صنعت وام‌دهی رمزارزی زیر تیغ کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا

مدت‌هاست «کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده» (SEC)، رمزارزها را مورد حمله قرار داده و اکنون صنعت لندتک در نوک پیکان حمله قرار گرفته است.

نه ‌SEC به کسب سود از لندتک‌ها

وام‌دهی با رمزارزها (Crypto Lending) به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین و پرکاربردترین کاربردهای دیفای (DeFi) شناخته می‌شود؛ به‌شکلی که بسیاری از صرافی‌های رمزارزی و پلتفرم‌های مرتبط‌ به حوزه استقراض و وام‌دهی رمزارز روی آوردند.

در این گزارش ما به بررسی صنعت لندتک در بازار رمزارزها و اقداماتی که کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده در پیش گرفته، می‌پردازیم.

وام‌دهی رمزارزی چیست؟

وام رمزارزی یک سرویس مالی غیرمتمرکز است که به دو بخش استقراض توسط بستر و وام‌دهی توسط آن‌ها تقسیم می‌شود. این نوع وام‌دهی به دارندگان رمزارزها اجازه می‌دهد تا دارایی‌های غیرفعال خود را به کار ‌گیرند و به‌واسطه آن درآمد غیرفعال ایجاد کنند. استقراض رمزارز توسط یک بستر به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا دارایی‌های رمزنگاری خود را به وام‌گیرندگان یا بسترهای مبادلاتی قرض دهند و در ازای آن سود کسب کنند. در فرآیند عکس، وام‌گیرندگان با وثیقه‌گذاری رمزارزهای خود در یک قرارداد هوشمند، درصدی از ثمن دارایی خود را وام می‌گیرند.

پلتفرم‌های وام‌دهی رمزارزی می‌توانند متمرکز یا غیرمتمرکز باشند؛ اما به‌صورت کلی این فرآیند به‌عنوان یکی‌از مهم‌ترین خدمات در دنیای امور مالی غیرمتمرکز شناخته می‌شود.

قبل از توضیح درباره چگونگی فرآیند اجازه دهید با چند اصطلاح رایج در این صنعت آشنا شویم.

  • وام‌دهندگان (Lenders)‌: این دسته، افراد یا نهادهایی هستند که صاحب رمزارز بوده و مایل به قرض دادن آن‌ها در ازای سود هستند. آن‌ها دارایی‌های رمزنگاری‌شده خود را به یک پلتفرم وام‌دهی یا قرارداد هوشمند واگذار کرده و در ازای آن در هر سررسید سود مشخصی دریافت می‌کنند.
  • وامگیرندگان (Borrowers)‌: وام‌گیرندگان افراد یا نهادهایی هستند که برای مقاصد مختلف مانند تجارت، باز کردن معاملات اهرمی یا سایر موارد به دسترسی به رمزارز بیشتری نیاز دارند. این افراد با ارایه وثیقه‌های رمزارزی که به‌طور معمول ارزش بیشتری نسبت‌به مقدار قرض‌گرفته‌شده دارد، از بسترها یا قراردادهای هوشمند وام می‌گیرند.
  • بسترهای وام‌دهی (Lending Platforms)‌: پلتفرم‌های وام‌دهی یا پروتکل‌های دیفای فرآیند وام‌دهی را تسهیل می‌کنند. این بسترها، وام‌دهندگان و وام‌گیرندگان را به‌هم متصل می‌کنند، استخر وام‌دهی را مدیریت کرده؛ و محاسبه و توزیع بهره را به‌صورت خودکار تنظیم می‌کنند. این پلتفرم‌ها اغلب روی شبکه‌های بلاک‌چینی مانند اتریوم ساخته می‌شوند و بر اساس قراردادهای هوشمند کار می‌کنند.
  • واریز (Deposit)‌: وام‌دهندگان رمزارزهای خود را در ازای سود یا وام‌گیرندگان رمزارزهای خود را به‌عنوان وثیقه به پلتفرم وام‌دهی واریز می‌کنند.
  • وثیقه (Collateral)‌: به دارایی که وام‌گیرندگان ارایه می‌کنند تا بازپرداخت و نکول وام را ضمانت کند، وثیقه گفته می‌شود. مبلغ وثیقه همیشه از میزان وام دریافتی بالاتر است. در عین حال نوع وثیقه با وام دریافتی متفاوت است.
  • قرارداد هوشمند (Smart Contract)‌: قراردادهای هوشمند در بلاک‌چین فرآیند وام‌دهی را به‌صورت خودکار انجام می‌دهد. این قراردادها وثیقه‌ها را تا زمانی‌که تسویه کامل صورت نگرفته است، نگه می‌دارند و پس از بازپرداخت کامل دارایی را به صاحب وثیقه برمی‌گردانند. تمامی شرایط وام‌دهی اعم‌ از تنظیم بهره، دریافت اقساط و تسویه‌حساب توسط قراردادهای هوشمند انجام می‌شود.
  • بهره (Interest)‌: وام‌دهندگان به‌صورت دوره‌ای از دارایی‌های خود سود کسب می‌کنند و وام‌گیرندگان در ازای وام دریافتی باید میزان بیشتری به بستر به‌عنوان بهره بپردازند. نرخ بهره به‌طور معمول بر اساس عرضه و تقاضا و شرایط دارایی‌ مورد بحث تعیین می‌شود.
  • تی‌‌وی‌ال (TVL)‌: شاخص تی‌وی‌ال یا Total Value Locked به میزان کل ارزش دارایی‌های قفل‌شده در یک بستر دیفای اشاره دارد.
  • ال‌تی‌وی (LTV)‌: شاخص ال‌تی‌وی یا Loan to Value به ارزش روز وام داده‌شده نسبت به ارزش روز وثیقه ارایه‌شده اشاره دارد. برای مثال ال‌تی‌وی ۶۰ درصدی به معنای این است که شما می‌توانید فقط ۶۰ درصد ارزش وثیقه خود را وام بگیرید.
  • سطح مارجین (Margin Call)‌: در این سطح کارگزار با شما تماس برقرار می‌کند تا میزان وثیقه خود را برای کاهش ریسک نرخ نکول افزایش دهید.
  • سطح لیکویید شدن (Liquidation Level): این سطح معمولن بعد از سطح مارجین قرار دارد و اگر شما وثیقه خود را افزایش نداده باشید، به‌اصطلاح لیکویید می‌شوید. در این سطح تمامی وثیقه نقد و بدهی شما با بستر وام‌دهی صاف می‌شود.

نحوه کار وام‌دهی رمزارزی

پلتفرم‌های وام‌دهی به کاربران و سرمایه‌گذاران رمزارزها اجازه می‌دهند تا بدون فروش دارایی‌های خود به سرمایه مورد نیازشان دست پیدا کنند. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم وام‌های رمزارزی به‌صورت دوسویه هستند؛ کاربران هم می‌‌توانند در ازای سودی مشخص به بسترهای دیفای رمزارزهای خود را وام دهند و هم می‌توانند در ازای میزان مشخصی از دارایی‌های رمزارزی خود وام بگیرند.به‌صورت کلی چهار نوع وام‌دهی رمزارزی وجود دارد که در ادامه هر یک را بررسی می‌کنیم.

وام با وثیقه رمزارزی (Collateralized Loan)

وام‌های با وثیقه، محبوب‌ترین نوع وام‌ها در صنعت امور مالی غیرمتمرکز هستند و برای دریافت آن شما باید در حساب خود کمی رمزارز داشته باشید که به‌عنوان وثیقه برای وام استفاده می‌شود. در بیشتر بسترهای وام‌دهی شاخص ال‌تی‌وی کمتر از ۱۰۰ است که به‌معنی دریافت وام کم‌تر نسبت به ارزش وثیقه ارایه‌شده است.

خط اعتباری رمزارزی (Crypto Line of Credit)

برخی از بسترها به‌جای ارایه وام سنتی با مدت زمان از پیش تعیین‌شده، یک خط اعتباری رمزارزی به کاربران خود ارایه می‌دهند. این خط اعتباری در اصل نوعی وام با وثیقه است که به کاربران اجازه می‌دهد تا درصد مشخصی از وثیقه سپرده‌شده را وام بگیرند، اما زمان بازپرداخت مشخصی وجود ندارد و کاربران بابت وجوه برداشت‌شده نسبت به زمان باید به آن بستر بهره پرداخت کنند. نکته حایز اهمیت در این مدل این است که تا زمانی‌که ارزش وثیقه شما به سطح لیکویید شدن نرسد، می‌توانید وام خود را تسویه نکنید.

وام‌های بدون وثیقه (Uncollateralized Loan)  

در کنار وام‌های با وثیقه وام‌های بدون وثیقه هم وجود دارد که در این صنعت چندان فراگیر نیستند و عملکردی مشابه وام‌های سنتی دارند. در این فرایند وام‌گیرنده باید درخواست وام را پر کند، مراحل تایید هویت را بگذراند، بررسی اعتبار را تکمیل کند تا در نهایت تایید شود. این نوع وام‌ها خطر زیان بیشتری برای وام‌دهندگان دارند، زیرا هیچ وثیقه‌ای برای تسویه درصورت نکول وام وجود ندارد.

وام‌های آنی (Flash Loan)

وام‌های آنی به‌طور معمول در صرافی‌های رمزارزی موجود هستند که در یک تراکنش دریافت و در همان تراکنش تسویه می‌شوند. این‌ دسته از وام‌ها بسیار پرریسک هستند که معمولن برای استفاده از فرصت‌های آربیتراژ (Arbitrage) ‌بازار استفاده می‌شوند.

رمزارزها و آزمون هاوی (Howey test)

با توجه به وب‌سایت رسمی کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، ماموریت این نهاد «حمایت از سرمایه‌گذاران، حفظ بازارهای منصفانه، منظم و کارآمد و تسهیل تشکیل سرمایه» است. این کمیسیون تلاش می‌کند تا فضای بازاری را ارتقا دهد که ارزش اعتماد عمومی را داشته باشد. همان‌طور که کمیسیون بورس و اوراق بهادار توضیح داده، «ما از شرکت‌های دولتی، مدیران صندوق‌ها و دارایی‌ها، متخصصان سرمایه‌گذاری و سایر فعالان بازار می‌خواهیم که به‌طور منظم اطلاعات مالی و دیگر اطلاعات قابل‌توجه را افشا کنند تا سرمایه‌گذاران اطلاعات به‌موقع، دقیق و کاملی را برای سرمایه‌گذاری مطمین در اختیار داشته باشند.». در ارتباط با این اهداف اساسی، این کمیسیون استراتژی‌های اجرایی به‌نسبت تهاجمی درباره دارایی‌های رمزنگاری‌شده اتخاذ کرده که به‌احتمال براساس این نگرانی است که در این بازار مردم فاقد اطلاعات کافی برای سرمایه‌گذاری هستند.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار بارها بر تراکنش‌های مربوط‌به دارایی‌های رمزنگاری‌شده تاکید کرده و بر این باور است که تقریبن تمام دارایی‌های رمزنگاری‌شده یا همان رمزارزها باید به‌عنوان اوراق بهادار تحت قوانین فدرال تنظیم شوند.

«جی کلیتون» (Jay Clayton)، رییس وقت کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده از می ۲۰۱۷ تا دسامبر سال ۲۰۲۰، به‌طور گسترده بیان می‌کرد که هر عرضه اولیه سکه (ICO) که انجام می‌شود شامل فروش اوراق بهادار است. پس از استعفای کلیتون در پایان سال ۲۰۲۰، گری گنسلر (Gary Gensler) در ۱۷ آوریل ۲۰۲۱ به ریاست این کمیسیون سوگند یاد کرد. در حالی‌که علاقه‌مندان به رمزارزها برای مدت کوتاهی امیدوار بودند که گنسلر نسبت‌به رییس قبلی عملکرد بهتری در قبال رمزارزها داشته باشد، اما این امیدها به نتیجه‌ای نرسید. در ۳ آگوست ۲۰۲۱، گنسلر به‌صراحت هم‌نظر بودن خود با کلیتون را اعلام و اظهار کرد که معتقد است اکثریت قریب به‌اتفاق رمزارزها و عرضه اولیه سکه‌ها، قوانین اوراق بهادار ایالات متحده را نقض می‌کنند.

نخستین گزارش رسمی کمیسیون بورس و اوراق بهادار درباره اعمال این آزمایش برای دارایی‌های رمزارزی در سال ۲۰۱۷ منتشر شد؛ زمانی‌که کمیسیون به این نتیجه رسید که آزمون هاوی، توکن‌های صادرشده توسط دائو DAO را به‌عنوان اوراق بهادار شناسایی می‌کند. از آن‌جایی‌که توکن‌های دائو خود غیرمعمول بوده و به‌طور خاص به‌عنوان وسیله‌ای برای سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های دیگر طراحی شده بودند، این گزارش برای جلوگیری از سردرگمی گسترده در آن زمان کافی نبود.

در این سردرگمی میان توکن‌های انبوهی که به‌عنوان یک توکن کاربردی یا یک اوراق بهادار معرفی می‌شوند، تنها توکن‌هایی که به‌عنوان اوراق بهادار در نظر گرفته شوند مورد بحث و صلاحیت این کمیسیون هستند. برخلاف موضعی که آن مقامات اتخاذ کرده‌اند، مدیران کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده معتقدند آزمون هاوی ابزاری مناسب برای شناسایی یک رمزارز به‌عنوان اوراق بهادار است. از آن‌جایی‌که وام‌دهی این نوع دارایی‌ها نیز باید زیر نظر کمیسیون بورس و اوراق بهادار باشد، به همین دلیل است که این نهاد مشکلات زیادی با بسترهای وام‌دهی دارد.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار در برابر کوین‌بیس (CoinBase)

 آزمایشی کوین‌بیس لند (Coinbase Lend)

در ژوئن ۲۰۲۱، کوین‌بیس طرحی را اعلام کرد که به صاحبان رمزارزها امکان می‌داد با سپرده‌گذاری یک دارایی رمزنگاری خاص در صرافی یا به زبانی ساده‌تر وام دادن آن به کوین‌بیس، سود کسب کنند (هرچند درنهایت این طرح را رها کرد). این برنامه که به‌طور آزمایشی کوین‌بیس لند (Coinbase Lend) نامیده می‌شد، به مشتریان این بستر اجازه می‌داد تا با دارایی‌های خود سود کسب کنند؛ اتفاقی‌که در کنار استیبل‌کوین (Stablecoin) این صرافی یعنی USDC سودی بیشتر از موسسه‌های مالی سنتی را در اختیار کاربران قرار می‌داد.

باوجود واکنش‌های مثبت اولیه مشتریان، کوین‌بیس در ۷ سپتامبر ۲۰۲۰ به‌طور عمومی اعلام کرد که یک اخطاریه رسمی از کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده دریافت کرده که در آن اعلام شده بود این نهاد یک اقدام اجرایی علیه این طرح جدید کوین‌بیس را شروع کرده است. طبق نظر این نهاد، این سیستم سوددهی همانند یک قرارداد سرمایه‌گذاری است و باید یک اوراق بهادار خوانده شود. نکته جالب این است که کمیسیون بورس اوراق و بهادار ایالات متحده هیچ بیانیه‌ عمومی راجع‌به نوع آزمایش این بستر منتشر نکرده و همچنان تصمیم آن‌ها در هاله‌ای از ابهام است. در آخر به‌دلیل فشارهای این کمیسیون، کوین‌بیس برنامه کوین‌بیس لند را رها کرد تا مشکلات حقوقی در دادگاه گریبان‌گیرش نشود.

برخلاف تصمیم کوین‌بیس برای کنار گذاشتن برنامه‌هایش، برنامه‌های وام‌دهی رمزارزی به‌سرعت در حال گسترش است که برخی از ناظران را وادار کرده تا از طریق مقررات اضافی حمایت بیشتری از کاربران را درخواست کنند. یکی از افرادی که خواستار این نظارت سخت‌گیرانه شده، گری گنسلر، رییس فعلی کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده است. اما همچنان با همه این سخت‌گیری‌ها کارآفرینان رمزارزی سوال‌های زیادی در ذهن خود درباره این‌که دقیقن چه زمانی یا چگونه قوانین اوراق بهادار برای محصولات مبتنی‌بر رمزنگاری اعمال خواهد شد، دارند.

حساب‌های بهره بلاک‌فای (BIA) و واکنش SEC

بلاک‌فای لندینگ BlockFi Lending LLC یک شرکت تابعه متعلق‌به مجموعه شرکت‌های بلاک‌فای BlockFi Inc است (بلاک‌فای سال گذشته طبق قانون ورشکستگی ایالات متحده اعلام ورشکستگی کرد). بلاک‌فای از مارس ۲۰۱۹، شروع به ارایه حساب‌های بهره به مشتریان خود در سراسر جهان کرد. طبق پست وبلاگی که در بلاک‌فای منتشر شد، کاربران می‌توانستند با وام دادن دارایی‌های خود، سالانه تا ۶.۲ درصد سود مرکب کسب کنند؛ چیزی‌که پیش از آن در بازار مالی سابقه نداشت. اشتباه بلاک‌فای در تاکید بر سودده بودن این برنامه بود که منجربه ایجاد حساسیت برای کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده شد.

پاسخ رگولاتور به بلاک‌فای

نکته جالب در مورد بلاک‌فای این است که مقامات ایالتی (نیوجرسی) قبل از کمیسیون بورس اوراق بهادار به آن‌ها واکنش نشان دادند. مقامات این ایالت از ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۱ به بلاک‌فای دستور دادند تا ارایه حساب‌های بهره خود در این ایالت را متوقف کند. کمتر از دو هفته بعد، در ۳۰ ژوئیه ۲۰۲۱، بخش اوراق بهادار دپارتمان موسسه‌های مالی کنتاکی دستور توقف فعالیت بلاک‌فای در کنتاکی را صادر کرد. پس از فرمان نیوجرسی، آلاباما، تگزاس و ورمونت نیز اقدامات اجرایی را در قالب دستورالعمل‌هایی علیه بلاک‌فای اعلام کردند.

مقامات ایالات متحده درباره دارایی‌های سپرده‌شده به این بستر، به این نتیجه رسیدند که خریداران، «سرمایه‌گذاران منفعل» هستند. این امر منجربه دستور توقف معاملات طبق قانون نیوجرسی و در ۱۹ ژوئیه ۲۰۲۱ اجرایی شد. افزون‌بر این، گوربیر گروال (Gurbir Singh Grewal)، دادستان کل سابق نیوجرسی، درست قبل از اعلام این دستور، به‌عنوان مدیر بخش اجرایی کمیسیون بورس اوراق بهادار منصوب شد. این اتفاقات فعالیت‌های اخیر این نهاد را حتی قابل‌پیش‌بینی‌تر از قبل می‌کند.

سپس در ۱۴ فوریه سال ۲۰۲۲، کمیسیون بورس اوراق بهادار پا به میدان گذاشت و بلاک‌فای را به‌دلیل ثبت نکردن فروش محصولات وام‌دهی رمزارزی خرده‌فروشی متهم کرد. این شکایت اولین اقدام این نهاد در نوع خود بود که بلاک‌فای را به‌نقض مقررات ثبت شرکت‌های سرمایه‌گذاری مصوب در سال ۱۹۴۰ متهم کرد. برای رفع اتهامات بلاک‌فای موظف‌به پرداخت ۵۰ میلیون دلار جریمه، توقف پیشنهادات ثبت‌نشده و فروش محصولات خود شد. در‌نهایت با اعلام شرکت مادر بلاک‌فای برای فروش محصولات جدید وام‌دهی طبق قانون اوراق بهادار مصوب در سال ۱۹۳۳، این شرکت موظف‌به پرداخت به ۵۰ میلیون دلار جریمه اضافی به ۳۲ ایالت در این کشور شد.

آیا محصولات وام‌دهی رمزارزی قراردادهای مالی شخصی (Note) هستند یا قراردادهای سرمایه‌گذاری (Investment Contract)؟

یکی از مهم‌ترین و دشوارترین مسایلی که باید به آن جواب داد این است‌ که کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده دقیقن چگونه تشخیص می‌دهد محصولات مرتبط‌با وام‌دهی رمزارزی، اوراق بهادار هستند. استناد به دو مورد آزمایش مختلف (آزمون هاوی و آزمون ریوز (Reves Test)‌) به‌صورت دلخواه که هر یک برای بخش‌های متفاوتی اعمال می‌شوند، مشکل‌ساز است؛ زیرا به‌طور معمول این آزمایش‌ها برای کلاس‌های دارایی دیگری اعمال می‌شوند.این نشان می‌دهد که کمیسیون بورس و اوراق بهادار باید تشخیص می‌داد که کدام آزمون اعمال شود و نه این‌که پیشنهاد دهد یک دارایی واحد ممکن است توسط هر یک از روش‌ها کنترل شود. در حالی‌که آزمون هاوی به‌طور کلی طبقه‌بندی دارایی‌های رمزنگاری‌شده را کنترل می‌کند، آزمون ریوز نیاز به بررسی بیشتری دارد.

آزمون ریوز

ریوز مشخص کرد که یک قرارداد مالی شخصی نیز بر اساس آن‌چه «آزمون شباهت خانوادگی» نامیده می‌شود، یک اوراق بهادار است. آزمون ریوز بر پایه چهار اصل به بررسی دارایی‌ها می‌پردازد:

۱. انگیزه‌های فروشنده و خریدار درباره استفاده برنامه‌ریزی‌شده از عواید و هرگونه انتظاری مبنی‌بر سود مبتنی‌بر سهم

۲. طرح توزیع و میزان فروش قرارداد

۳. ادراک عمومی عموم از قراردادها به‌عنوان قرارداد سرمایه‌گذاری بر اساس نحوه بازاریابی آن‌ها

۴. وجود سایر طرح‌های نظارتی که ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد

دلایل مشکل کمیسیون بورس و اوراق بهادار با وام‌دهی رمزارزی

دلایل مشکل کمیسیون بورس و اوراق بهادار با وام‌دهی رمزارزی

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده نگرانی‌های خاصی نسبت‌به فرآیند‌های وام‌دهی رمزارزی دارد که به دو دسته حمایت از اقتصاد ایالات متحده و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان تقسیم می‌شود.

ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که کمیسیون بورس اوراق بهادار بر اساس آزمون هاوی و ریوز به‌دنبال یافتن قراردادهای سرمایه‌گذاری است که در آن قوانین سال ۱۹۴۰ نقض شده باشند. از آن‌جایی‌که در بیشتر این موارد وام‌دهی که کاربران به بسترها دارایی‌های رمزارزی خود را در ازای سودی مشخص قرض می‌دهند، این قوانین نقض می‌شوند، نمی‌توان به این نهاد خرده گرفت. اما نکات دیگری نیز از نگاه کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده مهم است. نکاتی که همیشه در راستای حمایت از مصرف‌کننده در اهداف این نهاد بوده است.

ابتدای امر باید این موضوع را درک کرد که این فضا قوانین مشخص و کاملی ندارد. بسترهای وام‌دهی رمزارزی در حال حاضر تحت نظارت هیچ نهادی مانند شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC‌) که سپرده‌های بانکی در ایالات متحده را بیمه می‌کند، نیستند. این بدان معناست که اگر اتفاقی همچون هک یا ورشکستگی برای آن بستر رخ بدهد هیچ تضمینی برای بازپرداخت دارایی کاربران وجود ندارد.

غیرشفاف بودن بسیاری از پلتفرم‌های وام‌دهی رمزارزی درباره شیوه‌های وام‌دهی، نوع کسب سود و بازپرداخت آن یا خطرات موجود شفاف نیستند. این موضوع تصمیم‌گیری آگاهانه درباره سرمایه‌گذاری یا عدم سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذاران دشوار می‌کند که یکی از اصل‌های مهم در الزام‌نامه این نهاد است.

سخن‌نهایی

در آخر می‌توان نگرانی‌های کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده نسبت به وام‌دهی رمزارزی را به دو دلیل اساسی نسبت داد؛ حمایت از اقتصاد ایالات متحده و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان.

نخست این‌که، نگرانی‌های این نهاد از نظر رعایت قوانین و مقررات مرتبط‌با سرمایه‌گذاری و وام‌دهی مبتنی‌بر رمزارزهاست. این نهاد به‌دنبال شناسایی و مدیریت قراردادهای سرمایه‌گذاری است که امکان دارد قوانین مربوطه را نقض کنند؛ زیرا اغلب بسترهای وام‌دهی رمزارزی با استفاده از دارایی‌های رمزارزی کاربران انجام می‌شود که این می‌تواند به نقض قوانین موجود منجر شود.

دوم این‌که، نبود شفافیت کافی در فعالیت‌های وام‌دهی رمزارزی و نقض اصول حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان از دلایل دیگر نگرانی‌های کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده است. غیرشفاف بودن نحوه وام‌دهی، سود و بازپرداخت و خطرات موجود، باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران در تصمیم‌گیری و سرمایه‌گذاری با دشواری مواجه شوند. درنهایت، این نگرانی‌ها نشان می‌دهد که صنعت لندتک و وام‌دهی رمزارزی به تنظیمات و قوانین واضح‌تر و موافق با حقوق و مصلحت عمومی نیاز دارد تا از حفظ استقرار اقتصادی و حقوق مصرف‌کنندگان اطمینان حاصل شود.

منابع

ov.Sec

,Accounts Bearing-Interest Offering Stop to Firm Cryptocurrency BlockFi Orders Jersey New ,Stempel Jonathan

[۳۸JE599-M/cc.perma://https [-2021-07-20/bearing-interest-offering-stop-firm-tocurrencyblockficryp-orders-jersey-new/transactional/legal/com.reuters.www://https ,)PM 1:34 2021, 20, July (REUTERS

-۳۹۸۰۵۳business-my-in-money-invest-or-loan/com. thebalancemoney.www://https

/۲۰۲۱۱۲۱۹/historical/com.coinmarketcap://https

۷۵d4c35e3c1f-bitlicense-the-obtains-coinbase/com.coinbase.blog://https

/state_york_new_in_blockfi3/xs22k/comments/blockfi/r/com.reddit.www://https

لینک کوتاه: https://www.bcamag.com/bit/maxv
رضا سلطانی
رضا سلطانی
مقاله‌ها: 7

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *