توکنیزاسیون املاک و مستغلات؛ راهی برای مالکیت کسری

توکن‌سازی (Tokenization) با استفاده از فناوری بلاک‌چین (Blockchain)، مالکیت کسری املاک را ممکن می‌سازد، آن هم در شرایطی که در سال‌های گذشته هزینه خرید یک خانه بسیار سریع‌تر از تورم رشد کرده است

نسل جدید دیگر نمی‌تواند خانه بخرد!

عناوین این مقاله:

بحران مسکن از ابتدای قرن بیست‌‌‌ویکم، یک مشکل بوده است. با این حال، زمانی‌که قیمت مسکن تنها در چند سال چند ده درصد افزایش یافت، این وضعیت به‌ویژه پس از همه‌گیری کرونا شدید شد. بسیاری از افراد نسل جدید در مورد این صحبت می‌کنند که چرا نمی‌توانند خانه‌ای داشته باشند؛ در حالی‌که والدین و پدربزرگ و مادربزرگشان می‌توانستند.

چرا نسل جدید آمریکا نمی‌تواند خانه بخرد؟ شاید قیمتش مثل قبل نیست؟ شاید نسل جدید نمی‌داند چگونه پول پس‌انداز کند؟
بیایید به اعداد نگاه کنیم…

مقرون‌ به‌صرفه بودن مسکن در سال ۱۹۸۵ در مقابل امروز

در سال ۲۰۲۱، نرخ تورم به ۷.۵ درصد افزایش یافت که تقریبن چهار برابر نرخ تورم هدف فدرال رزرو، یعنی ۲ درصد است. این امر به‌طور قابل توجهی بر هزینه زندگی و بازار مسکن تاثیر گذاشته است. میانگین قیمت خانه در ایالات متحده از آغاز همه‌گیری بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته، که خرید خانه را برای کسانی که برای اولین بار خانه می‌خرند، دشوارتر می‌کند.

در سال ۱۹۸۵، متوسط خانه یک خانواده ۸۲ هزار و ۸۰۰ دلار هزینه داشت که برای بیشتر کسانی‌که در آن زمان ۳۰ ساله شدند، مقرون به‌صرفه بود. با این حال، هزینه مسکن از آن زمان به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است؛ و میانگین کسانی که در سال ۲۰۱۹، ۳۰ ساله شده‌اند، باید ۳۱۳ هزار دلار برای یک خانه معمولی خرج کنند. این افزایش هزینه بسیار بیشتر از تورم است و مالکیت خانه را به‌طور فزاینده‌ای برای افراد دور از دسترس می‌کند.

عوامل متعددی در افزایش قیمت مسکن نقش داشته است، از جمله نرخ بهره پایین، تقاضای بالا و عرضه محدود. نرخ‌ بهره پایین، وام گرفتن برای خرید خانه را مقرون به‌صرفه‌تر کرده که باعث افزایش تقاضا شده است؛ تقاضای بالا به جنگ‌های مناقصه منجر شده و قیمت‌ها را بیش‌تر افزایش داده است؛ عرضه محدود نیز به این مشکل کمک کرده، زیرا خانه کافی برای فروش و پاسخ‌گویی به این میزان تقاضا وجود ندارد.

افزایش هزینه مسکن یک نگرانی عمده برای بسیاری از آمریکایی‌ها است، زیرا این یک هزینه بزرگ است که می‌تواند به‌طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی آن‌ها تاثیر بگذارد.

علاوه بر افزایش هزینه مسکن، تورم بر سایر بخش‌های اقتصاد نیز تاثیر منفی گذاشته است؛ قیمت تمام‌شده کالاها و خدمات افزایش یافته و امرار معاش را برای مردم دشوارتر کرده است، این موضوع به کاهش هزینه‌های مصرف‌کننده منجر شده که می‌تواند به رشد اقتصادی آسیب برساند.

قیمت مسکن در ۵۰ سال گذشته به‌شدت افزایش یافته و از سال ۱۹۷۰، ۱۵۰ درصد سریع‌تر از تورم رشد کرده است. اگر قیمت مسکن به همان نرخ تورم از سال ۱۹۷۰ افزایش یافته بود، میانگین قیمت مسکن امروز به جای ۴۰۸ هزار و ۱۰۰ دلار، فقط ۱۷۷ هزار و ۷۸۸ دلار بود.

این بدان معنی است که مالکیت خانه به‌طور فزاینده‌ای برای بسیاری از مردم دور از دسترس شده، زیرا هزینه مسکن به‌طور چشمگیری از رشد دستمزدها پیشی گرفته است.

آیا فناوری می‌تواند بحران را حل کند؟

خانه‌های مدولار که خارج از محل در محیط‌های کنترل‌شده ساخته می‌شوند، راه‌حلی مقرون به‌صرفه و کارآمد برای مسکن ارایه می‌کنند. تولید استاندارد آن‌ها کیفیت را تضمین می‌کند، ساخت‌و‌ساز را سرعت می‌بخشد، هزینه‌های نیروی کار را کاهش می‌دهد و مسکن را مقرون‌به‌صرفه‌تر می‌کند.

از جنبه مالی، توکن‌سازی که با تبدیل مالکیت دارایی به توکن‌های دیجیتال در یک بلاک‌چین به دست می‌آید، مالکیت کسری را ممکن می‌سازد. این بدان معناست که مردم می‌توانند فقط در بخشی از یک ملک سرمایه‌گذاری کنند و این موضوع املاک و مستغلات را در دسترس‌تر می‌کند. علاوه بر این، شفافیت و کاهش نیاز به واسطه‌ها در فرآیند بلاک‌چین می‌تواند هزینه‌های تراکنش را کاهش داده و اعتماد را افزایش دهد.

خانه‌های مدولار و توکن‌سازی در کنار هم می‌توانند راه را برای راه‌حل‌های مسکن ارزان‌تر هموار کنند. در حال حاضر پروژه‌هایی در بازار وجود دارد که از توکن‌سازی و فناوری مدولار برای ساخت خانه‌های مقرون‌به‌صرفه استفاده می‌کند. به‌عنوان مثال، پروژه HomeKey ساخت یک خانه را به قیمت یک آپارتمان تنها در سه ماه ارایه می‌دهد.

بنابراین هنوز امید وجود دارد. خانه‌ها ممکن است دوباره در دسترس باشند!

املاک و مستغلات توکن‌شده آمار و مثال‌ها؛

املاک دیجیتال یک روند سرمایه‌گذاری در چند سال اخیر است. اگر به این بازار جدید فکر می‌کنید، این مقاله برای شما مناسب است.

بیشترین لیکوئیدیتی

املاک و مستغلات توکن‌شده یک روند نوظهور است که از فناوری بلاک‌چین برای تقسیم مالکیت به توکن‌های دیجیتال استفاده می‌کند. این توکن‌ها کسری از ارزش دارایی را نشان داده و به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند بدون نیاز به خرید کل دارایی، سهام ملک را بخرند و بفروشند.

املاک و مستغلات توکنیزه‌شده به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد تا با سرمایه کمتری وارد بازار شوند که این کار برای طیف وسیع‌تری از سرمایه‌گذاران قابل دسترس است. با تقسیم یک ملک به توکن‌های دیجیتال، سرمایه‌گذاران می‌توانند به‌راحتی سهام یک ملک را بخرند و بفروشند و نقدینگی را در بازار افزایش دهند.

بیشتر ویژگی‌های توکن‌شده به شکل توکن یا ان‌اف‌تی (NFT) فروخته می‌شوند. به‌عنوان مثال، در پلتفرم Home Key، یک ان‌اف‌تی نشان‌دهنده یک مترمربع از یک ملک است. این یک راه آسان برای سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات بدون دخالت مشاوران املاک، دلالان و سایر واسطه‌ها است.

داده‌های املاک و مستغلات توکن‌شده

بیایید مستقیم سراغ اعداد برویم. در این مقاله آمار اصلی در مورد بازار املاک و مستغلات توکن‌شده از منابع مختلف آمده است.

بر اساس تحلیل دیلویت (Deloitte) پیش‌بینی می‌شود که توکن‌سازی دارایی‌های املاک و مستغلات تا سال ۲۰۳۰ به یک تریلیون دلار برسد. بر اساس این گزارش، پیش‌بینی می‌شود منطقه آسیا پاسیفیک در صنعت توکن‌سازی املاک و مستغلات پیشرو باشد، که به‌طور عمده در نتیجه رشد روزافزون فناوری بلاک‌چین در کشورهایی مانند چین، ژاپن و سنگاپور است.

بر اساس تحقیقات SpringerOpen، ارزش کلی املاک و مستغلات که در سال ۲۰۲۰ توکن شده، ۱۲۸ میلیون دلار پیش‌بینی شده است.

توکن‌های املاک و مستغلات از ژوئن ۲۰۲۱ تا مه ۲۰۲۲، سریع‌ترین رشد سرمایه بازار ۱۶.۴ میلیارد دلاری صنعت نوپای توکن‌سازی را تجربه کردند.

ارزش بازار املاک و مستغلات توکن‌شده در حال حاضر بیش از ۲۰۰ میلیون دلار است. ارزش بازار املاک و مستغلات در سراسر جهان در حال حاضر ۳۱۷ تریلیون دلار تخمین زده می‌شود که به این ترتیب سهم املاک توکن‌شده، ۰.۵ درصد می‌شود. با این حال، در این‌جا پتانسیل زیادی برای رشد وجود دارد.

بر اساس گزارش ResearchAndMarkets، انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵، بازار توکن‌سازی املاک و مستغلات در سراسر جهان به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار افزایش یابد.

نمونه‌هایی از املاک و مستغلات توکن‌شده

املاک و مستغلات توکن‌شده

در این‌جا چند نمونه از آپارتمان‌ها و املاک تجاری که با موفقیت توکن شده‌اند، آمده است.

استراحت‌گاه سنت رجیس آسپن (St. Regis Aspen):

در سال ۲۰۱۸، از فناوری بلاک‌چین برای توکن کردن یک هتل مجلل و مجتمع آپارتمانی در کلرادو، ایالات متحده استفاده شد و به سرمایه‌گذاران اجازه داد تا مالکیت کسری را در قالب توکن‌های امنیتی خریداری کنند.

مجتمع آپارتمانی دالاس (Dallas):

در دالاس، یک ساختمان آپارتمان چندخانواری ۲۵۰ واحدی، گزینه‌های توکنیزه را به سرمایه‌گذاران ارایه کرده است. برای این پروژه ۴۷ میلیون دلاری، تجارت توسعه ۶.۵ میلیون دلار از سرمایه‌گذاران جذب کرد.

شهرک سالت‌لیک (Salt Lake):

یک مجتمع مسکونی چندخانواری در اودن، یوتا، با حداقل سرمایه‌گذاری ۱۰۰۰ دلاری و نرخ بازده داخلی هدف (IRR) بالغ‌بر ۱۶.۸ درصد توکن شد.

هتل شهر ساپورو، کندیکس (Kenedix):

یک شرکت املاک و مستغلات ژاپنی، از راه‌اندازی پنجمین توکن امنیتی دیجیتال خود خبر داد که توسط هتلی در شهر ساپورو پشتیبانی می‌شود. تاکنون ۳۳ میلیارد ین (۲۴۰ میلیون دلار) از پنج ساختمان جمع‌آوری شده است. طبق گفته کندیکس، صنعت توکن امنیتی املاک و مستغلات تا سال ۲۰۳۰ بالغ‌بر ۲.۵ تریلیون ین (۱۸ میلیارد دلار) ارزش خواهد داشت.

چند کشور برای سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات

از آن‌جایی‌که دنیای مالی از فناوری بلاک‌چین استقبال می‌کند، طبقه دارایی جدیدی در حال ظهور است: املاک و مستغلات توکن‌شده. با ترکیب مزایای سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات با کارایی و نقدینگی بلاک‌چین، بازار املاک و مستغلات توکن‌شده فرصت‌های هیجان‌انگیزی را برای سرمایه‌گذاران و کارآفرینان ارایه می‌دهد. در این مقاله، پنج کشور را بررسی می‌کنیم که به‌دلیل شرایط مطلوب خود برای کسانی که به املاک دیجیتال علاقه‌مند باشند، متمایز هستند.

ایالات متحده آمریکا (United States)

جای تعجب نیست که ایالات متحده پیشتاز بازار املاک و مستغلات است. ایالات متحده با یک چهارچوب قانونی قوی، حقوق مالکیت تثبیت‌شده و یک سیستم مالی بسیار توسعه‌یافته، زمینه مناسبی را برای توکن‌سازی املاک و مستغلات ارایه می‌دهد. علاوه‌بر این، اندازه بازار بزرگ کشور و انواع املاک متنوع گزینه‌های سرمایه‌گذاری فراوانی را ارایه می‌دهد.

سرمایه‌گذاران و کارآفرینان می‌توانند به دارایی‌های املاک و مستغلات مانند املاک مسکونی، ساختمان‌های تجاری و حتی استراحت‌گاه‌های لوکس دسترسی داشته باشند. با فراوانی پلتفرم‌های تامین مالی جمعی املاک و مستغلات و پشتیبانی نظارتی، بازار ایالات متحده مقصدی جذاب برای کسانی است که به‌دنبال سرمایه‌گذاری در سرمایه‌گذاری‌های توکنیزه‌شده املاک هستند.

سوئیس (Switzerland)

سوئیس که به‌دلیل قوانین قوی حمایت از سرمایه‌گذاران و محیط تجاری مطلوبش مشهور است، مرکز پررونقی برای بازارهای املاک و مستغلات به شمار می‌رود. ثبات، بی‌طرفی سیاسی و موسسات مالی تثبیت‌شده سوئیس، این کشور را به مقصدی جذاب برای سرمایه‌گذاران جهانی تبدیل کرده است. علاوه‌بر این، سوئیس در پذیرش فناوری بلاک‌چین فعال بوده، به‌طوری‌که شهر زوگ این کشور، نام «کریپتو ولی» (Crypto Valley) را برای اکوسیستم حمایتی خود به دست آورده است. پلتفرم‌های املاک و مستغلات توکن‌شده در سوئیس طیف وسیعی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری، از املاک مسکونی گرفته تا مجتمع‌های تجاری را ارایه می‌دهند؛ این کشور محیط نظارتی شفاف، اعتماد سرمایه‌گذار و حمایت قانونی را تضمین می‌کند.

سنگاپور (Singapore)

سنگاپور که اغلب به‌عنوان یک نیروگاه مالی در نظر گرفته می‌‌شود، پتانسیل بازارهای املاک و مستغلات را نیز پذیرفته است. دولت این شهر دارای چهارچوب قانونی، حقوق مالکیت قوی و شهرت شفافیت است. موقعیت استراتژیک سنگاپور به‌عنوان یک مرکز تجاری جهانی، آن را به یک مقصد جذاب سرمایه‌گذاری در زمینه املاک تبدیل کرده است.

سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات

موضع پیش‌گیرانه دولت در مورد بلاک‌چین و دارایی‌های دیجیتال، جذابیت را برای تجارت توکن‌شده املاک و مستغلات بیشتر می‌کند. سرمایه‌گذاران و کارآفرینان می‌توانند فرصت‌ها را در املاک مسکونی و تجاری، از جمله آسمان‌خراش‌های آیکونیک و توسعه‌ شهری برجسته کشف کنند. سنگاپور با یک اکوسیستم مالی منظم و یک محیط تجاری حمایتی، بازار پرسودی را برای کسانی‌که به‌دنبال سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات توکنیزه‌شده هستند، ارایه می‌‌دهد.

امارات متحده عربی (United Arab Emirates)

امارات متحده عربی در نقش کانونی برای بازارهای املاک و مستغلات به‌ویژه در شهرهایی مانند دبی و ابوظبی ظاهر شده است. امارات متحده عربی با یک اقتصاد به‌سرعت در حال رشد، سیاست‌های مالیاتی مطلوب و یک چهارچوب قانونی سازگار با رمزنگاری، محیطی مساعد برای سرمایه‌گذاران و کارآفرینان ارایه می‌دهد. خط افق نمادین کشور، توسعه‌های لوکس و پروژه‌های زیرساختی جاه‌طلبانه، این کشور را به مقصدی جذاب برای سرمایه‌گذاری‌های رمزنگاری‌شده در املاک و مستغلات تبدیل کرده است.

مالت (Malta)

مالت که به‌عنوان «جزیره بلاک‌چین» شناخته می‌شود، خود را به‌عنوان یک حوزه قضایی دوست‌دار بلاک‌چین شناسانده و به یک انتخاب فریبنده برای سرمایه‌گذاری‌های املاک و مستغلات تبدیل شده است. این کشور مقررات جامع و یک اکوسیستم حمایتی برای فعالیت‌های مرتبط‌با بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال ایجاد کرده است. در نتیجه، مالت پلتفرم‌های املاک و مستغلات توکن‌شده متعددی را جذب کرده است که فرصت‌های سرمایه‌گذاری در املاک مسکونی و تجاری را فراهم می‌کنند. ترکیبی از یک محیط نظارتی شفاف، اقدامات حفاظت از مالکیت خصوصی و حمایت دولت، مالت را به مقصدی جذاب برای افرادی تبدیل می‌کند که به‌دنبال تجارت توکن‌شده املاک هستند.

کانادا (Canada)

کانادا یکی از کشورهای دوست‌دار رمزنگاری در جهان است. بازار املاک و مستغلات در کانادا بسیار کوچک‌تر از ایالات متحده است؛ اما در دراز مدت، کانادا برای املاک دیجیتالی مطلوب‌تر است. آن‌چه کانادا را متمایز می‌‌کند، رویکرد نظارتی آینده‌نگر آن است. موضع استقبال کمیسیون اوراق بهادار انتاریو در مورد دارایی‌های دیجیتال، راه را برای رشد بازار املاک و مستغلات هموار کرده است. دولت کانادا موانع ورود را کاهش داده و به سرمایه‌گذاران داخلی و بین‌المللی اجازه می‌دهد تا با چند صد دلار از املاک کانادا بهره ببرند.

آلمان (Germany)

آلمان فقط در حوزه اتومبیل و لوازم خانگی معروف نیست، بلکه در املاک و مستغلات رمزگذاری‌‌شده نیز رشد می‌کند. مجوز بافین (BaFin) یا مرجع نظارتی آلمان، در تطبیق قوانین برای فناوری بلاک‌چین فعال بوده است. این نکته را با قوی‌ترین اقتصاد در اروپا و بازار مستغلات همراه کنید، آن‌گاه یک گزینه سرمایه‌گذاری خوب خواهید داشت. این کشور پلتفرم‌هایی مانند بیت‌باند (Bitbond) دارد که با موفقیت یک اوراق قرضه املاک و مستغلات توکن‌شده منتشر کرد. سرمایه‌گذاران می‌توانند بدون بوروکراسی زیاد وارد بازار املاک آلمان شوند. اگرچه، اجتناب کامل از کاغذبازی امکان‌پذیر نخواهد بود؛ زیرا آلمان به‌دلیل رویکرد دقیق خود در امور اداری شناخته‌شده است.

السالوادور (El Salvador)

السالوادور در درجه اول به‌عنوان اولین کشوری که بیت‌کوین را به‌عنوان پول ملی پذیرفت شناخته می‌شود. این کشور با آغوش باز از بلاک‌چین استقبال می‌کند و این باعث می‌شود که به کانونی نوظهور برای املاک و مستغلات رمزگذاری‌شده تبدیل شود. گرایش مثبت دولت نسبت‌به ارزهای دیجیتال، تراکنش در دارایی‌های دیجیتال از جمله توکن‌های املاک و مستغلات را برای سرمایه‌گذاران آسان‌تر کرده است. اقتصاد رو به رشد السالوادور و قیمت‌های مقرون به‌صرفه ملک، سرمایه‌گذاران را به سمت بازارهای با پتانسیل بالا می‌کشاند.

جزایر برمودا و کیمن (Bermuda and Cayman Islands)

با نگاهی به آب‌های نیلگون کارائیب درمی‌یابیم که جزایر برمودا و کیمن دیگر تنها بهشت مالیاتی نیستند؛ بلکه بازیکنانی در حال رشد در عرصه املاک و مستغلات هم هستند. این جزایر به‌دلیل قوانین دوستدار رمزنگاری خود، به‌طور فزاینده‌ای محبوب شدند.

در برمودا، قانون تجارت دارایی دیجیتال دولت در سال ۲۰۱۸ ورق را برگردانده و باعث تشویق رشد مشاغل مبتنی‌بر بلاک‌چین از جمله املاک و مستغلات توکنیزه‌شده است. به‌طور مشابه، جزایر کیمن به‌دلیل چهارچوب نظارتی انعطاف‌پذیر خود که نوآوری را تقویت می‌کند، شناخته شده است. املاک و مستغلات توکنیزه‌شده در این‌جا به‌ویژه برای سرمایه‌گذارانی جذاب است که به‌دنبال چند مترمربع در جزیره‌ای در وسط اقیانوس بدون پیچیدگی‌های سنتی سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات هستند. به‌علاوه، پتانسیل بازده اجاره بالا و مالیات‌های کم، به این جذابیت می‌افزاید.

بررسی دبی به‌عنوان نمونه بسیار پیشرفته

دبی به پایتخت املاک و مستغلات

چگونه دبی به پایتخت املاک و مستغلات تبدیل شد؟

دبی یکی از نوآورترین و مترقی‌ترین شهرهای جهان است؛ یک بازار بزرگ املاک و مستغلات و بزرگترین مرکز کریپتو در منطقه. امروزه دبی سرمایه‌گذاران زیادی را از کشورهای مختلف جذب می‌کند. البته این کشور در این حوزه تنها نیست، بازار املاک و مستغلات توکن‌شده در نیویورک، سنگاپور و دیگر شهرها نیز توسعه یافته است، اما دبی به‌عنوان یک نمونه پیشرفته عمل کرده است.

سه دلیل اصلی تبدیل شدن دبی به پایتخت املاک و مستغلات:

۱.آب‌و‌‌هوای مطلوب برای شرکت‌های بلاک‌چین

این شهر قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ به اولین شهر کاملن مبتنی‌بر بلاک‌چین تبدیل شود. برای انجام این کار، دبی تعدادی پروژه و ابتکارات مرتبط‌با توکن‌سازی املاک و مستغلات را راه‌اندازی کرده است.
بنیاد آینده دبی سازمانی است که از نوآوری در دبی حمایت و آن را ترویج می‌کند. این بنیاد پلتفرم Dubai Future Accelerators را ایجاد کرده که به استارت‌آپ‌ها و شرکت‌ها اجازه می‌دهد یکدیگر را پیدا کنند. یکی از حوزه‌هایی که این پلتفرم روی آن تمرکز دارد، توکن‌سازی املاک و مستغلات است.
استراتژی بلاک‌چین دبی در سال ۲۰۱۶ توسط دولت دبی با هدف استفاده از فناوری‌های بلاک‌چین برای بهبود کارایی، امنیت و شفافیت خدمات دولتی راه‌اندازی شد.
دپارتمان زمین دبی بخشی است که مسوولیت ثبت و تنظیم کلیه معاملات املاک در دبی را بر عهده دارد. این اولین آژانس دولتی در جهان است که تمام داده‌های خود را به یک پلتفرم بلاک‌چین منتقل می‌کند. این آژانس همچنین پروژه معامله املاک و مستغلات (REST) را راه‌اندازی کرد که به سرمایه‌گذاران و توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا تمام معاملات املاک و مستغلات را به‌صورت آنلاین انجام دهند.
ابتکارات مترقی و مالیات‌ کم، شرکت‌های فناوری را به شهرها جذب می‌کند، از جمله آن‌هایی که درگیر توکن‌سازی هستند.

۲.محافظت قانونی

دبی همچنین سطح بالایی از امنیت، ثبات و حفاظت قانونی را برای سرمایه‌گذاران املاک و مستغلات فراهم می‌کند. این شهر جزو ۲۰ کشور برتر از نظر شاخص عملکرد جهانی شهر هوشمند برای سال ۲۰۲۳ قرار گرفته است.
دبی همچنین از وضعیت سیاسی و اقتصادی با ثباتی برخوردار است که تحت تاثیر درگیری‌ها یا بحران‌های منطقه‌ای قرار ندارد. امارات همچنین دارای یک سیستم حقوقی توسعه‌یافته و منعطف است که بازار املاک و مستغلات را در دبی تنظیم می‌کند.

۳.توسعه بازار املاک و مستغلات

املاک و مستغلات حدود ۲۲.۵ درصد از کل تولید ناخالص داخلی امارات را تشکیل می‌دهد، بیش از مجموع نفت و گردشگری. مناطق مسکونی، هتل‌های مجلل و مراکز تجاری مجلل در دبی وجود دارد. به‌طور کلی، گزینه‌های زیادی برای انتخاب موجود است. علاوه‌بر این، قیمت املاک و مستغلات در این‌جا در مقایسه با سایر شهرهای جهانی مانند نیویورک، لندن و هنگ‌کنگ به‌نسبت پایین است.

در عین حال پیشرفت‌های دبی به این‌جا ختم نمی‌شود. در حال حاضر، دبی در حال ساخت یک منطقه فناوری شهری است، یک منطقه فناوری جدید که در الجداف واقع خواهد شد. دفاتر، آزمایشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و سایر تاسیسات مرتبط‌با فناوری‌های نوین در آن‌جا مستقر می‌شود. ساخت این منطقه در سال ۲۰۲۲ آغاز شده و باید تا سال ۲۰۳۰ تکمیل شود.

کجا با کریپتو املاک بخریم؟

شاید اخباری مانند «خریداری ناشناس یک ویلا در اسپانیا به قیمت ۲۵ میلیون دلار بیت‌کوین خرید» را دیده‌ باشید. در سال‌های اخیر، برخی خانه‌ها و آپارتمان‌ها با ارزهای دیجیتال فروش می‌روند و این نشان می‌دهد که برخی از افراد به‌سمت توکنیزاسیون املاک سوق پیدا کرده‌اند.

با این حال، هر خانه‌ای را نمی‌توان با ارزهای دیجیتال خرید.

آیا فکر کرده‌اید که خریداران از کجا این خانه‌ها را پیدا می‌کنند؟

خرید املاک و مستغلات با ارز دیجیتال

کریپتو ایمپوریوم (Crypto Emporium) محبوب‌ترین سایت برای خرید و فروش املاک و مستغلات برای ارزهای دیجیتال است. در حال حاضر بازار این پلتفرم، ۳۳۶ ملک با قیمت ۰.۸۴ تا ۲۶۱۲ بیت‌کوین دارد. این سایت شبیه‌به سایت‌های معمول جست‌وجوی املاک است: می‌توانید بر اساس نوع ملک، مکان، قیمت، تعداد اتاق‌ها و غیره، خانه مورد نظر خود را جست‌وجو کنید، تنها تفاوت این است که در کنار این ویژگی‌ها، می‌توانید از ارز دیجیتال برای خرید خانه استفاده کنید.

البته نکته این است که بیشتر این خانه‌ها در ایالات متحده، کشورهای اتحادیه اروپا، تایلند و کاستاریکا برای فروش هستند.

خرید خانه با بیت‌کوین چند مزیت دارد:

  • شما می‌توانید به‌صورت ناشناس ملک بخرید.
  • هنگام خرید ملک در کشور دیگر می‌توانید از هزینه‌های غیرضروری برای تبدیل ارز، کمیسیون، نقل و انتقالات بانکی و واسطه‌ها جلوگیری کنید.
  • بسته به کشور، می‌توانید هنگام خرید املاک و مستغلات با ارز دیجیتال در مالیات صرفه‌جویی کنید.

واقعیت خرید املاک و مستغلات با ارز دیجیتال می‌تواند توجه رسانه‌ها را به خود جلب کند. در موارد خاص، این می‌تواند مفید باشد. به‌عنوان مثال، اگر شما یک اینفلوئنسر هستید، روابط عمومی برایتان رایگان خواهد بود. یا اگر خانه‌ای را به‌عنوان سرمایه می‌خرید، توجه رسانه‌ها می‌تواند قیمت آن را در آینده افزایش دهد.

املاک و مستغلات توکن‌شده

با وجود تمام این مزایای ذکرشده، معایبی هم برای توکنیزاسیون املاک و مستغلات وجود دارد. نکته اصلی این است که شما هنوز هم باید تمام مراحل خرید ملک را طی کنید. کسانی که پیشتر این موضوع را پشت سر گذاشته‌اند می‌دانند که چقدر طولانی و پیچیده است.

توکنیزاسیون یک جایگزین ساده‌تر برای سرمایه‌گذاران املاک و مستغلات ارایه می‌دهد. ایده این است که خانه به‌طور کامل فروخته نمی‌شود، بلکه به‌صورت جزیی فروخته می‌شود. به‌عنوان مثال، یک خانه ۳۰۰ متر‌مربعی را می‌توان به ۳۰۰ ان‌اف‌تی یا ۳۰۰ توکن تقسیم کرد و این قطعات را می‌توان به‌صورت آنلاین و از طریق قراردادهای هوشمند فروخت.

در این‌جا مزایای چنین گزینه‌ای وجود دارد:

املاک و مستغلات توکن‌شده به‌صورت آنلاین و از طریق قراردادهای هوشمند فروخته می‌شود. این بسیار ساده‌تر از گذر از تمام جهنم‌های بوروکراتیک است.

با همان مقدار پول، به جای یک ملک، می‌توانید سهام در املاک مختلف بخرید و در نتیجه سبد خود را متنوع کنید.

توکن‌های دیجیتال انعطاف‌پذیر هستند. آن‌ها را می‌توان راحت‌تر و سریع‌تر از یک شی کامل فروخت.

این پروژه بسته‌های سرمایه‌گذاری را برای دوره ۳ تا ۱۴ ماهه با بازدهی تا ۷۳ درصد در سال ارایه می‌دهد. اگر یک بسته ۱۴ ماهه را انتخاب کنید، نه تنها می‌توانید درآمد کسب کنید، بلکه می‌توانید مالکیت یک خانه جدید واقعی را که با استفاده از فناوری مدولار ساخته شده است، داشته باشید.

آینده املاک و مستغلات: تاثیر توکنیزاسیون بر صنعت

روند توکن‌سازی در حال تغییر چهره صنعت املاک و مستغلات است. ما شاهد انقلابی هستیم که در آن دارایی‌های واقعی به توکن‌های دیجیتالی تبدیل می‌شوند؛‌ دارایی‌هایی که به‌طور ایمن روی یک بلاک‌چین میزبانی می‌شوند و از این رو سرمایه‌گذاری و مالکیت را دموکراتیک می‌کنند. با افزایش ارزش ۲۰۰ میلیون دلاری و حدود ۴۰ درصد از بازار اوراق بهادار دیجیتال، املاک و مستغلات توکن‌شده در حال پیشرفت در دنیای مالی هستند.

صرف نظر از این، پذیرش توکن‌سازی املاک و مستغلات همچنان در حال افزایش و نویدبخش افزایش شفافیت، کارایی و فراگیری بازار است. با پیشرفت در فناوری و چهارچوب‌های نظارتی، پتانسیل کامل این نوآوری به تدریج آشکار می‌شود.

فصل جدید در سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

املاک و مستغلات توکنیزه‌شده دارای پتانسیل برای براندازی رویه‌های دیرینه است و فرصت‌ها و مزایای جدید را در کنار مجموعه چالش‌های خود نوید می‌دهد. ظرفیت آن برای دموکراتیک کردن مالکیت، افزایش نقدینگی بازار و سهولت دسترسی، آینده امیدوارکننده‌ای را برای بازار املاک و مستغلات ترسیم می‌کند. در عین حال، استفاده از فناوری بلاک‌چین و قراردادهای هوشمند نه‌تنها شفافیت را تقویت می‌کند، بلکه تراکنش‌ها را ساده کرده و راه را برای صرفه‌جویی در هزینه و زمان هموار می‌سازد.

نحوه استفاده از املاک و مستغلات توکن‌شده برای پرداخت مالیات کمتر (راه ۱۰۰ درصد قانونی)

سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات در اکثر کشورهای جهان مشمول مالیات اضافی است. علاوه بر مالیات بر درآمد استاندارد، سرمایه‌گذاران اغلب مجبور به پرداخت مالیات بر دارایی و گاهی اوقات مالیات بر کالاهای لوکس هستند. در برخی کشورها، سرمایه‌گذارانی که دارای چند ملک باشند، مالیات بیشتری می‌پردازند.

فرآیند ارزیابی می‌تواند پیچیده و جمع‌آوری مالیات می‌تواند زمان‌بر و پرهزینه باشد. با این حال، املاک و مستغلات توکنیزه‌شده به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد مالیات کمتری بپردازند و سود بیشتری کسب کنند.

توکنیزاسیون املاک و مستغلات و مزایای مالیات

فناوری بلاک‌چین از طریق توکنیزه کردن اموال، املاک و مستغلات را متحول می‌کند. توکن‌سازی به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا مالکیت کسری از مستغلات را بخرند و نقدینگی و دسترسی به بازار را افزایش دهند.

با املاک و مستغلات توکن‌شده، مالکیت دارایی روی یک بلاک‌چین ثبت می‌شود و یک سابقه شفاف و تغییرناپذیر از مالکیت ارایه می‌دهد. توکن‌سازی همچنین می‌تواند میزان مالیات را کاهش دهد، زیرا از دارایی‌هایی مانند کریپتو و ان‌اف‌تی مالیات می‌گیرند، اما از املاک و مستغلات نه؛ بنابراین، مالیات اضافی در این‌جا اعمال نمی‌شود.

شیوه‌های مالیاتی ممکن است از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد، بنابراین قبل از استفاده از این روش باید آن را با یک حسابدار یا مشاور مالیاتی بررسی کنید. با این حال، در اکثر حوزه‌های قضایی، این یک راه قانونی ۱۰۰ درصد موثر برای پرداخت مالیات کمتر در حوزه سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات است.

املاک و مستغلات در مقابل مالیات بر سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات در ایالات متحده

بیایید ایالات متحده آمریکا را به‌عنوان مثال در نظر بگیریم. در ایالات متحده، مالیات بر دارایی توسط دولت‌های محلی اخذ می‌شود و بر اساس ارزش ارزیابی‌شده ملک است. فرآیند ارزیابی می‌تواند پیچیده باشد و شامل ارزیابی و مقایسه با املاک مشابه در منطقه شود.

با این حال، با ظهور فناوری بلاک‌چین، فرآیند ارزیابی اموال و مالیات می‌تواند ساده‌تر و شفاف‌تر شود.

مالیات بر املاک

در سال ۲۰۲۳، مالیات بر املاک فدرال از نرخ‌های ۱۸ تا ۴۰ درصد متغیر بوده است. علاوه بر این، ممکن است با هزینه‌های اضافی مانند بیمه، هزینه نمایندگی، مالیات بر خوداشتغالی، مالیات بر درآمد ایالتی، مالیات بر کالاهای لوکس، مالیات محلی و غیره (بسته به ایالت) مواجه شوید.

مالیات بر املاک دیجیتال

در ایالات متحده، شما تا ۳۷ درصد مالیات بر سود سرمایه کوتاه‌مدت و درآمد کریپتو و تا ۲۰ درصد مالیات بر سود سرمایه بلند‌مدت پرداخت خواهید کرد، البته ان‌اف‌تی‌ها به‌عنوان یک کلکسیون ممکن است مشمول مالیات ۲۸ درصدی شوند. بنابراین، دارایی‌های توکن‌شده (که عمومن ان‌اف‌تی هستند) کمتر از املاک معمولی مالیات می‌گیرند.

علاوه بر این، سرمایه‌گذاران می‌توانند مالکیت کسری از یک دارایی را بخرند و بدهی مالیاتی خود را در مقایسه با مالکیت کل ملک کاهش دهند. همچنین، ردیابی سود حاصل از سرمایه‌گذاری در کریپتو بسیار چالش‌برانگیزتر از سود حاصل از اجاره است.

چگونه در املاک و مستغلات توکن‌‌شده سرمایه‌گذاری کنیم؟

برای شروع سرمایه‌گذاری در املاک بلاک‌چین، باید پروژه‌ای پیدا کنید که این فرصت را ارایه دهد. به‌عنوان مثال، پلتفرم Home Key بسته‌های سرمایه‌گذاری با بازدهی از ۱۸ تا ۷۳ درصد در سال ارایه می‌دهد. تمام اقلام تعهدی از طریق بلاک‌چین در کریپتو اتفاق می‌افتد، بنابراین نیازی به استفاده از حساب بانکی شخصی خود برای سرمایه‌گذاری ندارید و در عین حال، انطباق قراردادها با قراردادهای هوشمند تضمین می‌شود.

به‌طور خلاصه، فناوری بلاک‌چین این پتانسیل را دارد که فرآیند مالیات بر دارایی را متحول کرده و آن را کارآمدتر، شفاف‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر کند. توکن‌سازی املاک و مستغلات می‌تواند یک دارایی را نقدشونده‌تر کند، در حالی‌که هزینه‌های انطباق و اداری مرتبط‌با مالیات بر دارایی را کاهش می‌دهد.

ارزش کل بازار املاک و مستغلات توکن شده در سال ۲۰۲۱ چگونه رشد کرد؟

جمع‌بندی

از آن‌جایی‌که جهان به‌سرعت به‌سمت آینده دیجیتالی در حال حرکت است، بازارهای املاک و مستغلات رمزگذاری‌شده یک راه خلاقانه برای سرمایه‌گذاران و کارآفرینان است. از بازارهای باثبات در کانادا و آلمان گرفته تا مناظر نوپا در السالوادور، برمودا و جزایر کیمن، فرصت‌ها به همان اندازه که پرسود هستند، متنوع هم هستند.
بازارهای املاک و مستغلات توکنیزه‌شده راه‌های جدید هیجان‌انگیزی را برای سرمایه‌گذاران و کارآفرینان در سراسر جهان باز می‌کنند. پنج کشور ذکرشده در این‌جا امیدوارکننده به نظر می‌رسند، اما این‌ها تنها بازارها برای سرمایه‌گذاران املاک و مستغلات نیستند. از آن‌جایی‌که این نوع سرمایه‌گذاری به‌مرور محبوب‌تر می‌شود و حوزه‌های قضایی کشورهای مختلف همچنان به ایجاد قوانین شفاف برای تنظیم بازار‌های دارایی دیجیتال ادامه می‌دهند، تقاضا برای املاک و مستغلات توکن‌شده در سراسر جهان افزایش می‌یابد.

لینک کوتاه: https://www.bcamag.com/bit/y5om
تحریریه پژوهشنامه بلاک‌چین
تحریریه پژوهشنامه بلاک‌چین
مقاله‌ها: 80

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *