توکن سازی چگونه اقتصاد جهان را متحول می‌کند؟صنعت توکنیزه؛ فریادرس اقتصاد روبه مرگ

توکن سازی (Tokenization) یا توکنیزه کردن دارایی‌های دنیای واقعی، شامل ثبت حق مالکیت دارایی به‌صورت توکن‌های دیجیتال در یک بلاک‌چین است.

اهداف مالی و انتظارات عمومی ما از زندگی امروزی هنوز مشابه ۵۰ تا ۶۰ سال پیش است، مشاغل با درآمد خوب، سرمایه‌گذاری‌های موفق، استانداردهای زندگی راحت، منابع کافی برای بازنشستگی و البته ارایه آموزش خوب برای فرزندانمان.
بسیاری از ما دوست داریم این فرصت‌ها را در زندگی داشته باشیم، اما چند نفر از ما توانسته‌اند به این اهداف برسند؟ ۷۰ درصد مردم آمریکا کمتر از ۱۰۰۰ دلار اندوخته مالی دارند. اما اعتقاد بر این است که به لطف فناوری بلاک‌چین آینده متفاوت خواهد بود و ثروت جهان به‌طور دموکراتیک‌تر بین مردم تقسیم خواهد شد.
فناوری بلاک‌چین این پتانسیل را دارد که اقتصاد کنونی را به‌طور گسترده متحول کرده و منابع کره زمین را به‌صورت عادلانه‌تر بین انسان‌ها توزیع کند؛ یکی‌از قابلیت‌های بلاک‌چین برای این کار، فرآیند توکنیزه کردن است.

توکنیزه کردن به چه معناست؟

توکن سازی (Tokenization) یا توکنیزه کردن دارایی‌های دنیای واقعی، شامل ثبت حق مالکیت دارایی به‌صورت توکن‌های دیجیتال در یک بلاک‌چین است.
این می‌تواند شامل دارایی‌های دنیای واقعی مانند املاک و مستغلات، هنر یا کالا و همچنین دارایی‌های دیجیتال مانند یک اثر هنری دیجیتال یا مالکیت معنوی یا سهام شرکت باشد.
با ایجاد توکن‌های دیجیتالی که حق مالکیت را نشان می‌دهند، توکن سازی در دارایی‌ها امکان دموکراتیک کردن معاملات و ایجاد بازارهای منصفانه‌تر را فراهم می‌کند.
با استفاده از دارایی‌های دنیای واقعی یا دیجیتال توکن‌شده، افراد می‌توانند به سرمایه‌گذاری‌هایی که تاکنون دور از دسترس آنها بوده است، دسترسی داشته باشند یا حتی می‌توانند از املاک و مستغلات تا شمش طلای خود را برای فروش به دیگران توکنیزه کنند.

چه چیزهایی را می‌توان توکنیزه کرد؟

تقریبن هر دارایی که در این جهان وجود دارد را می‌توان توکنیزه کرد، در این جا چند دارایی اساسی را که می‌توان توکینیزه کرد، آورده‌ایم:

املاک و مستغلات

در حال حاضر مهم‌ترین طبقه دارایی جهان، املاک و مستغلات است با حجم بازار ۶۱۳ تریلیون دلار. معاملات املاک و مستغلات در جهان بسیار کند صورت می‌گیرد و به‌راحتی معاملات سهام نیست و اغلب به‌طور محلی و منطقه‌ای معامله می‌شود. تصور کنید این بازار غول‌پیکر روزی برای همه مردم جهان در دسترس‌ باشد، برای مثال فردی بتواند در ایران درحالی‌که پشت میز کاری خود نشسته، خانه‌ای در کشور دیگر به‌قصد سرمایه‌گذاری خرد، بدون حضور در آن کشور و سپس توکن آن را که همان سند است، بدون حضور شخص ثالث در کیف‌پول خود و به‌نام خود ذخیره کند. یا برای مثال یک فرد روستایی که در منقطه‌ای دوردست زندگی می‌کند و دارای املاک گسترده‌ای است اما ناتوان از فروش آن، به‌وسیله توکن سازی و عرضه در بازارهای جهانی می‌تواند باعث سرازیر شدن ثروت به منطقه خود شود.
املاک یکی‌از قابل اعتمادترین سرمایه‌گذاری‌هایی است که مردم ترجیح می‌دهند و به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری پرسود، منبع درآمد ثابتی را هم در قالب اجاره‌بها فراهم می‌کند. اگرچه سرمایه‌گذاری در املاک مزیت‌های متعددی دارد، اما یکی‌از نکات منفی سرمایه‌گذاری در املاک، کمبود نقدینگی است.
بنابراین، اگرچه سرمایه‌گذاری‌های جهانی املاک و مستغلات به‌طور تقریبی دو برابر سرمایه‌گذاری در بازارهای سهام است، اما تعداد سرمایه‌گذاران در بازار املاک به میزان قابل‌توجهی از دیگر بازارها کمتر است.
فناوری بلاک‌چین پتانسیل واقعی برای حل مساله‌های نقدینگی و شفافیت این بازار دارد و می‌تواند درهای بازار را حتی برای سرمایه‌گذاران خرد باز کند.
یکی دیگر از مزایای توکن سازی املاک و مستغلات را می‌توان مالکیت کسری آن عنوان کرد، سرمایه‌گذاران می‌توانند به‌وسیله خرید توکن‌های مالکیت کسری، در بخشی از یک پروژه ساخت‌و‌ساز سهیم شوند، افزون‌بر این توکن‌های مالکیت کسری می‌توانند در بورس‌های ثانویه فهرست شوند.
از این رو استحکام قراردادهای هوشمند می‌تواند انتقال کارآمد توکن‌ها و توزیع یکپارچه درآمد را بین سرمایه‌گذاران امکان‌پذیر کند.
حال تصور کنید فقط یک درصد از املاک و مستغلات جهان توکنیزه شده و در بازارهای جهانی معامله شود، آن‌گاه ارزش کل اکوسیستم بلاک‌چین که در حال حاضر یک تریلیون دلار است، ۶۰۰ درصد رشد می‌کند.
البته باید گفت هنوز هیچ پلتفرم معتبری در حوزه توکنیزه کردن املاک و مستغلات و به‌دنبال آن هیچ بازاری هم در این زمینه وجود ندارد.

آثار هنری

آثار هنری اولین دارایی‌هایی بودند که توکنیزه شدند، در حال حاضر بازار آثار هنری دیجیتال که به شکل توکن‌های غیرمثلی (NFT) درآمده‌اند در کنار بازار اصلی رمزارزها به رشد ادامه می‌دهد. اوپن‌سی (OpenSea) هم‌اکنون بزرگترین پلتفرم ساخت و فروش توکن غیرمثلی در جهان است.
ارزش بازار توکن‌های غیر‌مثلی که مرتبط‌با هنرهای دیجیتالی و آثار کلکسیونی است، اکنون به پنج میلیارد دلار می‌رسد که پیش‌بینی شده در سال ۲۰۲۵ به ۸۰ میلیارد دلار برسد.
توکنیزه کردن آثار هنری می‌تواند مزیت‌های زیادی داشته باشد که برخی‌از این مزیت‌ها عبارتند‌از:

افزایش نقدینگی:

توکنیزه کردن امکان معامله کسری و سریع‌تر آثار هنری را فراهم کرده و بازار را به‌روی خریداران و فروشندگان بیشتری باز می‌کند. این کار باعث می‌شود قیمت آثار هنری بهتر منعکس شود و ریسک پایین‌تری داشته باشد.

حفظ مالکیت:

توکنیزه کردن امکان ثبت و تایید مالکیت آثار هنری را در بستر بلاک‌چین فراهم می‌کند. این کار باعث می‌شود هنرمندان و خریداران بتوانند از حقوق خود در برابر سرقت، تقلب، تخریب یا از دست رفتن آثار هنری محافظت کنند.

کاهش هزینه‌ها:

توکنیزه کردن امکان حذف واسطه‌ها و کمسیون‌های ناشی از فروش آثار هنری را فراهم می‌کند. این کار باعث می‌شود هنرمندان سود بالاتری از فروش آثار خود کسب کرده و خریداران هم قیمت منصفانه‌تری پرداخت کنند.

افزایش دسترس‌پذیری:

توکنیزه کردن امکان دسترسی به آثار هنری را برای علاقه‌مندان بالاتر می‌برد، این کار باعث می‌شود آثار هنری به‌صورت دایم و در سطح جهان قابل مشاهده و خرید باشند.

افزایش خلاقیت:

توکنیزه کردن امکان ابتکار جدید و خلاقانه در حوزه هنر را فراهم می‌کند. این کار باعث می‌شود هنرمندان بتوانند آثار هنری جذاب و منحصربه‌فرد را با استفاده از توکن‌های غیرقابل تعویض یا توکن‌های دارای قابلیت‌های خاص خلق کنند.

کالاها

توکنیزه کردن کالاها به‌معنای تبدیل کردن آن‌ها به واحدهای دیجیتال قابل معامله در بستر بلاک‌چین است.
از مزیت‌های توکنیزه کردن کالا‌ها کاهش هزینه‌ها است، توکنیزه کردن کالاها امکان حذف واسطه‌ها و کمیسیون‌های ناشی‌از فروش آن‌ها را فراهم می‌کند.
این کار باعث می‌شود فروشندگان سود بالاتری از فروش کالا‌های خود کسب کرده و خریداران هم قیمت منصفانه‌تری پرداخت کنند، یکی دیگر از مزیت‌های توکنیزه کردن کالاها تضمین اصالت آن کالا است، تولیدکنندگان با ساخت کالا و توکنیزه کردن آن در بلاک‌چین می‌توانند اصالت آن را تا ده‌ها سال تضمین کرده و خیال مصرف‌کنندگان را هم راحت کنند.

به‌طور کلی، هر کالایی که ارزشمند تلقی می‌شود را می‌توان توکنیزه کرد. اما برخی از کالاهایی که به‌طور معمول برای توکن سازی مناسب‌تر هستند، عبارتند از:

  • کالاهای باارزش و نادر مانند طلا و جواهر، سکه‌ها، تمبرها و غیره.
  • کالاهای با عمر طولانی و پایداری بالا مانند مبلمان، لوازم خانگی، الکترونیک و غیره.
  • کالاهای با قابلیت تفکیک و تجزیه مانند محصولات کشاورزی، نفت، گاز و غیره.
  • کالاهای با قابلیت انبارداری و حمل‌و‌نقل مانند مواد غذایی، پوشاک، لوازم تحریر و غیره.

برای برخی از کالاها، توکن سازی ممکن است با چالش‌های حقوقی، فنی یا بازاریابی مواجه شود. برای مثال، برخی از کالاها ممکن است به تایید هویت فروشندگان یا رعایت قوانین و مقررات خاص نیاز داشته باشند. بعضی از کالاها هم ممکن است به‌سختی قابل تفکیک یا ارزش‌گذاری باشند. همچنین بعضی از کالاها ممکن است بازار کافی برای خرید و فروش توکن‌های آن‌ها نداشته باشند.

تاثیر توکن سازی بر اقتصاد جهان و فرصت‌های پیش‌رو

کارشناسان مالی تخمین زده‌اند که توکن سازی دارایی‌های دنیای واقعی می‌تواند در سال‌های آینده به یک صنعت ۱۶ تریلیون دلاری تبدیل شود، با این حال، تاثیر آن فراتر از ارقام مالی است و می‌تواند به مردم کشورهای در حال توسعه کمک کند تا راه‌های جدیدی برای مقابله با مشکلات اقتصادی بیابند.
اگر افراد بتوانند دارایی‌های خود را به توکن تبدیل کرده و آن را بدون واسطه‌ها عرضه کنند، آن‌گاه مردم جهان می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند، این موضوع می‌تواند ثروت را دوباره توزیع کند و آغازگر تحولات بزرگ اقتصادی شود.
«استفان ریند» (Stephan Rind) از بریک‌مارک (BrickMark Group)، در همین خصوص خاطرنشان کرد که توکن سازی دارایی‌ها می‌تواند دسترسی به محصولات مالی را که در حال حاضر برای اکثر مردم در دسترس نیست، فراهم کند؛ بنابراین به کاهش شکاف در توزیع ثروت کمک می‌کند.
همه‌چیز را از املاک و مستغلات گرفته تا حیوانات و همه‌ چیزهایی که می‌توانید داشته باشید، می‌توان توکنیزه کرد و سپس در بازارهای مالی دیجیتال به نمایش گذاشت و آن را فروخت.
«کارلوس مازی» (Carlos Mazzi)، یک دامدار اهل مایورکا اسپانیا، در یک اقدام جالب ۳۵۰۰ راس گاو به‌علاوه ۳۰۰۰ هکتار علفزار خود را توکنیزه کرده است. او در یک نشست گفت: «ما خلق ارزش چیزی را که از علف به پول نقد می‌خوانیم، توکن می‌کنیم، تبدیل علف به پروتئین و به پول نقد از طریق یک ماشین فوق‌العاده در طبیعت، که یک گاو است. ما پیشگامان اولیه صنعت توکن سازی بوده‌ایم که بسیار چالش‌برانگیز بود، این نشان‌دهنده بسیاری از مهندسی‌های مالی، چهارچوب قانونی و غیره برای ایجاد یک توکن درآمدزا بود. این فوق‌العاده است، تنها چیزی که ما پیش‌بینی کردیم، بازار توسعه‌نیافته است، پذیرش بازار یک مساله سیستماتیک است که امیدواریم درنهایت اصلاح شود.»

گاوهای توکن‌شده

گاوهای توکن‌شده

از نظر استفان مساله پذیرش این توکن‌ها توسط ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDCs) حل خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: «این موضوع باعث می‌شود میلیاردها نفر در جهان صاحب کیف‌پول رمزارز شوند.»

«خوزه فرناندز» (Jose Fernandez)
مدیرعامل توکن‌گیت (Tokengate)
«خوزه فرناندز» (Jose Fernandez) مدیرعامل توکن‌گیت (Tokengate)

با استفاده از دارایی‌های دنیای واقعی توکن‌شده، مردم می‌توانند فرصت داشته و می‌توانند به سرمایه‌گذاری‌هایی که تاکنون دور از دسترس آن‌ها بوده است دسترسی داشته باشند.
شما می‌توانید به‌صورت دیجیتالی صاحب توکن املاک و مستغلات تا شمش طلا یا بخشی از نقاشی پیکاسو باشید، همچنین می‌توانید کالاهای فیزیکی را توکنیزه و آن‌ها را به آن دارایی‌های قابل مبادله تبدیل کنید و به تعداد زیادی از مردم بفروشید.

مزایای دارایی‌های توکن‌شده در دنیای واقعی

افزایش دسترسی و نقدینگی؛

توکن سازی موانع طولانی‌مدت برای مالکیت دارایی را برطرف می‌کند.
توکن‌ها همچنین می‌توانند به صورت شبانه‌روزی در صرافی‌های دیجیتال معامله شوند که باعث افزایش نقدینگی می‌شود.
افزایش دسترسی جهانی و قابلیت همکاری؛ دارایی‌هایی که توکن شده‌اند توسط مرزهای جغرافیایی محدود نمی‌شوند. یک بازار جهانی با مشارکت سرمایه‌گذاران از سراسر جهان ایجاد می‌شود. افزون‌بر این، این توکن‌ها ممکن است بین پلتفرم‌های مختلف بلاک‌چین مبادله شوند و قابلیت همکاری را ارتقا دهند.

کاهش واسطه‌ها و هزینه‌ها؛

هزینه‌های تراکنش برای انتقال دارایی‌های سنتی بالاتر است، زیرا اغلب واسطه‌های زیادی درگیر هستند. توکنیزاسیون معاملات را از شر بسیاری از این واسطه‌ها خلاص می‌کند که خود باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری می‌شود.

افزایش امنیت و شفافیت؛

تغییرناپذیری و شفافیت بلاک‌چین‌ها به‌دلیل ماهیت آن‌ها تضمین شده است. دفترکل عمومی اطلاعات مالکیت و تراکنش را ردیابی می‌کند که احتمال تقلب را کاهش داده و محیط امنی را برای معاملات ارایه می‌دهد.
تصور کنید که می‌توانید به‌طور همزمان ارزش، هویت، اطلاعات، مالکیت، دارایی و به‌طور کلی هر شی دنیای واقعی را توکنیزه کرده و از آن توکن به‌عنوان نمایش دیجیتالی آن شی فیزیکی استفاده کنید، در‌واقع شما چیزی را در بلاک‌چین توکنیزه می‌کنید که در خارج از دنیای واقعی وجود دارد.
به همین دلیل است که فکر می‌کنم اتریوم خیلی سریع پیشرفت کرد و شاهد هستیم که توکن‌های (ERC-20) به‌دلیل کارهای منحصربه‌فردی که مردم می‌توانند با این پلتفرم انجام دهند، بسیار فراگیر شده‌ است.
ما باید با تغییر نحوه تعامل مردم با اقتصاد و در دسترس بودن آن برای همه، راه جدیدی برای دموکراتیک ساختن ثروت پیدا کنیم.
به بازارهای مالی به‌خصوص از سال ۲۰۰۸ تاکنون نگاه کنید، مقررات پیچیده به ما می‌گوید که فقط شرکت‌ها و افراد ثروتمند باید به مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاری‌ها دسترسی داشته باشند که اکثر مردم حتی از وجود آن‌ها اطلاعی ندارند.
همه ما می‌خواهیم بتوانیم سهم مساوی در هرگونه سرمایه‌گذاری داشته باشیم، از همین رو هر شرکتی باید بتواند عرضه اولیه توکن (ICO) انجام دهد. روش عرضه اولیه توکن برای تامین مالی از طریق سرمایه‌گذاری، تنها اشتیاق برای مشارکت در این اقتصاد جدید انقلابی را نشان می‌دهد؛ یا عرضه اولیه توکن جزو یکی از راه‌های جذب سرمایه برای توسعه‌دهندگان و تاسیس‌کنندگان در بازار ارزهای دیجیتال است.
در این روش توسعه‌دهندگان، توکن‌ها یا همان ارزهای دیجیتال اختصاصی پروژه در حال راه‌اندازی خود را برای پیش‌فروش می‌گذارند تا با درآمد آن توسعه پروژه خود را نهایی کنند.

چالش‌های پیش‌روی صنعت توکنیزه

صنعت توکنیزه می‌تواند به‌سرعت به شکوفایی برسد؛ در‌صورتی‌که دولت‌ها، قوانین مقررات آن را به‌سرعت تدوین کنند و به تصویب برسانند، همه این‌ها مزایای توکنیزه کردن دارایی‌ها از دموکراتیک‌تر کردن توزیع ثروت تا دمیدن جانی تازه به اقتصاد در گرو خواست دولت‌ها است؛ البته این موضوع و بحث اجرایی شدن آن موانع و مشکلاتی هم دارد که عبارت‌است‌از:

انطباق با مقررات:

از آن‌جایی‌که محیط نظارتی برای دارایی‌های توکن‌شده هنوز در حال توسعه است، صادرکنندگان توکن باید انبوهی از مقررات و الزامات را رعایت کنند، حفظ وضوح قانونی برای صادرکنندگان توکن بسیار مهم است زیرا حوزه‌های قضایی مختلف می‌توانند الزامات متفاوتی داشته باشند.

ارزیابی و ارزش‌گذاری دارایی:

برآورد دقیق ارزش دارایی‌های دنیای واقعی برای توکن سازی ضروری است. برای ارایه انصاف و باز بودن برای سرمایه‌گذاران، این روش به تکنیک‌های ارزش‌گذاری قابل اعتماد نیاز دارد. به‌عنوان مثال، شبکه‌های اوراکل مانند چین‌لینک (Chainlink) می‌توانند ارایه‌دهنده داده‌های مهمی برای قیمت‌گذاری یا شاخص‌های دستی باشند.

امنیت:

اگرچه فناوری بلاک‌چین به‌طور کلی ایمن است، اما تهدیدات امنیتی وجود دارد که می‌تواند ناشی از معاملات یا نقص قراردادهای هوشمند باشد؛ صادرکنندگان باید تدابیر امنیتی قوی را برای محافظت در برابر کلاه‌برداری یا هک اعمال کنند.

یکی از تمایزهای مهم این است که پس از اجرا، قراردادهای هوشمند غیرقابل‌تغییر هستند و در صورتی‌که صادرکننده توکن به هر دلیلی دسترسی خود را از دست بدهد، خنثی کردن هر‌گونه خسارت تقریبن غیرممکن است که ممیزی‌های منظم و سایر اقدامات احتیاطی امنیتی می‌تواند به حل مشکل کمک کند.

کلاه‌برداری:

اگر طالب این باشیم که صنعت توکن سازی رونق یابد، باید فکری به‌ حال کلاه‌برداری‌هایی کنیم که از این طریق صورت می‌گیرد، کلاه‌بردارانی که با ساخت توکن و تبلیغات آن از زمان ساخت شبکه قرارداد هوشمند اتریوم تاکنون میلیاردها دلار به جیب زدند و در آخر سرمایه‌گذارن تهی‌دست و یک توکن که هیچ ارزشی ندارد را از خود به‌جا گذاشته‌‌اند، به جرات می‌توان گفت ترس سرمایه‌گذارن از کلاه‌برداری اصلی‌ترین مانع برای پذیرش گسترده صنعت توکن سازی و به‌طوری کلی ارزهای دیجیتال است، از همین رو بهترین راه‌حل، ورود قانون‌گذاران به این صنعت نوپا و پرریسک و سامان دادن به آن است تا دست سوداگران از این صنعت کوتاه و زمینه رشد آن بیش از پیش فراهم شود و همگان بتوانند از سود آن بهره‌مند شوند.

«یمل جردی» (Yemel Jardi)
مدیر اجرایی بنیاد دیسنترالند (Decentraland)
«یمل جردی» (Yemel Jardi) مدیر اجرایی بنیاد دیسنترالند (Decentraland)

توکن سازی و بلاک‌چین

توکن سازی که با استفاده از فناوری بلاک‌چین، ارزش یک دارایی را به‌صورت دیجیتال نمایش می‌دهد توسط تعداد کمی از شبکه‌های بلاک‌چینی صورت‌ می‌گیرد که عبارتند از:

اتریوم:

یک شبکه بلاک‌چینی قرارداد هوشمند است که از استانداردهای توکن مانند (ERC-20) پشتیبانی می‌کند. این شبکه به بسیاری از پروژه‌های کریپتو اجازه می‌دهد که توکن‌های خود را با استفاده از زیرساخت اتریوم ارایه دهند.

بایننس‌چین (Binance Chain):

یک شبکه بلاک‌چینی مستقل است که توسط صرافی بایننس راه‌اندازی شده است، این شبکه با هدف افزایش سرعت و کاهش هزینه معاملات در صرافی طراحی شده و از قرارداد هوشمند و توکن سازی پشتیبانی می‌کند و با استانداردهای توکن اتریوم سازگار است.

کوانت (Quant):

کوانت یک شبکه بلاک‌چینی است که به‌دنبال افزایش قابلیت همکاری میان بلاک‌چین‌های مختلف است. این شبکه با استفاده از سرویس‌های خود مانند اوورلجر (Overledger) به سازمان‌ها و توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد که توکن‌های خود را روی چند بلاک‌چین به‌صورت همزمان عرضه کنند.

مراحل ساخت توکن و عرضه آن

برای عرضه توکن خود در شبکه‌های بلاک‌چینی که از توکن‌سازی پشتیبانی می‌کنند، باید چند مرحله را طی کنید. این مراحل به‌طور کلی عبارتند‌از:

ساخت توکن:

برای ساخت توکن، باید یک قرارداد هوشمند (Smart Contract) را روی بلاک‌چین مورد نظر اجرا کنید. این قرارداد هوشمند باید از استانداردهای توکن مربوط‌به آن شبکه پیروی کند، برای مثال، در اتریوم باید از استاندارد (ERC-20)، در بایننس‌چین باید از استاندارد (BEP-20) و در کوانت باید از استاندارد (QNT-20) استفاده کنید.
همچنین باید مشخصات توکن خود را مانند نام، نماد، تعداد و قیمت را در قرارداد هوشمند تعریف کنید.

انتشار توکن:

پس از ساخت توکن، باید آن را در یک صرافی دیجیتال یا یک پلتفرم خرید و فروش توکن منتشر کنید. این کار به شما امکان می‌دهد که توکن خود را با دیگر رمزارزها یا ارز فیات معامله کنید، برای این منظور، باید صرافی یا پلتفرمی را انتخاب کنید که از شبکه‌های بلاک‌چین مورد نظر شما پشتیبانی کند و شرایط و هزینه‌های ثبت و عرضه توکن را بپذیرید.

تبلیغ و بازاریابی توکن:

در‌نهایت، باید توکن خود را به دیگران معرفی و سرمایه‌گذار و خریدار جذب کنید. برای این منظور، می‌توانید از رسانه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها، پادکست‌ها، ویدیوها و هر روش دیگری که مناسب باشد استفاده کنید. همچنین می‌توانید به‌صورت شفاف و قابل اعتماد در مورد هدف، استراتژی، تیم و پروژه خود به دیگران اطلاع دهید.

نتیجه‌گیری:

دارایی‌های دنیای واقعی توکن‌شده یک تحول مهم در دنیای مالی است که مزایای بی‌شماری را برای سرمایه‌گذاران و ناشران ارایه می‌دهد. درحالی‌که چالش‌های مهمی پیش‌روی این صنعت است، پتانسیل افزایش دسترسی، نقدینگی و شفافیت آن قابل توجه است.
همان‌طور که این فضا همچنان به بلوغ خود ادامه می‌دهد، به‌احتمال تاثیر روی سرمایه‌گذاران و ارزهای بومی پلتفرم‌های قرارداد هوشمند بیشتر می‌شود و طرز تفکر ما در مورد دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های سنتی را هم تغییر می‌دهد.
از همین رو این فقط خود دارایی‌ها نیستند که در حال تغییر هستند، بلکه مدیران دارایی، صادرکنندگان، ارایه‌دهندگان و همه واسطه‌های دیگر نیز باید در کل مدل کسب‌و‌کار خود تجدید نظر کنند.
برای مدتی، ما در یک دنیای ترکیبی (هم خارج از زنجیره و هم روی زنجیره) گیر خواهیم کرد، اما به‌آرامی به سمت بهینه شدن جهانی دارایی‌های کاملن زنجیره‌ای (توکنیزه‌شده) گرایش خواهیم داشت و به حداقل تعداد واسطه‌ها می‌رسیم.

لینک کوتاه: https://www.bcamag.com/bit/6z8d
حسین عسکری
حسین عسکری
مقاله‌ها: 5

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *