ثبت ماینرها در سامانه جامع تجارت الزامی شد

معضل تامین انرژی ماینرها با تعرفه معقول؛ طبق مصوبه‌ سامانه جامع تجارت، دستگاه‌های استخراج رمزارز باید از این سامانه شناسه کالا و کد رهگیری دریافت کنند.

تامین انرژی ماینرها با تعرفه معقول، معضل اصلی فعالان

اخیرا مصوبه‌ای در خصوص ثبت ماینرها در سامانه جامع تجارت ارایه شده که بر اساس آن، تا پایان خرداد ماه فرصت داده شده دستگاه‌های استخراج رمزارز در این سامانه، شناسه کالا و کد رهگیری دریافت کنند. 

بر اساس طرح جدیدی که در تاریخ دهم خرداد با حضور کارشناسان نهاد نظارتی، کارشناسان دفتری فناوری اطلاعات وزارت صمت، انجمن بلاک‌چین و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور تصویب شد، دستگاه‌های استخراج رمزارز تا پایان خرداد ماه فرصت دارند در سامانه جامع تجارت ثبت شده و شناسه کالا و کد رهگیری دریافت کنند. مهلت این ثبت‌نام تا تاریخ ۳۰ خرداد تعیین شده است و پس از این تاریخ، با متخلفان برخوردهای قضایی انجام می‌شود.

این طرح شامل کسانی است که در زمینه خرید و فروش، استفاده از ماینر یا نگهداری در انبار، واردات یا تولید دستگاه‌های استخراج رمزارز فعالیت می‌کنند. از طرفی، لازم است ذکر شود که سالم یا خراب بودن دستگاه‌ها تفاوتی ایجاد نمی‌کند و باید همگی در سامانه جامع تجارت ثبت شوند.

این تصمیم بر اساس تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز گرفته شده است. در بخش مذکور از این قانون، بر غیرقانونی بودن خرید، فروش، حمل و نگهداری کالاهای قاچاق تاکید شده است. بر اساس این تصمیم اتخاذشده، دستگاه‌هایی هم که پیش از تصویب این قانون تهیه شده‌اند نیز باید در سامانه جامع تجارت ثبت شوند و کد رهگیری دریافت کنند.

در خصوص مصوبه ثبت دستگاه‌های ماینر در سامانه جامع تجارت، مصاحبه‌ای با افشین آشوری، رییس کمیسیون رمزارز نصر کشوری انجام شده که در ادامه به آن می‌پردازیم.

دریافت کد رهگیری برای ماینرها الزامی شد

افشین آشوری در توضیح مصوبه اخیر مربوط به دریافت کد رهگیری توسط ماینرها توضیح داد: «قانون تبصره ۴ ماده ۱۸ برای دستگاه‌های ماینر از تاریخ اول اسفند ۱۴۰۰ لازم‌الاجرا شده است و تمامی کسانی که دستگاه‌های ماینر دارند، باید آن را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند. بر اساس این مصوبه، تمامی دستگاه‌ها، چه آن‌هایی که مجوز دارند و چه ندارند، باید این ثبت را انجام دهند. طبق این روند، کد شناسایی به ماینرها اختصاص داده می‌شود.»

وی در خصوص علت ثبت این دستگاه‌ها خاطرنشان کرد: «بر اساس این قانون، تمامی دستگاه‌ها و ماشین‌آلاتی که از خارج از کشور وارد می‌شوند، باید در سامانه جامع تجارت ثبت شوند و کد رهگیری دریافت کنند. ماینرها نیز دستگاه‌های مربوط به صنعت رمزدارایی‌ها هستند که باید این کار را انجام دهند.»

رییس کمیسیون رمزارز نصر کشوری در ادامه اظهار کرد: «با این‌که از پایان سال ۱۴۰۰ این قانون لازم‌الاجرا شده بود، تا پایان خرداد ماه به این ماینرها برای ثبت دستگاه خود فرصت داده شده است. اگر فردی بخواهد این دستگاه را به کسی واگذار کند یا به همین ترتیب این رویه ادامه داشته باشد، افراد جدید نیز باید این ثبت را در سامانه جامع تجارت انجام دهند. همچنین، حتی اگر کسی ماینرها را در انباری نگهداری می‌کند و از آن استفاده نمی‌کند نیز باید این ثبت را انجام دهد و کد رهگیری برای دستگاه خود دریافت کند.»

جدا از این بحث، سوالی که برای بسیاری از افراد مطرح می‌شود این است، با وجود این‌که کشورهای سراسر جهان به سرعت به سمت اقتصاد دیجیتال حرکت می‌کنند و از طرفی نیز ایران تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد و به راحتی می‌تواند از رمزارزها برای تجارت خارجی خود و دور زدن این تحریم‌های ظالمانه استفاده کند، چرا مقامات به این اندازه در این زمینه به کندی حرکت می‌کنند و چندگانگی در این حوزه به وضوح دیده می‌شود؟

معضل تامین انرژی مصرفی برای ماینرها

افشین آشوری با اشاره به این‌که اصل موضوع برای فعالان حوزه رمزدارایی‌ها در ایران، بحث تامین انرژی مصرفی ماینرها است، توضیح داد: «اکنون می‌گویند که صنایع باید خودتامین شوند و خودشان برق مصرفی خود را تولید کنند. ما تنها صنعتی بودیم که از سه سال پیش، به پیشنهاد بنده که بسیاری از صنعتگران نیز با آن مخالف بودند، گفتیم به این صنعت یک مقدار معین برای تامین انرژی برق، گاز تخصیص دهید و ارز حاصل از استخراج که ارز غیرقابل تحریم بوده و به صورت نقد و آنی در دست دولت است، از آن در تجارت خارجی استفاده کنید.»

وی با انتقاد به وضعیت تامین برق ماینرها در کشور اذعان داشت: «ما به عراق، گاز و برق داده‌ایم و هنوز هم نتوانسته‌ایم پول آن را دریافت کنیم. ارقام مختلفی از میزان این طلب ارایه می‌شود که نمی‌دانیم کدام صحت دارد. ما بارها گفته‌ایم که برای صنعت رمزدارایی‌ها انرژی با تعرفه معقول ارایه دهید، اما متاسفانه برای این صنعت، انرژی را به قیمت انرژی صادرشده به ترکیه می‌دهند که این کشور بسیاری از مواقع پولی نیز به ایران پرداخت نمی‌کند. این صنعت، لوکوموتیو اقتصاد دیجیتال است. هوش مصنوعی نیز در کنار  بلاک‌چین و کریپتو کامل می‌شود و در داخل کشور، اجازه ندادند که این صنعت به خوبی رشد کند.»

رییس کمیسیون رمزارز نصر کشور در ادامه گفت: «در حال حاضر، صنایعی که آلاینده نیز هستند، برق و گاز یارانه‌ای دریافت می‌کنند و آنها برق را خود تامین نمی‌کنند. چنین صنایعی، مشکلاتی از قبیل آلودگی زیست‌محطی، بیماری‌ها و … را نیز به بار می‌آورند، اما به راحتی به آنها برق یارانه‌ای ارایه می‌شود. سوالی که پیش می‌آید این است که چرا همین برق یا معادل آن گاز یارانه‌ای را به صنعت رمزدارایی‌ها نیز نمی‌دهند؟ چرا این صنعت را با صنایع دیگر متمایز کرده‌اند؟»

افشین آشوری با ذکر این‌که ما از کمیسیون صنایع مجلس، این درخواست را داریم که فقط به فولادی‌ها و صنایع آلاینده توجه نکنند، اظهار کرد:

صنعت استخراج رمزدارایی‌ها، مهجور در مجلس

وی در خصوص لزوم توجه مقامات به صنعت رمزارزها گفت: «مجلس جاری در مورد صنعت استخراج رمزدارایی‌ها بسیار ضعیف و منفعلانه عمل کرده است. کمیسیون صنعت معدن و تجارت باید نگاه ویژه‌ای به این صنعت داشته باشد که متاسفانه تا کنون این توجه انجام نشده است.»

رییس کمیسیون رمزارز نصر کشوری با انتقاد به کم‌توجهی به این صنعت در کشور، متذکر شد: «صنعت رمزدارایی‌ها در ایران صنعت نوپایی است و افراد زیادی هنوز سواد آن را ندارند، اما نمی‌توان جلوی تکنولوژی را گرفت، به خصوص صنعت پرتابلی مانند صنعت استخراج. اگر در این زمینه به درستی عمل می‌شد، مقدار انرژی معقول با قیمت مناسب ارایه می‌شد، اکنون شاهد پیشرفت قابل توجهی بودیم و از زیرزمینی شدن آن جلوگیری می‌شد»

افشین آشوری با اشاره به این‌که در حال حاضر، این صنعت با تعرفه‌های عجیب و غریب، در شرف ورشکستگی و زیرزمینی شدن بیشتر قرار دارد، اذعان داشت: «تمام حرف ما این بود که این صنعت را نیز مانند صنایع دیگر ببینید و به حد مناسبی به آن برق و‌ گاز اختصاص دهید. از این طریق، اشتغال‌زایی انجام دهید و از ارز به دست‌آمده، در تجارت خارجی استفاده کنید.»

کاهش هش‌ریت استخراج ایران به زیر ۲ درصد

وی در مورد برنامه‌ای که در خصوص استفاده از رمزارزها برای صادرات و واردات داشته‌اند توضیح داد:

رییس کمیسیون رمزارز نصر کشور در خصوص فعالیت‌های نیمه‌کاره صنعت رمزارزها در کشور خاطرنشان کرد:

افشین آشوری در پایان با تاکید بر لزوم بکارگیری متخصصان حوزه رمزارزها اظهار کرد:

نگاهی به مصرف برق در استخراج بیت‌کوین

لینک کوتاه: https://www.bcamag.com/bit/ya7p
مهسا نجاتی
مهسا نجاتی
مقاله‌ها: 2

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *