سرمقاله شماره هشتم

بیت‌کوین، چهارمین هاوینگ (Halving) خود را پشت‌سر گذاشت، اتفاقی که تضمین‌کننده ضدتورمی بودن و یکی از فاکتورهای مهم ارزش‌مند بودن این دارایی دوست‌داشتنی است.

بیت‌کوین، چهارمین هاوینگ (Halving) خود را پشت‌سر گذاشت. هاوینگ بیت‌کوین تضمین‌کننده ضدتورمی بودن و یکی از فاکتورهای مهم ارزش‌مند بودن این دارایی دوست‌داشتنی است. در مورد ضدتورمی بودن بیت‌کوین باید بیش‌تر صحبت کنیم. هاوینگ عاملی است که باعث می‌شود بیت‌کوین نسبت‌به سایر دارایی‌ها تورم نداشته باشد و همواره در روندی منظم ارزش آن افزایش یابد؛ اما این تمام داستان نیست.

بیت‌کوین به‌صورت جهانی ابزاری برای مقابله با تورم است. بیت‌کوین دارایی اصیلی است که می‌تواند تورم تمام پول‌های رایج دنیا را مهار کند. پول‌های فیات که توسط بانک‌های مرکزی منتشر می‌شوند، ابزارهای فاقد پشتوانه هستند. این تصور که پشتوانه پول طلاست یا امثال آن، از مهم‌ترین غلط‌های رایج است که از اتفاق بانک‌های مرکزی نیز تلاشی در تصحیح آن ندارند و با تکیه به این باورهای غلط بر پنهان‌کاری خود سرپوش می‌گذارند. پول‌ بانک‌های مرکزی عناصری سست‌بنیان است که طبق یک فرآیند مریض و مضر اقتصادی، پول را بدون پشتوانه کرده‌ و با خلق واحدهای بی‌ارزش و بدون پشتوانه واقعی، در عمل جیب ملت‌ها را خالی می‌کند.

در این شماره به ماهیت، تاریخ و چگونگی بی‌ارزش شدن پول پرداخته‌ایم. در این زمینه دو مقاله تحلیلی و عمیق از مارال کوشکی و علی مقصودی منتشر کرده‌ایم و هم‌چنین معرفی یک کتاب مفید با ترجمه احسان موسوی.

در کنار این مقالات، اوضاع رمزارزها در ژاپن را روایت کرده‌ایم که داستانی خواندنی است.

پیرامون مسایل پرحاشیه حقوقی در حوزه رمزدارایی‌ها و بلاک‌چین، محمد حسینی مقاله‌ای درباره حقوق و مالکیت فکری در این حوزه نوشته است.

رویا عبادی، در این شماره به بررسی سناریوها و تحولات مختلف تغییرات DLT یا فناوری دفاتر توزیع‌شده صنعت مالی پرداخته است. فناوری دفاتر توزیع‌شده مبنای شکل‌گیری، شفافیت و اعتماد در بلاک‌چین است و از این جهت باید هرچه بیش‌تر درباره آن بدانیم و بنویسیم.

و اما هر بار که بازار رمزارزها صعودی می‌شود و حجم و تعداد معاملات افزایش می‌یابد، بحث Gas Fee یا هزینه شبکه اتریوم داغ می‌شود. هنوز اتریوم محبوب‌ترین شبکه برای ساخت توکن‌های مثلی و غیرمثلی است و با تمام حمایت و پویشی که این شبکه دارد، خیل عظیمی از کاربران به دریافت و معامله توکن‌های این شبکه علاقمند و وفادار هستند. در این شماره از پشت پرده‌ هزینه‌های بالای شبکه اتریوم رمزگشایی کرده‌ایم.

در پی انتخابات سال گذشته، ترکیب نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تغییر کرد. در پایان دور فعلی لازم است از تمام نمایندگانی که حامی توسعه صنعت مالی کشور بودند، تشکر کنیم. به‌خصوص از آقایان محمدرضا پورابراهیمی، محمدحسین حسین‌زاده بحرینی و به‌خصوص مجتبی توانگر؛ بابت چهار سال تلاش بی‌وقفه در کمیسیون اقتصادی و کمیته اقتصاد دیجیتال کمال تشکر را دارم و برای این عزیزان سلامتی و آینده‌ای درخشان را در خدمت به کشور آرزو می‌کنم.

تا شماره‌ای دیگر همراه باشید.

لینک کوتاه: https://www.bcamag.com/hbb5
پوریا آسترکی
پوریا آسترکی
مقاله‌ها: 16

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *