیرش وب ۳ نشان‌دهنده یک تغییر اساسی در فناوری است. همسویی استراتژیک این شرکت با فناوری‌های مبتنی‌بر بلاک‌چین و پلتفرم‌هایی مانند پالیگان، مشارکت فعالانه گوگل در تکامل اینترنت به‌سمت آینده‌ای غیرمتمرکز را نشان می‌دهد. موارد استفاده از پلتفرم‌های بر پایه وب ۳، در آینده بسیار زیاد خواهد بود؛ همان‌طور که پذیرش این حوزه رشد می‌کند، می‌توانیم تاثیر دگرگون‌کننده‌ای از آن بر صنایع مختلف از جمله مالی، زنجیره تامین، بازی و هویت دیجیتال پیش‌بینی کنیم.
ادغام بلاک‌چین در فرآیندهای روزمره این پتانسیل را دارد که کارایی را افزایش و هزینه‌ها را کاهش دهد. سپس روزنه‌های جدیدی را به روی نوآوری‌ها باز کند. در کنار همه‌ این قابلیت‌ها، تلاش‌های گوگل‌کلود در حمایت از استارت‌آپ‌ها و ایجاد زیرساخت برای توسعه‌دهنده‌های وب ۳، پرورش این اکوسیستم را برجسته می‌کند. سپس به‌نوبه خود، تقویت‌ نوآوری‌ها را سریع‌تر می‌کند و فضای وب ۳ را به‌سمت پذیرش همگانی سوق می‌دهد.

لینک کوتاه: https://www.bcamag.com/bit/6nqo
حسین قطبی
حسین قطبی
مقاله‌ها: 6

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *