ایالات متحده علیه کریپتو

نهاد‌های زیادی در ایالات متحده، به‌دنبال تشدید قوانین نظارتی بر بازار رمزارزها هستد که در راس آن‌ها کمیسیون بورس و اوراق بهادار این کشور قرار دارد...

ظهور سریع و پذیرش گسترده رمزارزها در کنار ذات پرنوسان بازار آن‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های زیادی را برای سرمایه‌گذاران مشتاق و نوآور به وجود آورده است و رگولاتورها را در سراسر جهان بر آن داشته تا با ایجاد یک چارچوب قوی برای نظارت و رگولاتوری از مشکلات احتمالی جلوگیری کنند. نهادهای زیادی در ایالات متحده آمریکا، به دنبال تشدید قوانین نظارتی بر این بازار هستند که در راس آن‌ها کمیسیون بورس و اوراق بهادار این کشور قرار گرفته است. کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (U.S. Securities and Exchange Commission) که به اختصار اس‌ای‌سی (SEC) نیز نامیده می‌شود، سال‌هاست که با بررسی قراردادهای سرمایه‌گذاری در اقتصاد آمریکا، به دنبال تشدید نظارت خود و دفاع از حقوق مصرف‌کنندگان است؛ اتفاقی که مدتی است گریبان‌گیر رمزارزها شده و در همین حال صدای کارشناسان بازار را هم درآورده است.

رمزارزها به دلیل اخلالی که در بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری ایجاد کرده‌اند، اکنون تبدیل به کانون اختلاف و نبردی تنگاتنگ بین نهادهای حکومتی و رگولاتور بازارهای سنتی مالی با شرکت‌های ارزهای دیجیتال شده‌اند. ناگفته نماند که قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال در آمریکا، به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد حال حاضر، بر صنعت رمزارزها در تمام جهان تاثیرگذار خواهد بود. از این رو چشم فعالان این حوزه در سراسر جهان اکنون به رگولاتورهای آمریکایی است. 

اس‌ای‌سی برای این‌که تشخیص دهد یک رمزارز، اوراق بهادار است یا خیر از تست هاوی استفاده می‌کند؛ تستی که حدود صد سال از عمر آن می‌گذرد و مدیران این نهاد به آن اعتماد کامل دارند. اما به نظر بسیاری از فعالان بازار رمزارزها، ذات متحول‌کننده و نوآور این دارایی‌ها در چارچوبی که نزدیک به یک قرن از عمر آن می‌گذرد، نمی‌گنجد و قوانینی جدید برای شفافیت بیشتر در این صنعت نیاز است.

یکی از چهره‌های حاضر در خط مقدم رگولاتوری در سطح جهان، کسی نیست جز گری گنسلر، رییس کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده که از زمان حضور خود در این منصب حواشی زیادی به همراه آورده است. گنسلری که از یک مدرس و طرفدار بلاک‌چین به یک مسوول منتقد و تا حدودی قربانی این بازار تبدیل شده است.

این کمیسیون پس از فجایع یک سال گذشته بازار رمزارزها، بیش از پیش زیر ذره‌بین مجلس نمایندگان (کنگره) ایالات متحده رفت؛ تا جایی که بالاترین مقام مسوول آن، گری گنسلر، به جایگاه شاهدین در جلسه استماع کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان ایالات متحده دعوت شد؛ شاهدی که از دید خبرنگاران و فعالان رسانه بیشتر در قامت یک متهم در این جلسه حضور یافت.

جلسه‌ استماع برای شهادت رییس کمیسیون بورس و اوراق بهادار در برابر نمایندگان مجلس آمریکا برپا شد تا مشکلاتی چون رگولاتوری حوزه رمزارزها و قوانین تصویب‌ شده توسط این کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد. در این جلسه که به صورت علنی برگزار شد، نمایندگان کنگره سوالات خود را نسبت به عملکرد اخیر گنسلر مطرح کرده و در برابر به او نیز فرصت دفاع داده شد؛ هرچند گنسلر ترجیح داد در این جلسه پنج ساعته در قامت یک متهم باقی مانده و از پاسخگویی دقیق به سوالات نمایندگان طفره رود.

این مقاله با هدف بررسی صحبت‌ها و دفاعیات گنسلر در برابر نمایندگان ملت آمریکا گردآوری شده است. با کنکاش در قلب اظهارات رییس اس‌ای‌سی، ما به دنبال ارایه درک جامعی از موضع وی و کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده در مورد رمزارزها، فجایعی چون سقوط رمزارز لونا و ورشکستگی صرافی «اف‌تی‌ایکس» (FTX) و از همه مهم‌تر، رگولاتوری اکوسیستم بلاک‌چین‌ محور هستیم.

عقب‌نشینی ایالات متحده از قانون‌گذاری دارایی‌های دیجیتال

اظهارات اولیه در جلسه استماع و قانون افشای اطلاعات اقلیمی
عقب‌نشینی ایالات متحده از قانون‌گذاری دارایی‌های دیجیتال

ابتدا اقدامی از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده را بررسی می‌کنیم که چندی است جنجال‌آفرین شده و به موضوع سوالات چند تن از نمایندگان کنگره در جلسه استماع گری گنسلر تبدیل شده است. این‌که قصد داشت با تعریف «دارایی‌ دیجیتال» قدمی رو به جلو در زمینه رگولاتوری ارزهای دیجیتال بردارد، در نسخه نهایی قانونی در این‌باره این تعریف را حذف کرد و حرکتی را که ممکن بود آغاز به رسمیت شناختن نقش رمزارزها باشد، معکوس کرد.

اس‌ای‌سی به تازگی با حذف اولین تعریف رسمی خود از «دارایی‌ دیجیتال» از قانون «صندوق پوشش ریسک» خود، گامی رو به عقب در قانون‌گذاری بخش رمزارزها برداشت.

صندوق‌های پوشش ریسک به صندوق‌هایی گفته می‌شود که پول سرمایه‌گذاران را جمع‌آوری کرده و در اوراق بهادار یا انواع دیگر سرمایه‌گذاری‌ها با هدف کسب بازده مثبت سرمایه‌گذاری می‌کنند. پیش‌تر بنا بود در قوانین مرتبط با این صندوق‌ها که تحت نظر کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا هستند، تعریف مشخصی از دارایی‌های دیجیتال نیز گنجانده شود تا به ساماندهی وضعیت رگولاتوری رمزارزها کمک شود.

در حالی که اس‌ای‌سی، در ابتدا این تعریف را در طرح پیشنهادی سال ۲۰۲۲ برای بازنگری کلی قوانین مرتبط با این صندوق‌ها آورده بود، آن را در قانون نهایی تصویب شده توسط کمیسیونرها حذف کرد.

همچنین در توضیحی از سوی این نهاد رگولاتور اوراق بهادار در آمریکا آمده است: «کمیسیون و کارکنان آن به رسیدگی خود به این موضوع ادامه می‌دهند، اما در حال حاضر «دارایی‌های دیجیتال» را به‌عنوان بخشی از این قانون نمی‌پذیرند.»

طبق اعلام کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، این آژانس علی‌رغم تصمیمش برای عقب‌نشینی از این موضوع، به‌طور قطع به بررسی مسایل مربوط به رمزارزها که هم در اقدامات اجرایی و هم در پیشنهادات قانونی جاری آن نقش بزرگی را ایفا کرده‌اند، ادامه می‌دهد.

ماه گذشته نیز این رگولاتور عملا با بازگشایی پرونده قانون پیشنهادی قبلی که اصطلاح «اکسچنج» را دوباره تعریف کرده و صریحا «امور مالی غیرمتمرکز» (DeFi) را به آن اضافه کرده بود، برعکس انتظارات عمل کرد.

این تجدید نظر که انتقاد شدید صنعت و دو نفر از پنج کمیسیونر کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده را برانگیخت، یکی از چندین حرکت سیاستی اخیری است که به وضوح وضعیت رمزارزها را در قوانین موجود آمریکا بغرنج کرده است. اس‌ای‌سی همچنین در ماه فوریه قانون پیشنهادی دیگری را ارایه کرد که مشاوران سرمایه‌گذاری را از نگهداری دارایی‌ها در شرکت‌های رمزارزی منع می‌کند.

با وجود آن‌که بحث درمورد دارایی‌های دیجیتال، موضوع ثابت سخنرانی‌های گری گنسلر، رییس کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده و سایر مقامات آن است، این نهاد تصمیم گرفته تا کار خود را بی‌آنکه عبارت دارایی‌های دیجیتال را به شکل رسمی در فرهنگ لغات خود جای دهد، ادامه دهد.

در همین راستا «آن ماری کلی»، یکی از شرکای شرکت Mercury Strategies که یکی از صاحب‌منصبان باسابقه کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده نیز بوده، در این‌باره اظهار داشت: «کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده رگولاتوری است که به شفافیت از سوی متقاضیان خود نیاز دارد، اما همچنان با تعریف نکردن دارایی‌های دیجیتال، شفافیت نظارتی را از آن‌ها دریغ می‌کند.»

او همچنین بیان داشته که ممکن است حذف این تعریف از سمت اس‌ای‌سی، بدان علت باشد که هرگونه به‌ رسمیت شناختن یگانگی دارایی‌های دیجیتال به‌عنوان یک محصول جدید، موضع دعوی قضایی آن‌ها را از این منظر که دارایی‌های دیجیتال به نوعی اوراق بهادار هستند و تابع قوانین اوراق بهادار این کمیسیون هستند، تضعیف می‌کند.

گفتنی است AFR) Americans for Financial Reform)، یک گروه حامی مصرف‌کنندگان که به ‌طور معمول از بخش رمزارزهای کمیسیون انتقاد می‌کند، ا‌س‌ای‌سی را به‌دلیل حذف موضوع دارایی‌های دیجیتال در قانون پیشنهادی برای صندوق‌های پوشش ریسک تحسین کرده بود.

صندوق آموزش AFR در نامه‌ای در سال ۲۰۲۲ نیز نوشته بود: «اگرچه دارایی‌های دیجیتال اغلب به‌ عنوان جایگزینی برای سیستم مالی سنتی به بازار عرضه می‌شوند، صندوق‌های پوشش ریسک، شرکت‌های سهامی خاص و بانک‌ها بیشتر درگیر سرمایه‌گذاری و وام دادن به این دارایی‌ها هستند.»

از سوی دیگر «انجمن صنعت اوراق بهادار و بازارهای مالی» (Sifma) -یک گروه لابی صنعتی در آمریکا- از جمله‌بندی تعریف دارایی‌های دیجیتال توسط اس‌ای‌سی شکایت کرده و خواسته بود که تعریف دقیق‌تری برای آن ارایه شود. به گفته این انجمن، دسته‌ دارایی‌های دیجیتال غیر اوراقی، شامل کالاها، بیت‌کوین و توکن‌های غیرقابل تعویض در نظر گرفته می‌شود، اما مشخص نیست که آیا هدف از این تعریف، در نظر گرفتن هرگونه و همه دارایی‌های دیجیتال در مقابل همه اوراق بهادار بوده است یا خیر.

شهادت گنسلر در جلسه استماع مجلس نمایندگان

گری گنسلر علیه کریپتو
گری گنسلر، رییس کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC)

گری گنسلر، رییس کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC)، سرانجام در تاریخ ۲۳ آوریل سال جاری در برابر سیاستمداران آمریکایی در مورد سرکوب صنعت رمزارزها توسط رگولاتورها شهادت داد.

این اولین جلسه استماع دادرسی در مقابل کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا در تقریبا یک سال و نیم اخیر بود. ویدیوهایی از این جلسه در رسانه‌های اجتماعی نیز منتشر شد که تنها برخی از نقاط جنجالی صحبت‌های گنسلر را پوشش می‌دهند. از همین رو، با توجه به اهمیت این جلسه استماع بر آن شدیم تا این جلسه پنج ساعته را خلاصه کرده و اهم آن‌چه گفته شده و تاثیراتش بر بازار ارزهای دیجیتال را توضیح دهیم.

اظهارات اولیه در جلسه استماع و قانون افشای اطلاعات اقلیمی

جلسه استماع گنسلر در مقابل کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا با اظهارات آغازین سیاستمداران رده بالای این کمیته آغاز شد. این جلسه با صحبت‌های طوفانی «پاتریک مک‌هنری» آغاز شد که تاکید داشت کمیته تحت مدیریت جدید، یعنی حزب جمهوری‌خواه است و گنسلر نباید این نکته را فراموش کند. مک‌هنری ابتدا از گنسلر به دلیل درخواست بودجه بیشتر در زمانی که رگولاتور از شفاف‌سازی مقررات رمزارزها امتناع می‌کند، انتقاد کرد. او در ادامه این واقعیت را برجسته کرد که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در ۵۰ اقدام اجرایی علیه صنعت رمزارز دخیل بوده است و وضع مقررات به شکل دستوری باید متوقف شود.

دومین نفری که در جلسه استماع صحبت کرد، «مکسین واترز» بود. این نماینده دموکرات، سیاستمداران جمهوری‌خواه حاضر را به دلیل هدف قرار دادن گری گنسلر و SEC به دلایل سیاسی مورد انتقاد قرار داد و در ادامه گنسلر را برای تعقیب مجرمان بازار رمزارزها تحسین کرد. این در حالی است که واترز بیشتر زمان خود را صرف اصرار بر این موضوع کرد که قانون پیشنهادی افشای اقلیمی کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده مشروع و ضروری است.

سال گذشته کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از این قانون پیشنهادی خود پرده‌برداری کرد که شرکت‌های دولتی و سایر نهادها را ملزم می‎کند افشای خطرات آب و هوایی را در اظهارات ثبتی و گزارش‎های دوره‌ای خود وارد کنند. مطابق این قانون، شرکت‌ها موظفند خطرات اقلیمی را که به‌طور منطقی تاثیر با اهمیتی بر کسب‌وکار، نتایج عملکرد یا وضعیت مالی آن‌ها دارند، به همراه معیارهای صورت‌های مالی مربوط به اقلیم، در قالب یادداشتی در صورت‌های مالی حسابرسی‌شده‌شان افشا کنند.

این افشاگری را می‌توان بخشی از تلاش‌های دولت بایدن برای پاسخ به تاثیر تغییرات آب و هوایی جهان و افزایش سرمایه‌گذاری در صندوق‌های زیست محیطی، اجتماعی و حکومتی دانست. با توجه به این که این قانون پیشنهادی به چارچوب افشای مالی مرتبط با آب و هوا و پروتکل گازهای گلخانه‌ای اشاره دارد، نیازی به استفاده از مجموعه خاصی از استانداردها نیست.

اگر مروری بر خلاصه شهادت گری گنسلر در کمیته بانکی سنا در سال گذشته داشته باشیم، درخواهیم یافت که این مقررات باعث نگرانی در هر دو جناح جمهوری‌خواه و دموکرات ایالات متحده شده است؛ چرا که می‌تواند اثر عملی بر روی ورشکستگی بسیاری از مشاغل کوچک و متوسط داشته باشد.

طفره گنسلر از پاسخگویی‌های صریح

«آن واگنر»، سومین نماینده‌ای که در این جلسه صحبت کرد، اظهارات خود را با متهم کردن گنسلر به عدم پیروی از حکمی که کنگره به کمیسیون بورس و اوراق بهادار داده بود، شروع کرد. در حکم کنگره آمده است که اس‌ای‌سی باید از سرمایه‌گذاران برای حفظ بازارهای منظم و کارآمد و تسهیل رشد سرمایه محافظت کند. به گفته واگنر، عملکرد گری گنسلر در این زمینه کاملا برعکس این حکم بوده است.

صحبت‌های این نماینده‌ها در تضاد کامل با اظهارات «براد شرمن»، چهارمین نماینده در جلسه استماع بود. او از گنسلر برای سختگیری‌ها و به نوعی سرکوب بازار رمزارزها تقدیر کرد. شرمن که عقیده دارد رمزارزها تنها توسط جنایتکاران و کره شمالی استفاده می‌شود، از گنسلر برای سختگیری نسبت به فعالان حوزه رمزارز و اعمال قانون پیشنهادی افشای اقلیمی کمیسیون تشکر کرد.

در ادامه زمانی که نوبت به گری گنسلر برای پاسخگویی به این سوالات رسید، ترجیح داد بیشتر وقت خود را صرف صحبت در مورد تاریخچه مقررات اوراق بهادار در ایالات متحده کند.

لازم به ذکر است که در حال حاضر، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا یک دارایی را در صورتی به عنوان یک اوراق بهادار در نظر می‌گیرد که یک شخص ثالث قابل شناسایی وجود داشته باشد که سود مورد انتظار را در هنگام سرمایه‌گذاری ایجاد کند؛ به طور مثال سهام در یک شرکت نمونه مشابه خوبی در این تعریف است. (سود مورد انتظار احتمال دریافت سود ضرب در سود در بازده است.)

گنسلر سپس ادعا کرد که این هوش مصنوعی‌ست که در حال حاضر مهم‌ترین فناوری است، نه ارزهای دیجیتال. او افزود که صنعت رمزارز باید با قوانین موجود اوراق بهادار تطبیق داشته باشد. گفتنی است که قوانین فعلی اوراق بهادار در ایالات متحده حدود ۱۰۰ سال قدمت دارند و مسلما برای استفاده از ارزهای دیجیتال مناسب نیستند.

وی سپس در گفته‌های خود به خطرات ناشی از تغییرات آب و هوایی و اهمیت امنیت سایبری اشاره کرد و همچنین از بازخرید سهام انتقاد کرده و اصرار داشت که اس‌ای‌سی بازارها را کارآمد و منصفانه می‌کند. گنسلر در پایان تاکید کرد که بازارها باید به سرمایه‌گذاران خدمت کنند و نه برعکس.

اتریوم، اوراقی بهادار؟

ایالات متحده علیه کریپتو
اتریوم، اوراقی بهادار؟

پس از دفاعیات گنسلر، پاتریک مک‌هنری که جلسه استماع را با انتقادات جدی خود آغاز کرده بود، بار دیگر گنسلر را مورد مواخذه جدی خود قرار داد. این بخش از جلسه مورد توجه رسانه‌های زیادی قرار گرفته است؛ چرا که مک‌هنری، گنسلر را با این سوال مهم مواجه کرد که «آیا اتریوم اوراق بهادار است یا خیر؟».

مک‌هنری با این سوال شروع کرد که آیا ممکن است «اتریوم» (ETH) همزمان یک اوراق بهادار و کالایی مانند نفت باشد؟ که با پاسخ منفی گنسلر مواجه شد. وی سپس به طور مستقیم از رییس اس‌ای‌سی پرسید که آیا اتریوم یک اوراق بهادار است یا یک کالا؟ گنسلر در پاسخ به این سوال صریح گفت که نمی‌تواند به طور خاص درمورد هیچ ارز دیجیتالی صحبت کند.

در نهایت به‌رغم تلاش طولانی پاتریک مک‌هنری برای گرفتن پاسخ این سوال مهم، پاسخی صریح از سوی گری گنسلر به وی داده نشد. مک‌هنری نیز از این فرصت استفاده کرد تا بر عدم قطعیت نظارتی اس‌ای‌سی که به نوعی ناشی از امتناع گنسلر در پاسخ‌گویی‌ست، تاکید کند.

 گنسلر در این بحث اصرار داشت قوانین اوراق بهادار مشخص می‌کند که وضعیت اتریوم به عنوان یک دارایی چیست؛ اما مک‌هنری با اشاره به این‌که گنسلر پیش‌تر به طور تلویحی اتریوم را اوراق بهادار دانسته بود اما اکنون از ارایه پاسخی شفاف در این ارتباط خودداری می‌کند، صریحتا با او مخالفت کرد.

در همین حین، مکسین واترز نیز وارد این بحث شد و گنسلر را با سوالی چالشی روبه‌رو کرد: «آیا می‌توانید تفاوت بین یک کالا و یک اوراق بهادار را توضیح دهید؟»

گنسلر پاسخ خود را با استناد به تست هاوی (Howey Test) شروع کرد. تست هاوی یک آزمون قانونی است که در ایالات متحده برای تعیین این‌که «آیا یک معامله واجد شرایط یک قرارداد سرمایه‌گذاری است و بنابراین، طبق قوانین فدرال به عنوان یک وثیقه در نظر گرفته می‌شود یا خیر»، استفاده می‌شود.

وی سپس به دو نکته قابل توجه اشاره کرد. ابتدا تصریح کرد که اگر پای گروهی از کارآفرینان در میان باشد که پروژه را با یکدیگر پیش می‌برند، دارایی یک اوراق بهادار در نظر گرفته می‌شود. سپس اظهار داشت که اگر نهادی وجود داشته باشد که وکلا یا لابی‌گرانی را برای بحث در مورد مقررات با سیاستمداران و قانون‌گذارانی مانند اس‌ای‌سی بفرستد، دارایی را باید یک اوراق بهادار در نظر گرفت.

اولین نکته از این جهت اهمیت دارد که تایید می‌کند در صورتی که بتوان تشخیص داد که رمزارزها اوراق بهادار هستند، گنسلر اهمیتی نمی‌دهد چندین شخص ثالث وجود داشته باشد که سود مورد انتظار را افزایش دهند.

نکته دوم نیز بسیار حایز اهمیت است؛ چرا که بسیاری از پروژه‌های رمزارزی لابی کرده‌اند و از این رو می‌توان گفت تمامشان اهداف بالقوه کمیسیون بورس و اوراق بهادار هستند.

حمایت از استیبل‌کوین‌ها

«فرنچ هیل» نماینده بعدی بود و سوال خود را این‌گونه پرسید که آیا گری گنسلر از مقررات ویژه ارزهای دیجیتال استیبل‌کوین (ارز دیجیتال با ارزش ثابت) حمایت می‌کند یا خیر؟ گنسلر در پاسخ اعلام کرد بله اما این حمایت تنها برای استیبل‌کوین‌ها است، نه ارزهای دیگر. وی با بیان این‌که برخی از استیبل‌کوین‌ها اوراق بهادار و تحت نظارت اس‌ای‌سی هستند، اعلام کرد که یکی از آن‌ها سه میلیارد دلار در بانک سیلیکون ولی داشته است.

اگر اخبار منتشرشده درمورد ارزش پایدار دلار آمریکا در مقابل USDC (یک استیبل‌کوین با پشتوانه دلار آمریکا) را دنبال کرده باشید، متوجه خواهید شد که شرکت «سیرکل» (Circle) صادرکننده استیبل‌کوینی است که گنسلر در سخنان خود به آن اشاره کرده است.

 گنسلر همچنین اشاره کرد که USDC یک اوراق بهادار است. این گفته وی از این نظر اهمیت دارد که پیش‌تر شرکت سیرکل استدلال کرده است که USDC یک استیبل‌کوین پرداختی است که باید تحت نظارت فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) باشد، اما رییس کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده با این موضوع مخالف است.

گفته می‌شود تاکنون هر رمزارزی که توسط اس‌ای‌سی به عنوان اوراق بهادار برچسب‌گذاری شده باشد، اساسا با مشکل مواجه شده است. برای مثال به یاد بیاورید که ریپل (xrp) با برچسب‌گذاری به عنوان اوراق بهادار، بلافاصله از فهرست تمام صرافی‌های رمزارز ایالات متحده حذف شده و خارج از دسترس خرده‌فروشان و سرمایه‌گذاران قرار گرفت. حال در نظر بگیرید با این وجود اگر شرکت سیرکل با دستور توقف صدور USDC مواجه شود، متحمل چه میزان ضرری خواهد شد.

بعد از چند سوال بی‌ربط از سوی نادیا ولاسکوئز، پیت سشنز در ادامه حملات دیگر نمایندگان به گنسلر، از وی پرسید که چرا در ابتدای جلسه استماع اعلام کرده تمام نظرات بیان‌شده در ابتدای شهادتش تنها متعلق به خودش است. گنسلر نیز در پاسخ این جمله را روش استاندارد کمیسیون بورس و اوراق بهادار دانست که با انتقاد جدی سشنز مواجه شد؛ چرا که از نظر نمایندگان گنسلر به وضوح از طرف کمیسیون صحبت می‌کند.

مخالفین رمزارزها، همسو با گنسلر

ایالات متحده علیه کریپتو
مخالفین رمزارزها، همسو با گنسلر

براد شرمن، نماینده مخالف ارزهای دیجیتال، ششمین نفری بود که سوالاتی را در این جلسه مطرح کرد و در طی اظهارات خود چندین بار تکرار کرد که از عملکرد گری گنسلر بسیار راضی است. اساسا در طول این جلسه تنها نمایندگانی رضایت خود را گنسلر اعلام کردند که به عنوان مخالفین صنعت رمزارزها شناخته می‌شوند.

شرمن از گری گنسلر پرسید که آیا بر نظرات خود مبنی بر این‌که مبادلات ارزهای دیجیتال با اس‌ای‌سی مطابقت ندارند، می‌ایستد؟ و پاسخ مثبت گنسلر را دریافت کرد. وی در ادامه از گنسلر خواست تا جلوی تمام این مبادلات را بگیرد.

در ادامه پس از چند سوال نامربوط دیگر از سوی فرانک لوکاس که به نظر می‌رسد با گنسلر ارتباط دوستانه‌ای نیز داشته باشد، استفن لینچ از گنسلر پرسید که کمیسیون در چند پرونده در برابر شرکت‌ها و پروژه‌های رمزارزی برنده شده است. وی پاسخ داد که اس‌ای‌سی در این موضوع بسیار موفق بوده است.

لینچ همچنین پرسید که آیا احکام این پرونده‌ها شفافیت لازم را در مورد استدلال‌های کمیسیون بورس و اوراق بهادار ارایه کرده است یا خیر که با پاسخ مثبت گنسلر روبه‌رو شد. هرچند بسیاری از فعالان صنعت رمزارز این پاسخ گنسلر را نامعقول و منتاقض دانسته‌اند.

ابهام در مساله فروپاشی FTX و بزرگ‌ترین کلاهبرداری‌ مالی در تاریخ آمریکا

مطلب بعدی که در این جلسه استماع مطرح شد، موضوع پرونده «سم بنکمن فرید» بود. اندی اوگلز فاش کرد که SEC اسناد فاش نشده‌ای دارد که مربوط به اتهاماتی است که بنکمن با آن مواجه است. وی از گنسلر پرسید که این اسناد کجا هستند اما گنسلر مدعی شد که SEC مجاز به ارایه اسناد مربوط به تحقیقات در حال انجام نیست.

همچنین بیل پوزی سوالات خود از گنسلر را با این پرسش که آیا قبل از فروپاشی FTX نگرانی‌هایی داشته یا خیر آغاز کرد و گنسلر اساسا به این پرسش، پاسخ منفی داد. گنسلر همچنین در پاسخ به این سوال که چه زمانی اس‌ای‌سی از مسایل اوراق بهادار در FTX آگاه شد، دسامبر گذشته را اعلام کرد. البته با توجه به این‌که وی چندین بار پیش از آن نیز با سم بنکمن فرید (SPF) ملاقات کرده بود، این تاریخ خیلی دقیق به نظر نمی‌رسد. هرچند FTX حدود یک ماه پیش از این نقطه زمانی با فروپاشی مواجه شده بود.

انحلال صرافی ارز دیجیتال FTX مستقر در باهاما در نوامبر سال ۲۰۲۲ آغاز شد. فروپاشی FTX، ناشی از بحران نقدینگی نماد این شرکت، FTT، به‌عنوان عاملی برای ورشکستگی آن عمل کرد. قبل از فروپاشی، FTX سومین صرافی بزرگ ارزهای دیجیتال از نظر حجم بود و بیش از یک میلیون کاربر داشت.

سم بنکمن فرید، یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل سابق صرافی ارزهای دیجیتال FTX است و نقش زیادی در صنعت ارزهای دیجیتال ایفا کرده است. او اکنون گفته می‌شود که مرتکب یکی از بزرگ‌ترین کلاهبرداری‌های مالی در تاریخ آمریکا شده است. به گزارش فوربس، بنکمن فرید زمانی دارای بالاترین دارایی خالص ۲۶.۵ میلیارد دلاری بود، اما دارایی‌های وی به حدود ۱۶ میلیارد دلار کاهش یافت و سپس در یک هفته در نوامبر ۲۰۲۲ تقریبا به صفر رسید. وی سپس در باهاما جایی که مقر FTX بود، دستگیر شد و در ماه دسامبر به ایالات متحده مسترد شد. او به اتهامات متعدد کلاهبرداری توسط دادستان ناحیه جنوبی نیویورک، دامیان ویلیامز، متهم شد. ویلیامز اقدامات سم بنکمن فرید را یکی از بزرگ‌ترین کلاهبرداری‌های مالی در تاریخ آمریکا خواند. علاوه بر کیفرخواست هشت ‌ماده‌ای دادستان فدرال سم بنکمن فرید با اتهاماتی از سوی «کمیسیون معاملات آتی کالا» (CFTC) روبه‌رو است که شامل دست‌کاری قیمت توکن FTT صرافی و مشتریان پیشرو است.

مایک لاولر، نماینده بعدی که فرصت پرسش‌گری از گنسلر را یافته بود، از او پرسید که آیا کمیسیون بورس و اوراق بهادار به هر نحوی مسوول فروپاشی ftx است؟ گنسلر از پاسخ به این سوال نیز مانند اغلب سوالات دیگر طفره رفت و گفت SEC به شدت رمزارز کریپتو را تحت فشار قرار خواهد داد.

پس از یک دور دیگر از سوالات بی‌ربط، این بار از سوی بلین لویتکامایا، جیم هیمز از رییس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در مورد بازارهای عمومی و خصوصی پرسید. او گفت که نگران رشد بازارهای خصوصی و کنار گذاشته شدن سرمایه‌گذاران خرد است. گنسلر نیز در مقابل وقت خود را صرف دفاع از بازارهای عمومی کرد.

بیل هویزنگا نیز سوالاتی را مطرح کرد که بر مقررات افشای اقلیمی کمیسیون تمرکز داشت و از گنسلر پرسید چرا اس‌ای‌سی فقط زمانی که خدمات مالی مجلس نمایندگان اطلاعات بیشتری در مورد این قانون می‌خواهد، اسناد بی‌معنی در دسترس عموم را ارسال می‌کند. وی مدعی شد کمیسیون همین کار را درمورد FTX نیز انجام می‌دهد. جای تعجب نیست که گنسلر از پاسخگویی درمورد این موضوع نیز طفره رفت.

تاثیر رمزارزها بر بانک‌ها

جویس بیتی سیزدهمین نفری بود که سوالاتی را مطرح کرد و از گری گنسلر پرسید که قوانین افشای آب و هوا چگونه بر کسب‌وکارهای کوچک و متوسط تاثیر می‌گذارد. گنسلر در پاسخ بیان داشت که این قانون تنها برای شرکت‌های دولتی اعمال می‌شود.

موضوعی که وی به آن اشاره‌ای نکرد، این است که این شرکت‌ها باید داده‌های کسب‌وکارهای دیگری را که با آن‌ها کار می‌کنند، جمع‌آوری کنند. جویس سپس به گنسلر این فرصت را داد تا در ۴۰ ثانیه آخر درباره هر چیزی که می‌خواهد صحبت کند. این موضوع البته از چشم بیشتر رسانه‌های حوزه رمزارزها مغفول ماند.

گنسلر در این لحظه موضوع را تغییر داد و گفت که همه بانک‌هایی که ورشکست شده‌اند با رمزارزها کار می‌کردند و سقوط آن‌ها باعث شد USDC تثبیت دلاری خود را از دست بدهد. برخی از کارشناسان این گفته‌های گنسلر را این‌گونه تحلیل کرده‌اند که اس‌ای‌سی واقعا می‌خواهد استیبل‌کوین‌ها را سرکوب کند.

سپس شان کاستون از گنسلر پرسید که آیا قوانین افشای آب و هوا در این بخش خطری برای شرکت‌های سهامی عام ایجاد می‌کند یا خیر که با طفره گری گنسلر از پاسخ به این سوال با بیان این‌که این همان چیزی است که سرمایه‌گذاران می‌خواهند، مواجه شد.

نماینده بعدی، اندی بار بود که سوالات خود را مطرح کرد. او از گنسلر در مورد قانون نگهداری ارزهای دیجیتال که توسط اس‌ای‌سی وضع شده بود و عملا بانک‌ها را از نگهداری ارزهای دیجیتال منع می‌کند، پرسید. گنسلر در پاسخ گفت به این قانون کمیسیون افتخار می‌کند و فاش کرد که این قانون با کمک چهار شرکت بزرگ حسابداری تنظیم شده است.

این موضوع از این منظر بسیار مهم است که هر چهار شرکت بزرگ حسابداری نیز به شدت درگیر «استانداردسازی معیارهای راهبری زیست‌محیطی، اجتماعی و شرکتی» (ESG) بوده‌اند. بنابراین این سوال پیش می‌آید که آیا کل جمعیت ESG علیه صنعت رمزارزها روی آورده‌اند یا خیر.

راهبری زیست‌محیطی، اجتماعی و شرکتی (Environmental, social, and corporate governance)  رویکردی برای ارزیابی میزان فعالیت یک شرکت به نمایندگی از آن اهداف اجتماعی است که فراتر از نقش یک شرکت برای به حداکثر رساندن سود از طرف سهامداران شرکت است. نوعا، اهداف اجتماعی که دیدگاه ESG از آن‌ها دفاع می‌کند شامل تلاش برای دستیابی به مجموعه معینی از اهداف زیست‌محیطی، و همچنین مجموعه‌ای از اهداف مربوط به حمایت از جنبش‌های اجتماعی و مجموعه سومی از اهداف مربوط به این هستند که آیا شرکت به گونه‌ای اداره می‌شود که با اهداف جنبش تنوع، برابری و شمول سازگاری داشته باشد یا خیر.

مایک سیل در ادامه جلسه استماع از گنسلر پرسید چرا به نامه او که در آن درمورد قوانین نگهداری ارزهای دیجیتال برای بانک‌ها سوال کرده بود، پاسخی نداده است. گنسلر نیز به گفتن این‌که فراموش کرده است، اکتفا کرد. سیل سوال خود را با بیان این‌که چرا این قوانین نگهداری رمزارز مورد نیاز است، ادامه داد که با این پاسخ گنسلر روبه‌رو شد: بانک‌های دارای رمزارز تهدیدی برای ثبات مالی هستند!

صنعت رمزارز در آغوش حزب کمونسیت

در ادامه جلسه، نماینده دموکرات، بیل فاستر از گری گنسلر پرسید که آیا اس‌ای‌سی می‌تواند هویت همه افرادی را که از رمزارزها استفاده می‌کنند بداند یا خیر. گنسلر گفت زمانی که صرافی‌های ارزهای دیجیتال تحت نظر کمیسیون بورس و اوراق بهادار باشند، این امر میسر خواهد شد.

تام اِما، بیستمین نماینده‌ای بود که سوالات خود را پرسید و گنسلر را با لیست بلندبالایی از سوالات بله یا خیر مواجه کرد. خلاصه این مباحثه این است که اِما، گنسلر و کمیسیون بورس و اوراق بهادار را از بابت ترس و وحشتی که در پی فروپاشی FTX رخ داده و همچنین سوق دادن صنعت رمزارز به آغوش حزب کمونیست چین سرزنش کرد. گری گنسلر البته هیچ پاسخی در برابر این حملات نداشت.

جاش گاتایمر، بیست‌ویکمین نفر از بین نمایندگان کنگره آمریکا بود که سوالاتی را مطرح کرد و در مورد تمام قوانینی که اس‌ای‌سی پیشنهاد کرده و تاثیراتی که می‌توانند بر بازار داشته باشند، ابراز نگرانی کرد. تمام پاسخی که گنسلر داد این بود که به کاری که کمیسیون انجام داده افتخار می‌کند و به ملاقات با سرمایه‌گذاران AKA BlackRock and Co درمورد قوانین آینده ادامه خواهد داد. جاش همچنین استدلال کرد که مقررات این کمیسیون با فشار بر صنعت رمزارز، خطرات بیشتری ایجاد می‌کند و از سرمایه‌گذاران نیز محافظتی به عمل نمی‌آورد.

او در ادامه از گری گنسلر پرسید که آیا اس‌ای‌سی شروع به ارایه شفافیت نظارتی به صنعت رمزارز خواهد کرد و گنسلر گفت که این کمیسیون پیش‌تر این کار را انجام داده است.

ترک خاک آمریکا توسط شرکت‌های رمزارزی

ایالات متحده علیه کریپتو
ترک خاک آمریکا توسط شرکت‌های رمزارزی

بری لودرمیلک، نماینده بعدی حاضر در این جلسه استماع بود و تمام فرصت خود را صرف حملات تند و تیز به گری گنسلر کرد. از نکات برجسته صحبت‌های او این بود که قوانینی که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا پیشنهاد می‌کند نیاز به تایید کنگره این کشور دارد و افشاگری‌هایی که این کمیسیون از نهادها می‌خواهد در شرایط عادی نیازمند حکم است.

سپس گرگوری میکس، موضوع مهم ترک خاک آمریکا توسط شرکت‌های رمزارزی را به میان آورد و پرسید چرا کمیسیون بورس و اوراق بهادار شرکت‌های ارزهای دیجیتال را وادار به ترک خاک کشور می‌کند. گنسلر نیز به این پاسخ اکتفا کرد که این شرکت‌ها اگر دستورالعمل‌های اس‌ای‌سی را رعایت کنند، دیگر مجبور به ترک کشور نخواهند بود. هرچند که دستورالعمل‌های رمزارزها در این کمیسیون آن‌قدر مبهم است که شرکت کوین‌بیس coinbase در حال حاضر از آن‌ها برای شفاف‌سازی بیشتر شکایت کرده است.

پس از چند سوال کوتاه از الکس مودی، ریچی تورس نیز از گری گنسلر در مورد FTX پرسید. او با اشاره به این‌که FTX به دلیل قوانین بد رمزارزها در کمیسیون بورس و اوراق بهادار در خارج از خاک آمریکا مستقر است، از گنسلر پرسید که آیا اس‌ای‌سی می‌تواند شرکت‌های رمزارزی را که خارج از کشور هستند هدف قرار دهد. گنسلر در پاسخ به این سوال با اذعان به این‌که این امر چندان هم ساده نیست، جواب مثبت داد.

گمانه‌زنی از دسیسه گنسلر با حزب دموکرات

وارن دیویدسون بیست‌وششمین نفری بود که سوالات خود را پرسید و ویدیوهای مباحثه او با گنسلر نیز به طور گسترده در فضای مجازی منتشر شد؛ چرا که سوال وی از گنسلر در این ارتباط بود که آیا قبل از شهادتش با الیزابت وارن یا حزب دموکرات هماهنگی خاصی کرده است یا خیر. گنسلر از پاسخ صریح به این سوال نیز طفره رفت و اذعان کرد که از کارکنان اس‌ای‌سی حمایت می‌شود. این اعتراف ضمنی از سوی گنسلر از سمت کارشناسان بسیار نگران‌کننده خوانده شده است.

دیویدسون در ادامه این سوال را مطرح کرد که چگونه ممکن است صندوق‌های عمومی و بازنشستگی بتوانند در سهام «کوین‌بیس» (coinbase) سرمایه‌گذاری کنند، وقتی اس‌ای‌سی ادعا می‌کند بورس، قوانین اوراق بهادار را نقض می‌کند؛ البته که گنسلر در پاسخ به این سوال هم نتوانست جوابی ارایه کند.

پس از چند سوال بی‌ربط دیگر از سوی سیلویا گارسیا، جان رز این سوال را مطرح کرد که چگونه ممکن است ایراد شهادت گنسلر بیش از یک سال طول کشیده باشد که پاسخی روشن از وی دریافت نکرد. رز سپس از گنسلر پرسید آیا هیچ یک از نامه‌هایی را که کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان برای وی ارسال کرده بود و در آن‌ها از او اطلاعاتی را خواسته بود دیده است یا خیر که در کمال تعجب نمایندگان، گنسلر پاسخ داد: بسیار متشکرم که به من یادآوری کردی، بعدا آن‌ها را بررسی خواهم کرد!

دن مویزر نیز در جلسه استماع اشاره کرد که گنسلر پیش‌تر سابقه مدیریت مالی کمپین ریاست جمهوری ۲۰۱۶ هیلاری کلینتون را داشته و خاطرنشان کرد که نقش وی در حمایت مالی از حملات مخالفان جمهوری‌خواهان بوده است.

او همچنین استدلال کرد که تعصب سیاسی گری گنسلر همچنان ادامه دارد؛ چرا که اس‌ای‌سی ظاهرا درخواست‌ها و تحقیقات شرکت‌ها و سیاستمداران جمهوری‌خواه را مسدود کرده یا نادیده گرفته است. او را به عدم بی‌طرفی جناحی به عنوان رییس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا متهم کرد.

گنسلر، مدرس بی‌تجربه حوزه رمزارزها

در ادامه، پس از اعلان نگران‌کننده وایلی نیکل در مورد لایحه‌ای دو حزبی برای دیجیتالی کردن تمام اسناد، برایان استیل فاش کرد که گنسلر به دلیل استفاده از ایمیل‌های شخصی خود برای مسایل کاری در «کمیسیون معاملاتی معاملات آتی کالای ایالات متحده» (cftc) دچار مشکل شده بوده است. از همین رو از او پرسید که آیا همچنان در اس‌ای‌سی نیز همین کار را می‌کند یا خیر که به طور مشخص با پاسخ منفی گنسلر مواجه شد.

سپس از گنسلر پرسید که آیا او یا هرکس دیگری که در سرکوب صنعت رمزارز در این کمیسیون دخیل است، پیش‌تر از رمزارزها استفاده کرده یا روی آن‌ها سرمایه‌گذاری داشته است؟ در پاسخ گنسلر اعتراف کرد که هرگز از هیچ رمزارزی استفاده نکرده یا روی آن‌ها سرمایه‌گذاری نداشته است و تنها یک دوره آموزشی در مورد رمزارزها در MIT تدریس کرده است.

این پاسخ گنسلر نیز با انتقادات زیادی همراه شد، از جمله این‌که چطور ممکن است فردی بدون هیچ تجربه ملموسی از صنعت رمزارز در یکی از برترین دانشگاه‌های کشور درمورد بلاک‌چین تدریس کند.

شائبه حذف دلار آمریکا از جایگاه ارز ذخیره جهانی

سوالات ویلیام تیمونز نیز به همین ترتیب جالب بود. او فاش کرد که یکی از قوانین این بخش اساسا سرمایه‌گذاران نهادی را که سرمایه‌گذاران خرده‌فروش پیشرو هستند، قانونی می‌کند. او همچنین فاش کرد که دولت بایدن یک اقتصاددان برجسته را که مخالف قرار داشتن دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره جهانی بود، استخدام کرده است. تیمونز از گنسلر پرسید که آیا هدف از دستور جلسه کمیسیون بورس و اوراق این است که در حذف دلار آمریکا از جایگاه فعلی‌اش شریک باشد؟

به نظر می‌رسید که گنسلر از اساس این موضوع را انکار کرده و از قرارگیری دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره حمایت کند، اما پاسخ ضعیف گنسلر این شائبه را ایجاد کرده که شاید اقدامات وی در کمیسیون بورس و اوراق بهادار شاهدی بر ادعای ویلیام تیمونز باشد.

آل گرین نیز در ادامه از زمان خود برای صحبت در مورد این‌که چگونه دلار آمریکا در حال از دست دادن جایگاه خود به عنوان ارز ذخیره جهانی است، استفاده کرد. او به طور خاص اشاره کرد که در حال حاضر نبردی برای برتری ارزی وجود دارد و اگرچه ممکن است دلار امروز برنده باشد، ممکن است فردا بازنده این میدان شود.

هوش مصنوعی یا صنعت رمزارز؟

ایالات متحده علیه کریپتو
هوش مصنوعی یا صنعت رمزارز؟

در ادامه جلسه استماع، بریتانی پترسون از گری گنسلر در مورد هوش مصنوعی و آن‌چه سیاستمداران باید هنگام تهیه پیش‌نویس مقررات هوش مصنوعی در نظر داشته باشند، پرسید. تمام چیزی که گنسلر پاسخ داد این بود که اس‌ای‌سی بر نقش هوش مصنوعی در سرمایه‌گذاری و مشاوره متمرکز است.

سپس خوان وارگاس از گری گنسلر خواست تا با توجه به این‌که در بیانات ابتدایی خود هوش مصنوعی را مهم‌تر از صنعت کریپتو رمزارز خوانده بود، دیدگاه خود را در مورد هوش مصنوعی توضیح دهد. گنسلر پاسخ داد هوش مصنوعی مانند اینترنت انقلابی جدید خواهد بود، درست مانند همان چیزی که اغلب در مورد صنعت رمزارز گفته می‌شود.

گنسلر همچنین در این میان اعترافی تکان‌دهنده درمورد هوش مصنوعی داشت. او اذعان داشت در حال حاضر از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌شود تا برآورد کند افراد چقدر اعتبار داشته یا به عبارت دیگر چقدر می‌توانند وام دریافت کنند.

تناقض در تعریف گنسلر از اوراق بهادار

ارین هوچین نفر بعدی بود که سوالات خود را مطرح کرد و از گنسلر در مورد تناقضاتش درمورد تعریف رمزارزها به عنوان اوراق بهادار پرسید. گنسلر مدعی شد که گفته‌های او متناقض نبوده و ادعا کرد که این تناقض فقط به دلیل پوشش نامناسب رسانه‌ای بوده است.

رییس اس‌ای‌سی در ادامه به تشریح معیارهای خود از اوراق بهادار پرداخت. وی تصریح کرد اگر گروهی از کارآفرینان یا توسعه‌دهندگان وجود داشته باشند که در پروژه‌های رمزارزی نقش مرکزی داشته باشند، اگر وب‌سایت‌ها، حساب‌های توییتری و وبلاگ‌هایی را اداره می‌کنند که در آن به‌روزرسانی‌هایی را ارایه می‌دهند که سود مورد انتظار را فراهم می‌کنند، در این صورت کوین یا توکن مربوطه یک اوراق بهادار است و بنابراین باید در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ثبت شود.

به عبارت دیگر، هر ارز دیجیتالی به جز «بیت‌کوین» (BTC) در چشم اس‌ای‌سی اوراق بهادار است. برخی استدلال می‌کنند که حتی بیت‌کوین نیز معیارهای گنسلر را برآورده می‌کند و می‌تواند به نوعی اوراق بهادار محسوب شود. با این وجود نمایندگان انتقاد دارند که این معیارها هنوز به طور دقیقی برای فعالان مشخص نیست و تناقضات زیادی در این تعاریف دیده می‌شود. تنها پاسخی که گنسلر به این انتقادات داد و باز هم نمایندگان را از دریافت موضعی روشن و شفاف ناامید کرد، این بود که شرکت‌های رمزارز مانند همیشه باید از این قوانین پیروی کنند.

پایان جلسه استماع گنسلر

در پایان جلسه استماع آخرین سیاستمداری که سوالات خود را از گری گنسلر پرسید، بایرون دونالدز بود. او از گنسلر پرسید که آیا کمیسیون بورس و اوراق بهادار صلاحیت درخواست اطلاعات مربوط به آب و هوا از شرکت‌ها را دارد یا خیر. گنسلر در پاسخ اعلام کرد که قوانین اوراق بهادار که در دهه ۱۹۳۰ میلادی نوشته شده است، به کمیسیون اختیار انجام این کار را می‌دهد.

بایرون دونالدز در پاسخ اما تاکید کرد که قانون هرگز با این هدف نوشته نشده است. او همچنین تکرار کرد که اس‌ای‌سی هیچ گونه شفافیت نظارتی برای صنعت کریپتو ارایه نکرده است، اما گنسلر تنها به مخالفت با این گزاره بسنده کرد.

سوال بعدی نماینده این بود که آیا کمیسیون برای تنظیم صنعت رمزارز نیروی انسانی در اختیار دارد یا خیر که با پاسخ مثبت گنسلر ادامه داد. این پاسخ مثبت بدان معنی است که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا به سرکوب خود بر صنعت رمزارزها ادامه خواهد داد.

صنعت رمزارز، متاثر از جلسه استماع گنسلر

تا بدین جای مطلب خلاصه و گزیده جلسه استماع دادرسی و شهادت گری گنسلر، رییس کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده را در مقابل کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا مرور کردیم.

اما این جلسه استماع برای صنعت رمزارز چه معنایی دارد؟ اگرچه ممکن است مشاهده ویدیوهای منتشرشده از این جلسه دادرسی و به نوعی گوشه رینگ قرار گرفتن گنسلر توسط سیاستمداران طرفدار رمزارزها برای فعالین این صنعت رضایت‌بخش بوده باشد، واقعیت این است که گنسلر و کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا همچنان قصد دارند صنعت رمزارز را به‌شدت سرکوب کنند.

به نظر می‌رسد صنعت رمزارز در آستانه سرکوب یک صرافی بزرگ یا یک صادرکننده استیبل‌کوین باشد. کوین‌بیس (coinbase) و «پکسوس» (paxos) هر دو بیش از دو ماه پیش اعلامیه‌های «ولز» (Wells) را دریافت کردند. این بدان معنی است که کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده می‌تواند در هر زمانی ضربه خود را به آن‌ها وارد کند. اما این‌که دقیقا چه خواهد شد، قابل پیش‌بینی نیست.

اعلامیه‌های ولز به نام جان ا. ولز که در سال ۱۹۷۲ به عنوان رییس کمیته مشاوره اس‌ای‌سی خدمت کرد، نام‌گذاری شده است. این اعلامیه‌ها توسط این کمیسیون برای هشدار دادن به یک شرکت صادر می‌شوند. برای مثال می‌توان به مورد کوین‌بیس اشاره کرد که اس‌ای‌سی در حال برنامه‌ریزی است تا علیه آن‌ها به دلیل نقض قوانین اوراق بهادار، اقدام اجرایی کند.

از سویی دیگر این واقعیت قابل انکار نیست که دعاوی حقوقی علیه این نهادهای بزرگ احتمالا بسیار پرهزینه و طولانی هستند و هیچ تضمینی برای برنده شدن اس‌ای‌سی وجود ندارد.

شایعاتی که این روزها شنیده می‌شود نیز حاکی از آن است که در پایان این بازی قرار است گری گنسلر، جایگزین جنت یلن در مقام وزارت خزانه‌داری شود. البته که اگر او در نبرد فعلی با کنگره و پرونده‌های رمزارزی خود شکست بخورد، احتمال حفظ آن صندلی را نیز برای خود کاهش می‌دهد. در عین حال، متحدان سیاسی و رگولاتوری گنسلر نمی‌توانند وی را به دلیل سهل‌انگاری‌هایش نسبت به صنعت در نظر نگه دارند. او تاکنون نیز توانسته است آن‌ها را با سرکوب برخی از پروژه‌های رمزارزی و مبادلاتی، به استثنای پرونده ریپل، راضی کند. اما واضح است که این متحدان بی‌تاب‌تر شده و انتظارات بیشتری از وی دارند. در نهایت به نظر می‌رسد این سیاستمداران که عمدتا دموکرات‌ها هستند، توسط بانک‌های بزرگی حمایت می‌شوند که هیچ رقابتی از سوی صنعت رمزارز را نمی‌پذیرند.

به طور مشابه، به نظر می‌رسد که اکثر جمهوری‌خواهان توسط شرکت‌های فین‌تک، از جمله صنعت کریپتو، حمایت می‌شوند. از همین رو شاید بتوان جلسه استماع و شهادت گنسلر را نه تنها نبردی میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان، که نبرد بین سنت بانکداری و مدرنیته‌ی فین‌تک نیز دانست. هرچند این جناح‌بندی به همین سادگی‌ها هم نیست و هم‌پوشانی‌های منافع میان این گروه‌ها نیز دیده می‌شود.

از این گذشته، مدیران دارایی مانند «بلک‌راک» (BlackRock) و بانک‌های بزرگ مانند «بانک آمریکا» (Bank of America) می‌خواهند مانند دیگران از ارزهای دیجیتال نیز تا حد امکان پول دربیاورند. اما همچنین می‌خواهند بخشی از نخبگان سیستم «ارز دیجیتال بانک مرکزی» (cbdc) همسو با راهبری زیست‌محیطی، اجتماعی و شرکتی (ESG) نیز باشند.

هنگامی که متوجه شدید هر دو حزب سیاسی توسط نهادهای مشابه تطمیع شده‌اند، درک آن‌چه در مورد مقررات رمزارزها در حال رخ دادن است، کمی آسان‌تر می‌شود. به طور خلاصه، قدرت‌های واقعی تلاش می‌کنند تا بفهمند چگونه کار غیرممکن را ممکن کنند و چگونه رمزارزها را کنترل و cbdcs را حفظ کنند. اگر این تحلیل درست باشد، احتمالا استیبل‌کوین‌ها با چشم‌انداز آن‌ها ناسازگار هستند؛ چرا که بانک‌های تجاری را از معادله cbdc خارج می‌کنند.

استیبل‌کوین‌ها همچنین برای عملکرد بیشتر «خدمات مالی غیرمتمرکز» (دیفای) مورد نیاز است و پروتکل‌های دیفای نیز سایر واسطه‌های مالی را از معادله خارج می‌کند. به همین دلیل است که احتمالا باید منتظر بمانیم تا وقتی گرد و غبار این دعواهای حقوقی در ایالات متحده فرو نشست، شاهد وضع مقررات صنعت رمزارز مشابه آن‌چه در هنگ‌کنگ پیشنهاد شده است، باشیم. در این مقررات، سرمایه‌گذاری و تجارت کریپتو کاملا قانونی است اما فقط برای بزرگ‌ترین ارزهای دیجیتال. هر چیز دیگری در این صنعت از جمله حریم خصوصی مالی نیز ممنوع خواهد شد.

لینک کوتاه: https://www.bcamag.com/bit/agi
مهسا سلطانی
مهسا سلطانی
مقاله‌ها: 3

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *