پول شویی در جهان از چه کانال‌هایی صورت می‌گیرد؟ سهم یک‌درصدی رمزارزها

حجم پول شویی با استفاده‌از رمزارزها در سال 2022 حدود 23.8 میلیارد دلار بوده که تنها 1.19 درصد از کل پول شویی جهان را تشکیل می‌دهد.

سهم یک‌درصدی رمزارزها

اگر اهل فیلم و سریال باشید حتمن سریال معروف برکینگ‌بد (Breaking Bad) را تماشا کرده‌اید یا درباره آن شنیده‌اید، داستان این سریال درباره یک معلم شیمی است که به‌خاطر بهبود وضعیت مالی خود تصمیم می‌‌گیرد ماده مخدر شیشه تولید کند و درآمد حاصل از فروش آن را به‌طرز زیرکانه‌ای وارد سیستم مالی می‌کند، تماشای این سریال شما را از زیر و بم چگونگی پول شویی آگاه می‌کند.

عناوین این مقاله:

پول شویی(money laundering) تبدیل سود حاصل از خلافکاری و فساد به دارایی‌های به‌ظاهر مشروع است.

 پول‌شویان اغلب کسانی هستند که از قاچاق مواد مخدر، اختلاس، رشوه، قاچاق اسلحه و سایر راه‌های غیرقانونی کسب درآمد کرده‌اند و با شیوه‌های مختلف به پول شویی اقدام کرده و به‌دنبال «تمیز کردن» پول هستند.

پول شویی به‌طور معمول شامل سه مرحله است: جای‌گذاری، لایه‌بندی و یکپارچه‌سازی.

  •      در مرحله جای‌گذاری، پول حاصل‌از فعالیت‌های غیرقانونی وارد سیستم مالی قانونی می‌شود.
  •      در مرحله لایه‌بندی، منبع واقعی پول پنهان شده و ازطریق معاملات پیچیده و ترفندهای حسابداری به سایر حساب‌ها منتقل می‌شود.
  •       در مرحله یکپارچه‌سازی، به‌نظر می‌رسد که پول از منابع قانونی به‌دست آمده باشد و برای خرید دارایی‌ها یا سرمایه‌گذاری در کسب‌و‌کارها استفاده می‌شود.

پول شویی یکی‌از بزرگ‌ترین چالش‌های جامعه بشری است که باعث آسیب رساندن به اقتصاد، حکومت، امنیت و اخلاق می‌شود. پول شویی باعث تضعیف نظام بانکی، تحریف بازار، ترویج فساد، تقویت جرم و تاثیر منفی بر رفاه عمومی می‌شود. بنابراین، لازم است که همگان در جبهه مبارزه با پول شویی همکاری و از قوانین و ضوابط ضد پول شویی پیروی کنند.

پول شویی ریشه در دوران باستان دارد. برخی از تاجران و فرمان‌روایان چین و یونان باستان اموال خود را از ماموران ایالتی پنهان می‌کردند تا از پرداخت مالیات یا مصادره اموال جلوگیری کنند. آن‌ها همچنین اموال خود را به‌مناطق دوردست منتقل کرده و در کسب‌و‌کارهای مختلف سرمایه‌گذاری می‌کردند؛ اما پول‌شویی به‌عنوان یک جرم در قرن بیستم شکل گرفت.

پول شویی در دهه ۱۹۸۰ با جنگ بر سر مواد مخدر بین دولت‌ها و گروه‌های قاچاقچی به‌شدت گسترش یافت. بسیاری از کشورها قوانین ضد پول شویی را تصویب کردند تا از جرم‌های وابسته‌به مواد مخدر جلوگیری کنند.

برخی از مواردی که ممکن است به پول شویی منجر شود، عبارت‌است از:

  • – قاچاق مواد مخدر، اسلحه، انسان و کالا
  • – رشوه، اختلاس، تقلب و سواستفاده از قدرت
  • – تامین مالی تروریسم، جنگ و فعالیت‌های اشاعه‌ای
  • – قمار، قوادی، فحشا و سایر جرم‌های علیه اخلاق
  • – فرار مالیاتی، تخلفات بانکی و مالی

پول‌شویان با استفاده از روش‌های مختلف سعی می‌کنند پول‌های کثیف خود را به دارایی‌های به‌ظاهر مشروع تبدیل کرده و آن‌ها را به چرخه اقتصاد وارد کنند. برخی از روش‌های پول شویی عبارتند از:

  • – خرید و فروش املاک و مستغلات، طلا، جواهر و سایر کالاهای باارزش
  • – سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها، بورس، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سایر نهادهای مالی
  • – استفاده از حساب‌های بانکی، حواله‌جات، چک‌ها و سایر وسایل پرداخت الکترونیک
  • – استفاده از نظام بانکداری موازی یا سیستم‌های غیررسمیِ انتقال ارزش مانند حواله

شکل‌گیری سازمان اف‌ای‌تی‌اف

سازمان بین دولتی اف‌ای‌تی‌اف (FATF) یا گروه بین‌المللی اقدام ویژه مالی، در سال ۱۹۸۹ تاسیس شد تا استانداردهای بین‌المللی برای مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم تعیین کند.

این گروه ۴۰ توصیه را برای کشورهای عضو و غیرعضو خود منتشر کرده که شامل موارد زیر است:

  • – تعریف و مجازات پول شویی به‌عنوان یک جرم مستقل
  • – اجرای اقدامات پیشگیرانه و نظارتی بر نهادهای مالی و غیرمالی
  • – انجام ریسک‌شناسایی و ارزیابی ملی
  • – انجام شناسایی و بررسی مشتریان
  • – نظارت بر حساب‌های سیاسی‌کاران
  • – گزارش دادن معاملات مشکوک به مرکز اطلاعات مالی
  • – حفظ و ذخیره اطلاعات و سوابق مالی
  • – تبادل اطلاعات و همکاری بین نهادهای داخلی و خارجی
  • – تحریم‌های مالی هدفمند علیه فرد، گروه یا کشور
  • – تاسیس نظام قضایی و حقوقی مناسب برای پاسخگویی به جرایم مالی
  • – آموزش و آگاه‌سازی کارکنان و مسوولان نهادهای مالی و غیرمالی

سازمان بین دولتی اف‌ای‌تی‌اف در سال ۱۹۸۹ تاسیس شد تا استانداردهای بین‌المللی برای مبارزه با پول شویی و تامین مالی تروریسم تعیین کند

برخی از مواردی که می‌توان به‌عنوان پول شویی های بزرگ در تاریخ ذکر کرد عبارتند از:

پول شویی«دانسکه بانک» (Danske Bank) دانمارک:

این بانک در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ مسوول جابه‌جایی غیرقانونی حدود ۲۰۰ میلیارد یورو از کشورهای سابق شوروی به اروپا و جهان بود. این پول شویی به‌عنوان بزرگترین پول شویی تاریخ اروپا شناخته شده است و رییس این بانک نیز استعفا داد.این بانک یکی‌از بزرگ‌ترین بانک‌های دانمارک است که در سال‌های اخیر درگیر رسوایی پول شویی بزرگی شد.این پول‌شویی باعث شد که کمیسیون اروپا، دولت‌های دانمارک و استونی و مقام‌های آمریکایی تحقیقات گسترده‌ای را درباره فعالیت‌های این بانک آغاز کنند. همچنین گزارش شده است که یک زن اهل لیتوانی به مشارکت در پول‌شویی حدود ۴.۱ میلیارد دلار ازطریق شعبه بانک دانسکه در استونی اعتراف کرده است.

پول‌های جابه‌جا‌شده در پول‌شویی دانسکه بانک به کشورها و مناطق مختلفی رفتند. برخی از آن‌ها عبارتند از:

اروپا:

پول‌های غیرقانونی از کشورهای سابق شوروی به حساب‌های مخفی در اروپا وارد شدند. برخی از این حساب‌ها در بانک‌های بزرگ اروپایی مانند بانک دوچه (Deutsche)، بانک نوردها (nordic investment bank)، بانک سپا (SEPA) قرار داشتند.

آمریکا:

پول‌های غیرقانونی به حساب‌های شرکت‌های مجازی در آمریکا منتقل شدند. برخی از این شرکت‌ها در دلاور، نوادا و وایومینگ ثبت شده بودند.

چین:

پول‌های غیرقانونی به حساب‌ شرکت‌های چینی در هنگ‌کنگ و ماکائو منتقل شدند. برخی از این شرکت‌ها در حوزه‌های مختلف مانند تجارت، سرمایه‌گذاری، توریسم و بازاریابی فعال بودند.

برخی از افراد و گروه‌هایی که در این پول شویی نقش داشتند عبارتند از:

مدیران و کارمندان شعبه استونی دانسکه بانک:

آن‌ها مسوول پذیرش و انتقال پول‌های غیرقانونی از کشورهای سابق شوروی به حساب‌های مخفی در اروپا و جهان بودند. آن‌ها همچنین از اعمال قوانین و مقررات مربوط‌به پول شویی سرپیچی کردند و به ناظران خود گزارش‌های نادرست دادند.

مشتریان شعبه استونی دانسکه بانک:

آن‌ها شامل شرکت‌ها و افراد حقیقی و حقوقی بودند که پول‌های حاصل از فعالیت‌های غیرقانونی مانند قاچاق مواد مخدر، تسلیحات، فساد و تحریم‌زدایی را به حساب‌های خود در شعبه استونی دانسکه بانک واریز می‌کردند. برخی از این مشتریان شامل گروه‌های تحت تاثیر روسیه مانند حزب «روسیه عادل» (A Just Russia – For Truth) بودند.

پول شویی رختشویخانه‌های آل‌کاپون (Al Capone):

آل‌کاپون یکی از معروف‌ترین تبهکاران آمریکایی در دوران ممنوعیت فروش الکل در دهه ۱۹۳۰ بود. او با خریداری شمار زیادی از رختشویخانه‌های سکه‌ای، پول حاصل از قاچاق الکل و سایر جرم‌های خود را به نام درآمد کسب‌شده از فعالیت این رختشویخانه‌ها به چرخ اقتصاد رسمی وارد می‌کرد.

پول شویی بانک لبنان:

در سال ۲۰۱۶، مقام‌های آمریکایی چندین نفر را به‌جرم پول شویی حدود ۳۷۳ میلیون دلار از طرف حزب‌الله لبنان دستگیر کردند. آن‌ها با استفاده از شبکه‌ای از شرکت‌های مجازی و حساب‌های بانک لبنان، پول حاصل از قاچاق مواد مخدر و تسلیحات را به حساب‌های حزب‌الله منتقل می‌کردند.

پول شویی در جهان از چه کانال‌هایی صورت می‌گیرد؟

پول‌شویی در جهان از چه کانال‌هایی صورت می‌گیرد؟
پول‌شویی در جهان از چه کانال‌هایی صورت می‌گیرد؟

آمار دقیق درباره پول شویی در جهان وجود ندارد، چون این فعالیت غیرقانونی و پنهان است، به همین دلیل آمار رسمی و قابل اعتمادی در این زمینه نیست؛ اما برخی منابع می‌توانند تخمین‌هایی را ارایه دهند؛ برای مثال:

یک گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) در سال ۲۰۱۴ برآورد کرده است که حجم پول شویی در جهان بین دو تا پنج درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) جهان است، یعنی ۸۰۰ میلیارد تا ۲۰۰۰ میلیارد دلار.

پول شویی ازطریق رمزارز

یک مطالعه در سال ۲۰۲۲ توسط شرکت چین‌‌آنالیز (Chainalysis) نشان داده است که حجم پول شویی با استفاده‌از رمزارزها در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۳.۸ میلیارد دلار بوده؛ این عدد تنها ۱.۱۹ درصد از کل پول‌شویی جهان را تشکیل می‌دهد که نسبت‌به سال ۲۰۱۸، ۸۵۰ درصد و نسبت به سال ۲۰۲۱، ۶۸ درصد افزایش یافته است.

از آن‌جایی که ارزهای دیجیتال درجه بالایی از ناشناس بودن را ارایه می‌دهند که اغلب در سیستم مالی سنتی دست‌نیافتنی است، مجرمانی را که به‌دنبال پول شویی از فعالیت‌های غیرقانونی هستند، به خود جذب کرده‌اند.

رمزارزها برای پول شویی مناسب هستند چون ویژگی‌هایی مانند غیرمتمرکز بودن، رمزنگاری پیچیده، ناشناسی و غیرقابل ردیابی بودن معاملات را دارند.

این ویژگی‌ها باعث می‌شود که افراد مجرم بتوانند منشا غیرقانونی پول‌های خود را پنهان کرده و آن‌ها را به‌صورت رمزارز تبدیل، منتقل یا استفاده کنند. برخی از مثال‌های پول شویی رمزارز در سطح جهانی عبارتند از:

۱-کشف یک فقره پول‌شویی به‌مبلغ ۱۱۴ میلیون پوند به‌صورت رمزارز در واحد پول‌شویی پلیس متروپولیتن در بریتانیا. این بزرگ‌ترین پول شویی به‌وسیله رمزارز در جهان بوده است.

۲- در آمریکا، یک فرد سوئدی به نام «راجر نیلس-جوناس کارلسون» (Roger Nils-Jonas Karlsson)، برای تقلب امنیتی و پول شویی که به بهره‌برداری از هزاران قربانی با مبلغ ۱۶ میلیون دلار منجر شده بود، به ۱۵ سال زندان محکوم شد. او قربانیان را برای خرید سهام در یک طرح سرمایه‌گذاری با استفاده از رمزارز فریب داده بود.

۳- در چین، مراجع قضایی بیش از ۱۱۰۰ مظنون را به‌جرم استفاده از رمزارز برای پول‌شویی غیرقانونی ازطریق تماس‌های تلفنی و اینترنتی دستگیر کرده‌اند.

پول‌شویی ازطریق پول نقد

یکی از روش‌های پول شویی که مجرمان و خلافکاران از آن استفاده می‌کنند، پول نقد است که تقریبن مطمین‌ترین روش برای وارد کردن پول‌های کثیف به سیستم مالی قانونی به شمار می‌رود. آمار دقیقی از میزان پول‌شویی ازطریق پول نقد وجود ندارد؛ اما به جرات می‌توان گفت اصلی‌ترین شیوه پول شویی تبهکاران استفاده از پول نقد است.

پول شویی ازطریق طلا

بر اساس برخی منابع، طلا یکی از رایج‌ترین ابزارهای پول‌شویی است که تبهکاران، قاچاقچیان، تروریست‌ها و سایر عوامل غیرقانونی برای پنهان کردن منشا پول خود از آن استفاده می‌‌کنند. برخی از دلایل محبوبیت طلا در پول‌شویی عبارتند از:

  • – طلا دارای ارزش بالا و حجم کم بوده و به‌راحتی قابل حمل و جابه‌جایی است.
  • – طلا دارای بازار جهانی بوده و در هر کشوری قابل خرید و فروش است.
  • – طلا دارای قابلیت تبدیل به سایر فرم‌ها و شکل‌های مختلف است، مانند سکه، جواهر، نگین و حتی پودر.
  • – طلا دارای خاصیت مقاومت در برابر عوامل خورنده و فرسایش است و به‌راحتی قابل شناسایی نیست.
  • – طلا دارای قابلیت تقسیم به قطعات کوچک‌تر است و هر قطعه ارزش خود را دارد.
  • – طلا دارای قابلیت تقلب و تغییر شناسه است، مانند تغییر علامت‌گذاری، شماره سریال، نشان تولیدکننده یا کشور مبدا.

بر اساس گزارش سال ۲۰۱۵ گروه بین‌المللی اقدام ویژه مالی، حجم پول‌شویی با طلا در جهان بین ۱۲۰ تا ۲۴۰ میلیارد دلار برآورد شده است. البته این آمار فقط شامل پول‌شویی با طلا به‌صورت فیزیکی است و سایر روش‌های پول‌شویی با طلا را شامل نمی‌شود. همچنین برخی منابع دیگر آمار متفاوتی را ارایه می‌دهند. برای مثال، براساس یک گزارش منتشرشده در سال ۲۰۱۹ توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، حجم پول‌شویی با طلا در جهان در سال ۲۰۱۶ بالغ‌بر ۳۰۰ میلیارد دلار بوده است.

پول شویی ازطریق سهام

پول‌شویی به‌وسیله سهام یکی‌از روش‌های پول‌شویی است که در آن، خلافکاران با استفاده از شرکت‌های پوششی، سهام شرکت‌های مختلف را می‌خرند یا می‌فروشند تا پول حاصل‌از فعالیت‌های غیرقانونی خود را به‌صورت قانونی نشان دهند.

این روش به‌طور معمول با استفاده از بازارهای سرمایه‌ای کم‌نظارت یا غیررسمی انجام می‌شود که کنترل و نظارت بر آن‌ها دشوار است. برخی از تکنیک‌های پول‌شویی به‌وسیله سهام عبارتند از:

  • – خرید‌وفروش سریع سهام با قیمت‌های تغییرپذیر برای افزایش حجم معاملات و پنهان کردن منشا پول.
  • – خرید‌وفروش سهام با قیمت‌های توافقی بین خریدار و فروشنده بدون رقابت بازار.
  • – خرید‌وفروش سهام با استفاده از حساب‌های مجازی یا مخفی که هویت صاحب آن‌ها شناسایی نمی‌شود.
  • – خرید‌وفروش سهام با استفاده از شرکت‌های پوششی که در کشورهای پناهگاه مالیاتی ثبت شده‌اند.

پول شویی ازطریق دولت‌ها

پول‌شویی ازطریق دولت‌ها
پول‌شویی ازطریق دولت‌ها

پول‌شویی توسط دولت‌ها یکی‌از روش‌های تخلف مالی و فساد سیاسی است که در آن، دولت‌ها یا مقام‌های حکومتی با استفاده از قدرت و نفوذ خود، پول حاصل از فعالیت‌های غیرقانونی یا غیرشفاف را به‌صورت قانونی نشان داده و به حساب‌های خود یا شرکت‌های وابسته به خود منتقل می‌کنند. برخی از روش‌های پول‌شویی توسط دولت‌ها عبارتند از:

  • – استفاده از شرکت‌های پوششی که در کشورهای پناهگاه مالیاتی ثبت شده‌اند و هویت صاحبان واقعی آن‌ها شناسایی نمی‌شود.
  • – استفاده از بانک‌های دولتی یا خصوصی که تحت نظارت یا حمایت دولت هستند و قوانین ضد پول‌شویی را رعایت نمی‌کنند.
  • – استفاده از قراردادهای عمومی یا خصوصی که با قرار دادن شرط‌های نامعقول یا تغییر قرارداد در طول اجرای آن، مبالغ بالقوه را به حساب‌های شخصی یا شرکت‌های مورد علاقه منتقل می‌کنند.
  • – استفاده از سامانه‌های حسابرسی یا نظارت مالی که با تحریف گزارش‌ها یا افشا نکردن اطلاعات، منشا پول را پنهان می‌کنند.

پول شویی در ایران

پول‌شویی در ایران یکی از مشکلات جدی و پیچیده‌ای است که باعث آسیب‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی شده‌‌است. برخی از عوامل موثر بر گسترش پول‌شویی در ایران عبارتند از:

  • – نبود نظام بانکی و مالی شفاف و مطابق با استانداردهای بین‌المللی
  • – نبود نظام حسابرسی و نظارت مالی مستقل و قوی
  • – نبود قوانین و مقررات کافی و کارآمد برای مبارزه با پول‌شویی
  • – نبود همکاری و هماهنگی بین دستگاه‌های قضایی، اجرایی و نظارتی
  • – نبود تعامل و تعاون با سازمان‌ها و موسسه‌های بین‌المللی در زمینه مبارزه با پول‌شویی
  • – وجود فعالیت‌های غیرقانونی و خلافکارانه مانند قاچاق کالا، ارز، مواد مخدر و سلاح.
  • – وجود فساد و رانت در بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی
  • – وجود تحریم‌های اقتصادی و سیاسی علیه ایران

بزرگ‌ترین پول‌شویی در ایران مربوط به پرونده‌ای است که در سال ۱۳۹۱ به «پول‌شویی ۳۰۰۰ میلیارد تومانی» شهرت یافت. در این پرونده، گروهی از متهمان با استفاده از شبکه‌ای از شرکت‌های پوششی و حساب‌های بانکی، مبلغ عظیمی را ازطریق خرید و فروش سکه، طلا، دلار و سایر ارزهای خارجی شستند و به حساب‌های خود یا شخص ثالث منتقل کردند.

این پرونده با تحقیقات دادستان تهران و با همکاری بانک مرکزی، سازمان بازرسی کل کشور، سازمان اطلاعات و امنیت ملی و ناجا روشن شد و ۳۲ نفر به‌عنوان متهم اصلی شناسایی و دستگیر شدند.

برخی از متهمان دارای سابقه قضایی بودند و بعضی رابطه خونی با چهره‌های سیاسی و قضایی معروف داشتند.

این پرونده با تاخیر‌ و تغییر زیاد در دادگاه‌های مختلف قضایی رسیدگی و درنهایت حکم نهایی آن در سال ۱۳۹۶ صادر شد. براساس حکم دادگاه، ۱۵ نفر به حبس ابد و ۱۷ نفر به حبس تعزیری محکوم شدند.

چگونه می‌توان از پول شویی جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از پول‌شویی، لازم است همکاری و هماهنگی بین نهادهای داخلی و بین‌المللی در زمینه تدوین و اجرای قوانین و مقررات ضد پول‌شویی صورت گیرد. همچنین باید از فناوری‌های نوین و الکترونیک برای رصد و ردیابی تراکنش‌های مشکوک و پنهان کردن منشا پول استفاده شود. برخی از راه‌های موثر برای جلوگیری از پول‌شویی عبارتند از:

  • – تشدید نظارت بر بازارهای سرمایه‌ای و بانک‌های داخلی و خارجی
  • – تعریف و تعقیب جرم پول‌شویی به‌عنوان یک جرم مستقل
  • – تشکیل سازمان‌های مستقل و قابل اعتماد برای حسابرسی و نظارت مالی
  • – تبادل اطلاعات و همکاری با سازمان‌های بین‌المللی مانند FATF و OECD
  • – آگاه‌سازی و آموزش عموم مردم و کارکنان بخش‌های حساس درباره خطرها و علامت‌های پول‌شویی
  • – استفاده از بانکداری الکترونیک برای شناسایی الگوهای تراکنش‌های غیرعادی و نامتعارف

نقش ارزهای دیجیتال در پول شویی

با این‌که می‌توان از رمزارزها برای مقاصد غیرقانونی استفاده کرد؛ اما به‌طور کلی، استفاده از بیت‌کوین و رمزارزهای دیگر برای پول‌شویی و سایر جرایم، به نسبت پول نقد بسیار پراکنده‌تر است.

در سال ۲۰۱۹، تنها مبلغی به‌ارزش ۸۲۹ میلیون دلار بیت‌کوین (BTC) در دارک‌وب (Dark Web) خرج شد (۰.۵ درصد کل بیت‌کوین‌ها). تکنولوژی بلاک‌چین تمام تراکنش‌ها را ثبت می‌کند؛ درنتیجه ریسک جرایم مالی در رمزارزها مثل پول‌شویی با بیت‌کوین، قابل مدیریت است.

نقش بسیاری از «خدمات ارسال پول» (MSB) در زمینه جلوگیری از پول‌شویی و دیگر جرایم بلاک‌چینی نامعلوم است؛ آن‌ها ممکن است هنوز ندانند که چگونه به‌درستی فرآیندهای ضد پول‌شویی مثل احراز هویت را اجرا کنند. در این‌گونه موارد، خدمات ارسال پول، ترجیح می‌دهد به جای مقابله با این مساله‌ها آن‌ها را نادیده بگیرد.

در حالی‌که مجرمان به فریب کاربران ادامه می‌دهند و پول‌های آن‌ها را استثمار می‌کنند، پول‌شویی می‌تواند ازطریق ابزارهایی که با اطلاعات تراکنش‌های مشتری همخوانی دارد، انجام شود. این قضیه، شناسایی مشتریان پرریسک را برای خدمات ارسال پول ساده‌تر می‌کند.

برخی از مواردی که برجسته‌ترین روش‌های پول‌شویی شامل آن‌ها می‌شود، به شرح زیر است:

۱) دست‌اندرکاران

خدمات میکسر (Mixer) که با نام دست‌اندرکاران شناخته می‌شود، می‌تواند جداسازی رمزارزهای غیرقانونی را به‌طور موثر انجام دهد. میکسرها این رمزارزها را تقسیم می‌کنند و از چند آدرس مختلف عبور می‌دهند و سپس دوباره آن‌ها را ترکیب می‌کنند. این کار باعث می‌شود که یک رمزارز تمیز و قانونی، که کارمزد آن نیز پرداخت شده، به وجود بیاید.در بیشتر موارد پول‌شویی،‌ رمزارز به‌صورت قانونی در یک کیف پول قرار دارد. سپس قبل از قرار گرفتن در کیف پول مقصد در دارک‌وب، از یک کیف پول دارک‌وب دیگر عبور می‌کند. همین قضیه باعث می‌شود که رمزارز به‌قدری تمیز و قانونی شود، که بتوان آن را به دنیای قانونی برگرداند و در صرافی معامله یا به ارز فیات تبدیل کرد.

۲) صرافی‌های غیرقانونی

یکی دیگر از راه‌هایی که مجرمان از آن برای پول‌شویی رمزارزها استفاده می‌کنند، صرافی‌های غیرقانونی است؛ صرافی‌هایی که با قوانین ضد پول‌شویی سازگار نیستند و احراز هویت مناسبی انجام نمی‌دهند. تبدیل مداوم یک نوع رمزارز به یک رمزارز دیگر، آن را به یک رمزارز قانونی می‌کند،‌ که مجرمان درنهایت آن را به یک کیف پول خارج از صرافی انتقال می‌دهند.در مواردی نادر، مجرمان ممکن است رمزارز را به پول فیات تبدیل کنند؛ اما این‌که بازارهای فیات به صرافی‌های غیرقانونی سرویس دهند، غیرمعمول است.

۳) شبکه‌های همتا‌به‌همتا

برای کاهش ریسک پول‌شویی با بیت‌کوین،‌ خیلی از مجرمان از شبکه‌های همتابه‌همتای غیرمتمرکز (Peer-To-Peer Network) که غالبن بین‌المللی هستند استفاده می‌کنند. در این‌جا، آن‌ها می‌توانند از واسطه‌های نامشکوک برای ارسال دارایی‌هایشان به مقصد استفاده کنند.بیشتر طرح‌های پول‌شویی با رمزارزها، ازطریق صرافی‌هایی انجام می‌شود که واقع‌در کشورهایی هستند که قوانین ضد پول‌شویی خاصی ندارند. این‌جاست که مجرمان می‌توانند رمزارز خود را به پول فیات تبدیل کنند و با آن کالاهای لوکس مثل اتومبیل‌های گران‌قیمت و خانه‌های اشرافی بخرند.

۴) دستگاه‌های خودپرداز رمزارز

تا سپتامبر سال ۲۰۱۹، حدود ۵.۵ میلیون دستگاه خودپرداز رمزارز در سراسر جهان وجود داشت. این دستگاه‌ها که همواره به اینترنت متصل هستند، به هر کسی اجازه می‌دهند که با یک کارت اعتباری، بیت‌کوین بخرد. به‌علاوه، ممکن است این دستگاه‌ها قابلیت دوجهته برای تبدیل بیت‌کوین به پول نقد، با استفاده از آدرس قابل اسکن را نیز داشته باشند.خودپردازهای بیت‌کوین همچنین می‌توانند واریز پول نقد با استفاده از کد QR (که در یک صرافی سنتی اسکن شده و برای برداشت بیت‌کوین و دیگر رمزارزها استفاده می‌شود) را پشتیبانی کنند.قوانینی که توسط موسسه‌های مالی اجرا می‌شود تا یک نسخه از مشتریان و تراکنش‌های آن‌ها را داشته باشند، در هر کشور متفاوت است و بیشتر اوقات بسیار ضعیف اجرا می‌شود. بنابراین مجرمان می‌توانند از این ضعف اجرای قانون برای پول‌شویی استفاده کنند.

۵) کارت‌های پیش‌پرداخت

کارت‌های اعتباری پیش‌پرداختی که موجودی آن‌ها به‌صورت رمزارز است، یک راه دیگر برای پول‌شویی است.این کارت‌ها می‌توانند برای فعالیت‌های مجرمانه مختلفی به کار روند یا برای معامله با دیگر رمزارزها استفاده شوند.

۶) قمار و سایت‌های بازی

قماربازی آنلاین و سایت‌ بازی‌های آنلاینی که بیت‌کوین و دیگر رمزارزها را به‌عنوان روش پرداخت قبول می‌کنند، یکی دیگر از طرح‌های پول‌شویی هستند.کریپتو می‌تواند برای خرید اعتبار یا چیپ‌های مجازی استفاده شود، که کاربران می‌توانند پس از چند تراکنش کوچک، دوباره آن‌ها را خارج کنند.

راه‌حل‌های ضد پول شویی برای خدمات ارسال پول

خدمات ارسال پول وظیفه دارند پول‌شویی را طوری کنترل کنند که با چهارچوب‌های قوانین ضد پول‌شویی کشورهای مختلف سازگار باشد. رعایت کردن قوانین می‌تواند به خدمات ارسال پول کمک کند که از پول‌شویی با رمزارزها جلوگیری کند.

پافشاری بر فرآیند ضد پول‌شویی و سیستم‌های متمرکزسازی و پیروی از قوانین، همچنین می‌تواند باعث شود که یک تجارت با کاربران زیاد، درصورت رعایت نکردن قوانین، متحمل ضرر و زیان فراوان شود.

خبر خوب این است که متمرکزسازی و پیروی از قوانین می‌تواند افکار منفی را از پول‌شویی با رمزارزها پاک کند. قوانین ضد پول‌شویی مثل تایید هویت برای هر تراکنش، می‌تواند ریسک احتمال پول‌شویی را بسیار کمتر کند.

تا زمانی‌که تراکنش‌های مخفی روش اصلی پول‌شویی با رمزارزهاست، پافشاری بر ثبت و ذخیره تراکنش‌ها در بلاک‌چین می‌تواند خطرات پول‌شویی را خنثی کند. چون در بلاک‌چین زنجیره تراکنش‌ها قابل پیگیری است و مخفی کردن تراکنش‌ها دشوار می‌شود.

نقش سیستم مالی، بانک‌ها و دولت‌ها در پول شویی

تا این‌جا کانال‌هایی که ازطریق آن پول‌شویی صورت می‌گرفت را نام بردیم، حال می‌خواهیم مقصر اصلی پول‌شویی را به شما معرفی کنیم؛ «سیستم مالی قانونی».

سیستم مالی و پشت سر آن بانک که دولت‌ها به‌واسطه اعتماد مردم آن را مدیریت می‌کنند، می‌تواند پول چاپ کند، تورم ایجاد کند، به هر کس که دلش بخواهد وام و اعتبار بدهد، پول را هرجا که دلش بخواهد خرج کند و در آخر مجالی فراهم کند برای تبهکاران که دارایی‌های به‌دست‌آمده از خلاف را وارد سیستم مالی و بانک حاصل از مدیریت ناصحیح دولت‌ها کنند.

قر‌ن‌هاست که اختیار سیستم مالی یا بهتر بگوییم «سیستم اعتماد مردمی» از آن حکمرانان بوده است. خلافکاران، دارایی‌های نامشروع خود را به‌راحتی از میان ناکارآمدی‌ها و ضعف‌های این سیستم مالی سنتی عبور می‌دهند و هیچ‌کس هم نمی‌فهمد، به‌طوری که آمار مربوط به پول‌شویی هیچ‌گاه منتشر نمی‌شود و این اعداد صرفن گمانه‌زنی است، اصلن از کجا معلوم برخی از پول‌شویی‌های کلان تحت نظارت کامل دولت و بانک‌ها نباشد؟

لینک کوتاه: https://www.bcamag.com/bit/16mx
حسین عسکری
حسین عسکری
مقاله‌ها: 5

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *